Hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinto maahanmuuttaneille

Hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinto maahanmuuttaneille

Koulutus ei ole julkisessa haussa. Koulutukseen voi hakea se, jonka kanssa hausta on erikseen sovittu.

Hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinto maahanmuuttaneille:
Kampaajatyön tai parturityön osaamisala

Koulutusaika: Koulutus alkaa 9.10.2023, Koulutus kestää 2-3 vuotta

Hakuaika päättyy: 27.8.2023

Koulutuspaikka: Savon ammattiopisto , Hehkukatu 1, 70210 Kuopio

Kielitaitovaatimus: A2
Kielitaidon voi osoittaa kielitaitotodistuksella tai kielitestillä.

Varaudu osallistumaan kielitestiin ti 5.9. klo 9-11 tai to 7.9. klo 9-11. Kutsut kielitestiin lähetetään erikseen vk:lla 35. Mahdollinen haastattelu pidetään heti kielitestin jälkeen. Kielitesti ja haastattelu ovat osoitteessa Hehkukatu 1, Kuopio.

Tutustu ammattiin ja sen vaatimuksiin:
Parturi tai kampaaja seisoo paljon. Sinulla täytyy olla hyvä jalkojen ja selän terveys.
Jos sinulla on astma, ihottuma tai allergia, ne voivat vaikeuttaa työskentelyä.

Kohderyhmä:
Maahanmuuttaneet kampaajan tai parturin työstä kiinnostuneet

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja kuntakokeilukuntien asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa. Voit hakea työvoimakoulutukseen, mikäli olet tällä hetkellä työtön, työttömyysuhan alainen, lomautettuna, määräaikainen työsuhteesi on päättymässä ennen koulutuksen alkua tai teet osa-aikatyötä.

Tavoite:

Koulutuksen tavoitteena on suorittaa Hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinto, kampaajatyön tai parturityön osaamisala

Koulutuksen sisältö:

Opintojen alussa saat opetusta seuraavissa asioissa:
· suomen kieli
· matematiikka
· digitaidot
· asiakaspalvelu
Ammatilliset opinnot sisältävät asiakaspalvelua, myyntityötä, hiusten ja parran leikkaamista, värjäystä, rakennekäsittelyjä, hoitamista ja kampausten tekemistä.

Koulutusjärjestelyt:
Opiskelet koulussa, verkossa ja työpaikalla.
· Koulupäivät ovat arkisin klo 8-16 välisenä aikana.
· Kun opiskelet koulussa, teet paljon asiakastyötä koulun kampaamossa.
· Kun opiskelet työpaikalla, noudatat työpaikan työaikaa.

Työssäoppimisjärjestelyt:
Koulutukseen kuuluu oppimista työpaikalla

Näyttösuunnitelma:
·Näytöt eli osaamisen osoittaminen suoritetaan pääosin työpaikoilla
·Näyttöjä voi suorittaa uudelleen

Työllisyysnäkymät:
Parturi tai kampaaja työskentelee usein yrittäjänä. Olethan valmis työskentelemään yrittäjänä.

Lisätietoja koulutuksesta:

·Vastuukouluttaja Marjo Paasisalo puh. 044 785 3453, marjo.paasisalo@sakky.fi
·Opinto-ohjaaja Riitta Oksman, puh. 044 785 4020, riitta.oksman@sakky.fi

Koulutuksen yhdyshenkilö Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimistossa on Helmiina Haataja, p. 0295 043 521, helmiina.haataja@te-toimisto.fi

Valinta-aikataulu: esivalinta suoritetaan hakemusten perusteella viikolla 35. Kielitesti ja haastattelut viikolla 36.

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN 27.8.2023 mennessä

Koulutukseen haetaan täyttämällä sähköinen hakulomake www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus > Valitse oikea koulutus (Sanahakuun koulutuksen numero 714486) > Kuvaus- tai Tiedot -välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, sinun tulee vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella.

Voit seurata hakemuksesi käsittelyä www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas -palvelusta kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta. Tähän liittyen voit sopia koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Oma asiointi -palvelussa.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE-palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe klo 9.00-16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Savon ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimisto