Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto, kiinteistönhoitaja

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto, kiinteistönhoitaja

Kiinnostaisiko sinua kouluttautua kiinteistönhoitajaksi työvaltaisesti Kuopiossa? Eli opiskella opintopolkua, jossa opiskelija oppii valtaosan tutkinnonosasta tai tutkinnosta työelämässä opettajan ja työpaikan ohjauksessa.

Koulutuksen tavoitteena on suorittaa puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinnosta kiinteistönhoidon osaamisalalta koko- tai osatutkinto.

Seuraa valinnan etenemistä Oma asiointi -palvelun kautta, www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas > Työvoimakoulutus

Koulutusaika: Koulutus alkaa 28.8.2023. Koulutuksen kesto määräytyy henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukaan, noin 2-3 vuotta. Aiemmin hankittu osaaminen vaikuttaa opiskeluajan pituuteen.
Hakuaika päättyy: 6.8.2023
Koulutuspaikka: Kuopio, Savon ammattiopiston eri kampukset

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja kuntakokeilukuntien asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa. Voit hakea työvoimakoulutukseen, mikäli olet tällä hetkellä työtön, työttömyysuhan alainen, lomautettuna, määräaikainen työsuhteesi on päättymässä ennen koulutuksen alkua tai teet osa-aikatyötä.

Kohderyhmä:
Koulutuksen kohderyhmänä ovat kiinteistönhoitajan työtehtävistä kiinnostuneet, vähintään peruskoulun suorittaneet hakijat. Hakijalta edellytetään soveltuvuutta alalle sekä alalla vaadittavaa fyysistä ja psyykkistä terveyttä ja toimintakykyä. Alan työtehtäviin on yleensä vaatimuksena B-luokan ajokortti.

Suomen kielen kielitaitovaatimustaso on A2 henkilöillä, joiden äidinkieli ei ole suomi.

Tutustu ammattiin ja sen vaatimuksiin:

Koulutuksen sisältö:
Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto, kiinteistönhoidon osaamisala, 180 osp. Tutkinto muodostuu ammatillisista tutkinnon osista (145 osaamispistettä) sekä yhteisistä opinnoista (35 osaamispistettä).

Pakolliset ammatilliset tutkinnonosat:
Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen, 15 osp
Kiinteistön yleishoito ja valvonta, 30 osp
Kiinteistöteknisten järjestelmien hoitaminen, 30 osp

Valinnaiset tutkinnonosat, yhteensä 70 osp:
Pakollisten tutkinnon osien lisäksi suoritetaan neljä valitun osaamisalan tutkinnon osaa. Toteutettavassa koulutuksessa on valittavana seuraavat osaamisalavaihtoehdot:
Koneiden käsittely puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla 20 osp
LVI-järjestelmien toimintakunnon ylläpito 20 osp
Piha- ja ulkoalueiden hoitaminen 20 osp
Ilmanvaihtokoneiden toimintakunnon ylläpito 20 osp
Kiinteistöautomaation käyttäminen 20 osp
Rakennustekniset korjaustyöt 20 osp
Kiinteistön toimintakunnon arviointi 20 osp
Paikallisesti tarjottava tutkinnonosa: Ulkoalueiden hoitotyöt 15 osp

Koulutusjärjestelyt:
Päivittäinen opiskeluaika on 7 oppituntia (à 45 min.) päivässä klo 8-16 välisenä aikana. Opiskelu tapahtuu sekä oppilaitoksessa että alan työpaikoilla, painotus opintojen työvaltaisuudella. Työvaltaisuudella tarkoitetaan opintopolkua, jossa opiskelija oppii valtaosan tutkinnonosasta tai tutkinnosta työelämässä opettajan ja työpaikan ohjauksessa. Tämän lisäksi opiskelu sisältää suunnitellut lähijaksot. Verkko-oppimisympäristöä hyödynnetään opintojen tukena.

Työpaikalla tapahtuva oppiminen:
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen tavoitteena on koulutuksen eri osa-alueisiin liittyvien valmiuksien vahvistaminen, verkostoituminen ja työllistymistä tukevien suhteiden luominen. Työpaikat ovat erilaisia kiinteistönhoitoalan työpaikkoja ensisijaisesti Kuopion alueella ja niihin ohjaudutaan osallistujien, työnantajien ja vastuukouluttajan kanssa tehtävän yhteistyön pohjalta. Työpaikalle nimetään työpaikkaohjaaja, joka ohjaa, tukee ja arvioi työpaikalla järjestettävää koulutusta. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen aikana noudatetaan työssäoppimispaikan työaikajärjestelyjä.

Näyttösuunnitelma:
Osaaminen osoitetaan ja arvioidaan tutkinnon mukaisissa työtehtävissä työpaikoilla.

Lisätietoja koulutuksesta:
Savon ammattiopisto, Esa Manninen, p. 044 785 3134, esa.manninen@sakky.fi.

Koulutuksen yhdyshenkilö Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimistossa on Heini Kokkonen, p. 0295 043 732, heini.kokkonen@te-toimisto.fi.

Valinta-aikataulu:
Esivalinta suoritetaan hakemusten perusteella 7.8.2023. Haastattelut järjestetään 14.8.2023.

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN 6.8.2023 mennessä
Koulutukseen haetaan täyttämällä sähköinen hakulomake www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus > Valitse oikea koulutus (Sanahakuun koulutuksen numero 713022) > Kuvaus- tai Tiedot -välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, sinun tulee vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella.

Voit seurata hakemuksesi käsittelyä www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas -palvelusta kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta. Tähän liittyen voit sopia koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Oma asiointi -palvelussa

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE-palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe klo 9.00-16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Savon ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimisto