Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus maahanmuuttajille (S2 TUVA)

Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus maahanmuuttajille (S2 TUVA)

Koulutus on tarkoitettu ensisijaisesti Pohjois-Kymenlaakson alueen työttömille ja työttömyysuhan alaisille maahanmuuttajille, joilla on tulevaisuudessa tavoitteena toisen asteen tutkinto, joko ammatillisessa oppilaitoksessa tai lukiossa. Ja joilla on työllistymissuunnitelmassa todettu tämäntyyppisen valmentavan koulutuksen tarve.

Hakijoilla tulee olla peruskoulun päättötodistus Suomesta tai suomalaista perusopetusta vastaava koulutus, tiedot ja taidot ulkomailta.

Hakijoiden kielitaidon tulee olla suomen kielen osalta vähintään A2.2, että he pystyvät hyötymään valmentavan koulutuksen opiskelusta. Kielitaito testataan hakuvaiheessa (haastattelussa).

Koulutusaika 14.8.2023-31.5.2024. (Loma-aikoja: 23.10.-29.10.2023, 20.12.2023-7.1.2024, 26.2.-3.3.2024)
(Haastattelu ja kielitesti kutsun saaville 3.8.2023, Utinkatu 85 Kouvola.)

Tavoite:
Valmentaa opiskelijoita nostamaan opiskeluvalmiutensa toisen asteen tutkintokoulutuksissa vaaditulle tasolle. Pääpaino on kielitaidon (suomi) kohentamisessa, opiskelu- ja työelämätaitojen vahvistamisessa ja digitaidoissa.

Sisältö:
Opinnot sisältävät koulutusaloille tutustumisia EDUKO:n (Kouvolan ammattiopisto) eri toimipisteissä sekä työpaikoilla. Koulutus muodostuu useista koulutuksen osista ja opintojen alussa jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämisen suunnitelma (HOKS). Opinnoissa painottuu vahvasti suomen kielen opiskelu, tavoitteena on toisen asteen opinnoissa riittävä kielitaito.
Erityistä tukea on tarjolla sitä tarvitsevalle opiskelijalle.
Koulutuksen aikana opiskelija:
·tutustuu monipuolisesti ammatillisen koulutuksen opiskeluun ja koulutusaloihin
·löytää itseään kiinnostavat jatko-opintomahdollisuudet ja tutustuu niihin lähiopetuksessa ja työelämässä
·kehittää omia oppimisen valmiuksiaan ja vahvistaa osaamistaan jatko-opintoja varten
Kaikki opiskelijat suorittavat peruspolun opinnot. Sen lisäksi opiskelija voi valita omien valmiuksien ja mielenkiinnon mukaan henkilökohtaisia tavoitteita palvelevia opintoja. Valmiuksia arvioidaan yhdessä vastuuopettajan ja opinto-ohjaajan kanssa.

LISÄTIETOJA koulutuksen sisällöstä:
Johannes Lehtinen, Eduko
puh. 040 7407619
johannes.lehtinen@eduko.fi
TAI
Hakupalvelujen kautta
hakijapalvelut@eduko.fi

HUOMIO: Koulutushakusi tulee olla sovittuna työllistymissuunnitelmassasi viimeistään ennen koulutuksen aloittamista. Ota tarvittaessa yhteyttä TE-toimiston omaan virkailijaasi. Jos tulet valituksi, sillä voi olla vaikutusta etuuteesi koulutuksen aikana.

HAKEMINEN:
Hae koulutukseen TE-palveluiden Oma asiointi -verkkopalvelussa täytettävällä sähköisellä lomakkeella (tyomarkkinatori.fi). Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan “Tarkemmat perustelut”, sillä koulutukseen valitaan hakemuksen, haastattelun ja kielitaidon testaamisen perusteella.

Tietoja työvoimakoulutuksesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saa valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta puh. 0295 020 702 ma-pe 9-16.15.
Seuraa koulutushakemuksesi tilannetta TE-palveluiden Oma asiointi -verkkopalvelusta, koulutushakemusteni tilanne -kohdasta.

• Tarjoaja: Kouvolan Ammattiopisto Oy
  • TE-toimisto: Kaakkois-Suomen TE-toimisto
  • Lähiosoite: Taitajantie 2 B tai Utinkatu 85 (vahvistamatta)
  • Paikkakunta: Kouvola, Kymenlaakso