Linja-autonkuljettajan koulutus

Linja-autonkuljettajan koulutus

Linja-autoliikenne on merkittävä osatekijä julkisen henkilöliikenteen kokonaisuudessa.
Linja-autonkuljettaja on vastuuntuntoinen sekä asiakaspalvelutaitoinen, turvallisen ja taloudellisen ajotavan osaava ammattilainen.

Mikäli koet motivaatiota ja halua kuulua henkilöliikenteen ammattilaisten joukkoon tulevaisuudessa, hae tähän koulutukseen.
Tutustu lisätiedoissa oleviin tärkeisiin sisältöihin.

Koulutukseen kuuluu linja-auton ajo-oikeuden (D-ajokortti), henkilöliikenteen ammattipätevyyden saavuttaminen sekä linja-auton laitteiden hallinta.

Kohderyhmä
Koulutus on tarkoitettu yli 23-vuotiaille henkilöille, joilla on jo ajo-oikeus B- tai C-luokan ajoneuvolle, sekä tarvitsevat työllistyäkseen henkilöliikenteen ammattipätevyyden, varmuutta raskaan kaluston ajamiseen ja alalla yleisesti vaaditut lupakortit (työturva, EA1,).

Huomioitavaa hakijoille:
-Hakijoilta vaaditaan suomen kielen taitotasoa vähintään B1.1. Toimiva suomen kielen perustaitotaso.
-Tutkinto/osatutkinto on SORA-lain alaista, joten opiskelijalta edellytetään erityistä sopivuutta alalle liikennekäyttäytymisen, toimintakyvyn ja terveydentilan osaltakin.
-Liikennerikkomukset katsotaan tapauskohtaisesti, mutta ajokorttia ei ole saanut menettää viimeisen viiden vuoden aikana.
Ajokorttiote (trafitodistus, traficom.fi) täytyy esittää haastattelun yhteydessä.
Koulutukseen osallistuvan henkilön itse maksettavat viranomaismaksut noin 450-500€ (lääkärintodistus, ajokorttilupa, teoria ja ajokoe, sekä kuljettaja- ja ammattipätevyyskortti).

Haastattelut kutsutuille 4.9.2023, Kouvola.

Koulutusaika 18.9.2023-19.4.2024. Koulutus (teoriaopinnot) toteutetaan lähiopiskeluna Kouvolassa.
(Loma-ajat 23.10.-29.10.2023, 20.12.2023-7.1.2024, 26.2.-3.3.2024.)

Koulutuksen muotoutuminen ja koulutuspäivien rakenne:
Live-opetusta luokassa, itsenäistä verkko-opiskelua verkko-opiskelujärjestelmässä (itslearning-verkkoympäristö), ryhmätehtäviä, ajoneuvon käsittelyä, lastaamista ja ajoharjoitteita (ajoneuvo sekä simulaattori), työssäoppimista alan yrityksissä 40 pv.

Opetusta on 5 arkipäivänä viikossa, 7 tuntia/pv opiskelijan työnä. Työssäoppimisjaksolla kuitenkin työpaikan käytänteiden mukainen tavanomaisen työpäivän pituus. Työssäoppimisaika (40 päivää) voidaan tarvittaessa jakaa opiskelijakohtaisiin jaksoihin.
Tavoitteena on opiskelijan työllistyminen työssäoppimispaikkaan tai muuhun heti koulutuksen jälkeen.

Koulutus sisältää:
·Nykyaikainen ajoneuvotekniikka
·Yhteistyö ja asiakaspalvelu
·Rahastaminen
·Käsittely- ja ajoharjoittelu
·Taloudellinen ja ennakoiva ajaminen
·Työssäoppiminen40 pv

Koulutuksen päätteeksi / aikana on tarkoitus suorittaa:
1.Logistiikan perustason ammattipätevyys (henkilöliikenne), 10 osp
2.Linja-autonkuljettajana työskentely, 35 osp
3.Logistiikka-alan työympäristössä toimiminen, 15 osp
4.Kaupunki- ja seutuliikenteen kuljettajana työskentely, 35 osp

Lisätiedot koulutuksen sisällöstä:
Jouni Koskenniemi
jouni.koskenniemi@eduko.fi

Hakijat valitaan koulutukseen hakemusten ja mahdollisen haastattelun perusteella, joten täytä hakemus huolellisesti. Kirjaa Omat perustelut -kohtaan, miksi haet koulutukseen ja miten koulutus auttaa sinua eteenpäin työuralla.

Koulutushakemuksesi tilannetta voit seurata myös verkkosivuilla Oma asiointi palvelussamme kohdassa koulutushakemusten tilanne. Valintapäätöksestä ilmoitetaan koulutukseen hakeneille kirjeellä.

Huolehdi siitä, että koulutuksen alkaessa työnhakusi on voimassa TE-toimistossa. Tietoja työvoimakoulutuksista ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista
Koulutusneuvonta 0295 020 702 (ma-pe 9-16.15)

• Tarjoaja: Kouvolan Ammattiopisto Oy
  • TE-toimisto: Kaakkois-Suomen TE-toimisto