Kohti ammatillisia opintoja (TVK-TUVA2)

Kohti ammatillisia opintoja (TVK-TUVA2)

Oletko vailla ammatillista tutkintoa ja haluaisit lähteä etenemään kohti ammattitutkintoa? Ehkä sinulla on jo mielessä jokin ala, joka kiinnostaa, mutta jäit vaille opiskelupaikkaa yhteishaussa. Tai ehkä sinulla on mielessä useampi ala, joista olet kiinnostunut ja kaipaat tukea itsellesi sopivan alan löytämisessä.

Koulutuksessa on tarjolla tutkinnon osat Liiketoiminnan perustutkinnosta ja elintarvikealalta. Lisäksi tarjolla on mahdollisuus suorittaa YTO-aineita.

Seuraa valinnan etenemistä Oma asiointi -palvelun kautta, www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas > Työvoimakoulutus

Koulutus alkaa 28.8.2023, kesto 6-9kk HOKS:n mukaan

Hakuaika päättyy: 24.7.2023 Koulutus on avattu täydennyshakuun. Haastatteluja järjestetään jo hakuaikana.

Koulutuspaikka: Savon ammattiopisto, Hehkukatu 3, Kuopio

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja kuntakokeilukuntien asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa. Voit hakea työvoimakoulutukseen, mikäli olet tällä hetkellä työtön, työttömyysuhan alainen, lomautettuna, määräaikainen työsuhteesi on päättymässä ennen koulutuksen alkua tai teet osa-aikatyötä.

Kohderyhmä:

·Työnhakijat, joilla ei ole ammatillista koulutusta tai joiden koulutus on vanhentunut
·Työnhakijat, jotka haluavat hankkia ammatillisen koulutuksen, mutta eivät ole varmoja itselleen sopivasta ammatista
·Työnhakijat, joiden kielitaitoa pitää kehittää ennen ammatillisia opintoja
·Sinun pitää olla vähintään 20-vuotias

Kielitaitotaso:
Mikäli äidinkielesi on muu kuin suomi, tarvitaan kielitaitotaso A2.1 (tarvittaessa testi)

Tavoite:

·Oman ammattialan löytäminen
·Edetä opiskelemaan ammatillista tutkintoa tai osatutkintoa oman henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman mukaan
·Tarvittaessa suomen kielen taitojen vahvistaminen

Koulutuksen sisältö:
Opinnot koostetaan seuraavista osista opiskelijan henkilökohtaisen suunnitelman mukaan:
·opiskelu- ja urasuunnittelutaidot
·perustaitojen vahvistaminen (esim. matematiikka, digitaidot, suomen kieli)
·ammatillisen koulutuksen opinnot ja niihin valmentautuminen (yhteiset tutkinnon osat ja mahdollisesti ammatillisen tutkinnon osa)
·työelämätaidot ja työelämässä tapahtuva oppiminen HOKSin mukaan
·arjen taidot ja yhteiskunnallinen osallisuus

Koulutusjärjestelyt:
·Opiskelu on päiväopiskelua oman henkilökohtaisen osaamisen kehittämisen suunnitelman (HOKS) mukaisesti
·Tuva-koulutuksesta voi siirtyä joustavasti ammatillisiin opintoihin, jos aloilla on vapaita opiskelupaikkoja
·opetuspäivän pituus keskimäärin 6 h/päivä teoriaopetuksen ja työssäoppimisen aikana

Työssäoppimisjärjestelyt:
·Työssäoppimisjaksot järjestetään henkilökohtaisen suunnitelman mukaan

Lisätietoja koulutuksesta:

Mikko Vienola, p. 044 785 8666, mikko.vienola@sakky.fi

Koulutuksen yhdyshenkilö Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimistossa on Heikki Stranius, p. 0295 043 579, heikki.stranius@te-toimisto.fi

Valinta-aikataulu: Haastatteluja järjestetään jo hakuaikana.

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN 24.8.2023 mennessä

Koulutukseen haetaan täyttämällä sähköinen hakulomake www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus > Valitse oikea koulutus (Sanahakuun koulutuksen numero 713867) > Kuvaus- tai Tiedot -välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, sinun tulee vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella.

Voit seurata hakemuksesi käsittelyä www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas -palvelusta kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta. Tähän liittyen voit sopia koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Oma asiointi -palvelussa.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE-palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe klo 9.00-16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Savon ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimisto