Yrittäjyyskoulutus Kaakkois-Suomi verkkokoulutus

Yrittäjyyskoulutus Kaakkois-Suomi verkkokoulutus

Kaakkois-Suomen Yrittäjyyskoulutus tarjoaa modernin ja vahvasti tosielämään sidotun koulutuskokonaisuuden, joka antaa realistisen kuvan yrittäjän arjesta ja valmiudet liiketoiminnan kehittämiselle. Koulutus on tarkoitettu ensisijaisesti Kaakkois-Suomen alueella tuleville yrittäjille ja hiljattain yritystoiminnan aloittaneille yrittäjille.

Koulutuksen tavoitteena on kasvattaa valmiuksiasi kannattavan yritystoiminnan harjoittamiseen ja kehittämiseen. Oppimismenetelmissä painottuvat vuorovaikutuksellisuus, vertaisoppiminen ja verkostoituminen interaktiivisen reaaliaikaisen verkko-opetuksen aikana sekä modernia Kytkin-yhteisöalustaa hyödyntäen. Koulutuksen käytyäsi sinulla on riittävät valmiudet yritystoiminnan kestävään kehittämiseen.

Koulutus sopii sinulle, jos
Sinulla on liikeidea tai alustava ajatus oman yritystoimintasi käynnistämisestä ja haluat jalostaa omaa liike ja/tai ansaintaideaasi kannattavaksi liiketoiminnaksi tai ansaintatavoiksi
-Olet yritystoiminnan alkuvaiheessa oleva yrittäjä ja kaipaat lisäosaamista sekä verkostoitumista, tai yrittäjyyskoulutus on sinulle starttirahan saamisen ehtona

Koulutus järjestetään verkkototetuksena. Tarvitset osallistumiseen tietokoneen ja internet-yhteyden. Osallistujalta edellytetään riittäviä tietoteknisiä taitoja verkko-oppimisalustan käyttämiseen ja hyvää suomen kielen osaamista.

Koulutukseen voi hakeutua mukaan joko laajempaan teemakokonaisuuteen (moduulit 1-5, max. 25 päivää) tai lyhyempään teemakokonaisuuteen (moduulit 4-5, 5-10 päivää). Laajempi Teema 1 soveltuu erityisesti osallistujille, joilla on liikeidea tai alustava ajatus oman yritystoiminnan käynnistämisestä. Teema 1:n aikana tehdään liiketoimintasuunnitelma laskelmineen tai hiotaan jo laadittua suunnitelmaa. Lyhyempi Teema 2 on osaamista syventävä koulutus, joka soveltuu erityisesti esimerkiksi starttiraha-asiakkaille. Teema 2:n aikana syvennytään erityisesti myyntiin ja markkinointiin sekä yrityksen kasvuun.

Ajankohta:
7.8.2023-8.9.2023
Koulutuskokonaisuus (Teema 1) toteutetaan 7.8.2023 – 8.9.2023 Lyhyempi koulutusjakso (Teema 2) alkaa yhteisesti 7.8.2023, mutta koulutuspäivät ajoittuvat välille 28.8.2023-8.9.2023.

Sisältö ja toteutus:

Alla kuvattuna koulutuksen moduulit. Teema 1 sisältää moduulit 1-5 ja Teema 2 sisältää moduulit 4-5. Moduulivalinnat räätälöidän henkilökohtaiseen oppimissuunnitelmaan koulutuksen alussa yhdessä kouluttajan kanssa. Teema 1:n pituus on maksimissaan 25 päivää ja Teema 2:n pituus on 5-10 päivää, oppimistarpeistasi riippuen.

Moduuli 1 (5pv) Johdanto ja yritystoiminnan alkeetYrittäjän DNA, mahdollisuudet ja vaatimukset. Yritystoiminnan eri muodot: toiminimi, osakeyhtiö, osuuskunta ja kevytyrittäjyys.Yrityksen rekisteröiminen ja aloittelevan yrittäjän ensiaskeleet ja käytännön toimet.

Moduuli 2 (5pv) Liiketoimintasuunnitelma, palvelumuotoilu Liiketoimintasuunnitelma ja laskelmat. Palvelumuotoilun periaatteet ja merkitys, lisäarvon tuottaminen tunnistettuun tarpeeseen.

Moduuli 3 (5pv) Yrityksen hallinto ja sopimukset, budjetointiYrityksen hallinnon järjestäminen.Yrittäjän vero- ja lakitietous, vakuutukset ja sosiaaliturva.Sopimukset ja niiden merkitys liiketoiminnan pohjana.Hinnoittelu ja laskutus.Pakolliset maksut ja oman työn hinnoittelun rakentuminen yrityksessä.

Moduuli 4 (5pv) Kasvu, rahoitus ja yrittäjän omat voimavaratYritystalous ja kannattavuus.Ansaintalogiikka ja rahoitusvaihtoehdot.Yrittämisen riskit ja kuinka taklata kriisit. Muutosjohtaminen ja ongelmien kääntäminen mahdollisuuksiksi.

Moduuli 5 (5pv) Myynti ja markkinointi, verkostotMyynnin, asiakkuuksien hallinnan ja markkinoinnin merkitys.Markkinaselvitys, asiakashankinta ja tuloksellinen myyntityö.Verkkokauppa sekä digi- ja somemarkkinoinnin perusteet.Oman osaamisen ja markkinatarpeen tunnistaminen mahdollisuuksina liiketoiminnalle. Verkostojen ja sidosryhmien luominen ja hyödyntäminen.

Yhden opiskelijatyöpäivän pituus on 7 oppituntia, eli laskennallisesti 5h 25min. Päivään sisältyy 2h reaaliaikaista opiskelua verkko-opetusalustalla arkisin klo 12.30-14.30. Opiskelupäivästä 3h 25min on itsenäistä työskentelyä, johon sisältyy opiskelumateriaaleihin perehtymistä ja tehtävien ja/tai oman liiketoimintasuunnitelman kehittämistä ja käytäntöön viemistä.

Koulutuksen alussa luot yhdessä kouluttajan kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman (HOPS), jossa otetaan huomioon aikaisempi työkokemuksesi sekä koulutustaustasi. Teema 1 -koulutuksen pituus on maksimissaan 25 päivää ja Teema 2 -koulutuksen pituus on maksimissaan 10 päivää, riippuen tarpeistasi. Koulutukseen sisältyy lisäksi neljä tuntia henkilökohtaista ohjausta.

Koulutus on työvoimakoulutusta ja osallistujalle maksutonta.

Lisätiedot:
Saskia Tykkyläinen,
koulutuskoordinaattori,
0413199792,
saskia@y4works.fi

Hakijat valitaan koulutukseen hakemusten perusteella, joten täytä hakemus huolellisesti, kerro yritysideastasi. Kerro hakemuksessasi, jos koulutus on starttirahan saamisen ehtona. Kirjaa Omat perustelut -kohtaan, miksi haet koulutukseen ja miten koulutus auttaa sinua eteenpäin työuralla.

Koulutushakemuksesi tilannetta voit seurata myös verkkosivuilla Oma asiointi palvelussamme kohdassa koulutushakemusten tilanne. Valintapäätöksestä ilmoitetaan koulutukseen hakeneille kirjeellä.

Tietoja työvoimakoulutuksista ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista
Koulutusneuvonta 0295 020 702 (ma-pe 9-16.15).

Valintapäätöksestä ilmoitetaan koulutukseen valituille tekstiviestitse Y4 Worksin toimesta.

• Tarjoaja: Y4 Works Oy
  • TE-toimisto: Kaakkois-Suomen TE-toimisto