Kone- ja tuotantotekniikan perustutkinto

Kone- ja tuotantotekniikan perustutkinto

Hanki vahva perusta työllistävälle metalliteollisuuden alalle!

Koulutuksen jälkeen voit työskennellä valitsemasi suuntautumisvaihtoehdon mukaan joko levyseppähitsaajana, koneistajana tai koneasentajana.

Valinta tehdään hakemuksen ja haastattelun perusteella.
Seuraa valinnan etenemistä Oma asiointi -palvelun kautta, www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas > Työvoimakoulutus

Koulutusaika: Seuraava alusta alkava perustutkintokoulutus alkaa 21.8.2023. Koulutuksen kesto henkilökohtaisen osaamisen kehittämisen suunnitelman mukaan.

Hakuaika päättyy: 30.7.2023

Koulutuspaikka: Savon ammattiopisto, Hehkukatu 1, 70210 Kuopio

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa. Voit hakea työvoimakoulutukseen, mikäli olet tällä hetkellä työtön, työttömyysuhan alainen, lomautettuna, määräaikainen työsuhteesi on päättymässä ennen koulutuksen alkua tai teet osa-aikatyötä.

Kohderyhmä:

Koulutus ei vaadi aikaisempaa pohjakoulutusta tai aikaisempaa työkokemusta alalta, kiinnostus teknologia-alaa kohtaan katsotaan eduksi. Mikäli sinulla on aiempaa kokemusta alalta, voit täydentää tai syventää osaamistasi ja työllistyä nopeammin.
Alalle soveltuvuus: jotkin allergiat saattavat rajoittaa alalla työskentelyä, samoin tuki- ja liikuntaelinsairaudet.
Suomen kielen kielitaitovaatimustaso on A2 henkilöillä, joiden äidinkieli ei ole suomi.

Tavoite:

Peruskoulutuksen tavoitteena on suorittaa kone- ja tuotantotekniikan perustutkinto tai osia siitä.
Koulutus jakaantuu aloitusjakson jälkeen joko koneistajan, koneasentajan tai levyseppähitsaajan perustutkintokoulutukseen.
Tutkinnon perusteet löytyvät osoitteesta: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/kooste/ammatillinen/7823349

Koulutuksen sisältö:

Koulutuksen sisältö määräytyy tutkintojen perusteiden mukaan. Koulutuksen sisällössä otetaan huomioon talousalueen yritysten osaamisvaatimukset.

Koulutus- ja työssäoppimisjärjestelyt:
Opiskelumuoto monimuoto-opiskelua (lähi- ja etäopiskelu sekä työpaikalla tapahtuva oppiminen). Koulutuksessa on mahdollisuus työskennellä myös digitaalisissa opetusympäristöissä. Suuri osa koulutuksesta toteutetaan joustavasti ja käytännönläheisesti työsaleissa uudenaikaisilla koneilla ja laitteilla sekä työssäoppimalla yrityksissä. Yrityksissä tapahtuvat työelämäjaksot nopeuttavat usein työllistymistä. Opiskelijan työviikon pituus on 35h. Työelämässä oppimisessa noudatetaan yrityksen työaikajärjestelyjä, pääosin (1- 2 vuorotyö)/ 40 h/viikko).

Työllisyysnäkymät:
Kone- ja metallialalla on erittäin hyvät työllisyysnäkymät.

Lisätietoja koulutuksesta:
Savon ammattiopisto
Sirpa Mauranen, puh. 0447854231, sirpa.mauranen@sakky.fi
Miika Räsänen puh. 0447854173, miika.rasanen@sakky.fi

Koulutuksen yhdyshenkilö Pohjois-Savon TE-toimistossa on Ulla Saastamoinen puh. 0295 043 688, ulla.saastamoinen@te-toimisto.fi

Valinta-aikataulu:Hakemusten perusteella tehtävä esivalinta on 2.8.2023 ja haastattelut 9.8.2023.

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN 30.7.2023 mennessä
Koulutukseen haetaan täyttämällä sähköinen hakulomake www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus > Valitse oikea koulutus (Sanahakuun koulutuksen numero 713723) > Kuvaus- tai Tiedot -välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, sinun tulee vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella.

Voit seurata hakemuksesi käsittelyä www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas -palvelusta kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta. Tähän liittyen voit sopia koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Oma asiointi -palvelussa.

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista: Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Savon ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimisto
  • Lähiosoite: Hehkukatu 1, Valo- rakennus (C-rakennus)