Palveluala tutuksi maahanmuuttaneille, Kuopio

Palveluala tutuksi maahanmuuttaneille, Kuopio

KOULUTUS TÄYDENNYSHAUSSA VIRKAILIJANÄKYVYYDELLÄ. KOULUTUKSEEN VOI HAKEA VAIN SOVITUSTI.
Palvelualalla on nyt töitä tarjolla ja tämän koulutuksen avulla saat valmiudet työllistyä palvelualan töihin tai voit jatkaa kohti alan ammattiopintoja.

Esimerkkejä palvelualan työpaikoista:
·kaupoissa: tavaroiden hyllyttäminen, verkkotilausten pakkaaminen, paistopistetyöskentely, kassatyöskentely, asiakaspalvelu
·ravintoloissa: noutopöytien täydentäminen, pöytien siistiminen, juoma- ja ruokatarjoilu, ruoan valmistus, tiskaus
·hotelleissa: kerroshoitajan työ, asiakaspalvelu
·puhtaus- ja kiinteistöpalveluissa: ulko- ja sisätilojen puhtaanapito
·hyvinvointipalveluissa: vastaanotto- ja kassatehtävät esim. kuntosaleilla yms., avustavat hoivatehtävät hoiva- ja palvelukodeissa

Koulutusaika: 21.8. – 11.12.2023

Hakuaika päättyy: 25.7.2023

Koulutuspaikka: Savon ammattiopisto, Savilahden kampus, Hehkukatu 1, Kuopio

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa. Voit hakea työvoimakoulutukseen, mikäli olet tällä hetkellä työtön, työttömyysuhan alainen, lomautettuna, määräaikainen työsuhteesi on päättymässä ennen koulutuksen alkua tai teet osa-aikatyötä.

Tutustu ammattiin ja sen vaatimuksiin:

Kohderyhmä:

Palveluala tutuksi maahanmuuttaneille -koulutus on tarkoitettu maahanmuuttaneille, jotka ovat kiinnostuneita palvelualasta ja haluavat oppia alasta lisää. Tavoitteena on joko työllistyä palvelu-alalle tai jatkaa alan opintoihin.

Suomen kielen kielitaitovaatimustaso on A2. Varaudu osallistumaan kielitestiin 9.8.2023.

Tavoite:
Koulutuksen tavoitteena on
·vahvistaa suomen kielen osaamista.
·saada tietoa ja kokemusta opiskelusta ja työelämästä Suomessa.
·tutustua monipuolisesti erilaisiin palvelualojen opintoihin ja työhön.
·oppia tärkeitä digitaitoja.

Koulutuksen jälkeen on hyvä mahdollisuus työllistyä suoraan tai jatkaa alan opintoja.

Koulutuksen sisältö:
·Orientaatio eli tutustuminen opintoihin
·Digitaidot
·Työkulttuuri ja työelämän pelisäännöt Suomessa
·Palvelualan työpaikat ja työtehtävät (sisältää korttikoulutuksia)
·Asiakaspalvelun perusteet
·Palvelualan ja työelämän vuorovaikutustilanteiden suomea
·Työnhakuvalmiudet
·Työelämässä oppimisen jakso
·Jatkosuunnitelmat

Koulutus kestää yhteensä 80 päivää (560 tuntia), josta lähiopetusta koululla on 49 päivää (343 tuntia) ja työelämässä oppimista 31 päivää (217 tuntia).

Koulutusjärjestelyt:
Opetuspäivän pituus koululla on kello 8-15.30.
Päivä sisältää seitsemän (7) oppituntia. Yhden oppitunnin kesto on 45 minuuttia.

Työelämässä oppimisen aikana noudatetaan työpaikan aikatauluja ja työvuoroja.

Työssäoppimisjärjestelyt:
Koulutukseen kuuluu työelämässä oppimista palvelualan työpaikalla. Työelämässä oppimisen jakso on 26.10. – 8.12.2023. Työelämässä oppimisen aikana noudatetaan työpaikan aikatauluja ja työvuoroja.

Opettajat auttavat opiskelijaa löytämään kiinnostavan ja hänen osaamistaan vastaavan työpaikan. Tavoitteena on tutustua suomalaiseen työelämään ja saada työkokemusta ja yhteyksiä. Opiskelija oppii tunnistamaan omia vahvuuksia ja vahvistamaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja.

Työllisyysnäkymät:
Palvelualalla on töitä ja työntekijöitä tarvitaan esimerkiksi kauppoihin, ravintoloihin, hotelleihin, puhtaus- ja kiinteistöpalveluihin ja hyvinvointipalveluihin. Koulutuksen jälkeen on hyvä mahdol-lisuus työllistyä suoraan tai jatkaa alan opintoja.

Lisätietoja koulutuksesta:

Pääopettaja Satu Andersin, puh. 044 785 8663, satu.andersin@sakky.fi, lomalla 19.6.-30.7.2023

Koulutuksen yhdyshenkilö Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimistossa on Helmiina Haataja, p. 0295 043 521, helmiina.haataja@te-toimisto.fi

Valinta-aikataulu: esivalinta suoritetaan hakemusten perusteella viikolla vk:lla 31. Varaudu osallistumaan kielitestiin ja haastatteluun 9.8.2023.

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN 25.7.2023 mennessä

Koulutukseen haetaan täyttämällä sähköinen hakulomake www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus > Valitse oikea koulutus (Sanahakuun koulutuksen numero 710787) > Kuvaus- tai Tiedot -välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, sinun tulee vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella.

Voit seurata hakemuksesi käsittelyä www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas -palvelusta kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta. Tähän liittyen voit sopia koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Oma asiointi -palvelussa.

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista: Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Savon Koulutus Oy ⧉
  • TE-toimisto: Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimisto