Tahko; Matkailualan perustutkinto, vastaanottovirkailija

Tahko; Matkailualan perustutkinto, vastaanottovirkailija

• Koulutus alkaa: 25.9.2023

Oletko kiinnostunut työskentelemään matkailualalla?

Koulutus järjestetään työvaltaisesti Tahkolla ja se tarjoaa sinulle valmiudet toimia vastaanottovirkailijan tehtävissä. Koulutuksessa on lähiopiskelua 4-5 päivää/kk ja työelämässä oppimista työpaikoilla vähintään 25 h/vko. Lisäksi osa koulutuksesta järjestetään verkko-opintoina.

Seuraa valinnan etenemistä Oma asiointi -palvelun kautta, www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas > Työvoimakoulutus

Koulutusaika: koulutus alkaa 25.9.2023 Koulutuksen kesto määräytyy henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukaan. Loma-ajat koulujen työjärjestyksen mukaan. Mahdollisuus opiskella myös kesällä, jolloin koulutusaika lyhenee.
Hakuaika päättyy: 13.8.2023
Koulutuspaikka: Tahko, Sääskiniementie 560, 73310 Tahkovuori. Kouluttajana Savon ammattiopisto.
Kouluttaja voi tarvittaessa auttaa asunnon etsimisessä.

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja kuntakokeilukuntien asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa. Voit hakea työvoimakoulutukseen, mikäli olet tällä hetkellä työtön, työttömyysuhan alainen, lomautettuna, määräaikainen työsuhteesi on päättymässä ennen koulutuksen alkua tai teet osa-aikatyötä.

Tutustu ammattiin ja sen vaatimuksiin:

Suomen kielen kielitaitovaatimustaso on B1 (A2 osatutkinto) henkilöillä, joiden äidinkieli ei ole suomi.

Kohderyhmä:
Koulutus on tarkoitettu alasta kiinnostuneille ja alalle soveltuville henkilöille. Pohjakoulutusvaatimuksena on peruskoulu. Koulutus sopii ilman ammatillista tutkintoa oleville sekä alanvaihtajille.

Majoituspalvelujen osaamisala
Tutkinnon suorittanut vastaanottovirkailija osaa
- toimia erilaisin liikeideoin toimivien majoitusliikkeiden asiakaspalvelutehtävissä
- tehdä asiakkaiden huonevarauksia, sisään kirjaamisen ja lähtöselvityksen
- esitellä ja myydä tuotteita ja palveluja
- opastaa paikallisten matkailupalveluiden käytössä.

Pakollinen tutkinnon osa | 30 osp
- Matkailualan asiakaspalvelu, 30 osp

Majoituspalvelujen osaamisala | 40 osp
- Hotellin vastaanottopalvelut, 40 osp

Valinnaiset tutkinnon osat | 75 osp
- Kokouspalvelut, 15 osp
- Majoituspalvelut, 15 osp
- Majoitusyrityksen puhtauspalvelut, 15 osp
- Matkailualan varausjärjestelmien käyttö, 20 osp
- Matkailupalvelujen markkinointiviestintä, 20 osp
- Ravintolan asiakaspalvelu ja myynti, 25 osp
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen, 5 osp
- Yrityksessä toimiminen, 15 osp
- Yritystoiminnan suunnittelu, 15 osp
- Paikallisiin ammattitaitovaatimuksiin perustuva tutkinnon osa | 5-15 osp
- Tutkinnon osa toisesta ammatillisesta perustutkinnosta, ammattitutkinnosta tai erikoisammattitutkinnosta | 5-15 osp

Yhteiset tutkinnon osat 35 osp

Koulutuksen sisältö:
- lähiopiskelua 4 – 5 pv/kk
- verkko-opiskelua
- työelämässä oppimista työpaikoilla väh. 25 h/vk

Koulutusjärjestelyt:
- päivittäinen opiskeluaika 7 h
- opetuspäivän pituus teoriaopetuksen ja työssäoppimisen aikana 7 h

Työssäoppimisjärjestelyt:
- työssäoppiminen tapahtuu koko opiskeluajan
- yhteistyöyrityksiä ovat Tahkon alueen majoitusyritykset mm. Break Sokos Hotel Tahko, Pehku ja Wanha Klubi, Kaisla, Panorama, Syvärin kunkku, Ukko, Rehti ja Riemu, Tirol, Cervina, El Monte, Tahko.com, Tahko Spa,

Näyttösuunnitelma:
- näyttöjen suorittamistapa käytännön työtehtävissä työpaikoilla
- näyttöjen ajoitus HOKS:n mukaan
- näyttöjen uusimismahdollisuus on

Työllisyysnäkymät:
Tällä hetkellä Tahkon alueella on osaavasta henkilöstöstä pula ja työllisyysnäkymät ovat erinomaiset.

Lisätietoja koulutuksesta:
Lehtori Maija Rissanen, p. 044 785 3322, maija.rissanen@sakky.fi
Opettaja Jarkko Lilja, p. 044 785 4857, jarkko.lilja@sakky.fi
Työelämäkoordinaattori Karita Nuikka, p. 044 785 3075, karita.nuikka@sakky.fi

Koulutuksen yhdyshenkilö Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimistossa on Heikki Stranius, p. 0295 043 579, heikki.stranius@te-toimisto.fi

Valinta-aikataulu: Esivalinta suoritetaan hakemusten perusteella 14.8.2023. Haastattelut 23. – 24.8.2023 valinta treffeillä Tahkolla, tarkempi paikka ilmoitetaan myöhemmin. Valinta treffeillä hakijat pääsevät samalla tutustumaan alueen yhteistyöyrityksiin.

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN
Koulutukseen haetaan täyttämällä sähköinen hakulomake www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus > Valitse oikea koulutus (Sanahakuun koulutuksen numero 713178) > Kuvaus- tai Tiedot -välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, sinun tulee vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella.

Voit seurata hakemuksesi käsittelyä www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas -palvelusta kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta. Tähän liittyen voit sopia koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Oma asiointi -palvelussa.

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista: Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Savon ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimisto