Ammatilliset koulutuspolut maahamuuttajille

Ammatilliset koulutuspolut maahamuuttajille

• Koulutus alkaa: 21.8.2023

Opiskele toiveammattiisi hoiva-avustajaksi, kokiksi, tarjoilijaksi, laitoshuoltajaksi, hitsaajaksi tai levysepäksi. Koulutuksen lopuksi saat suomalaisen tutkinnon ja voit työllistyä ammattiin.
Koulutuksessa
-opit suomen kieltä
-tutustut valintasi mukaan hoiva-, puhdistuspalvelu- ja ravitsemisalan tai tekniikan alan ammatteihin
-opit ammattien perustaitoja
-tutustut toiveammattisi työpaikkoihin
-suoritat ammatillisen tutkinnon tai tutkinnon osia

Koulutus on tarkoitettu maahanmuuttajille esimerkiksi Tuva-, Ammattikoto- tai suomen kielen koulutuksen jälkeen tai muuten Suomessa pitkään asuneille tai työssä olleille henkilöille.

Koulutuksen sisältö ja toteutustapa
Koulutus alkaa jaksolla, jossa opiskelet ammattiin orientoivia suomen kielen opintoja 3 pv/vko ja toiveammattisi ammattiaineita 2 pv/vko. Lisäksi pääset tutustumaan toiveammattisi työtehtäviin työssäoppimisjaksolla.

Aloitusjakson jälkeen jatkat opintojasi valitsemallasi ammatillisella polulla:
- Sosiaali- ja terveysala, hoiva-avustaja tai
- Ravitsemis- ja cateringala, keittiö- tai ravintolatyöt tai
- Puhdistuspalvelut, siivoustyöt tai
- Kone- ja metalli, metallialan työt

Koulutus sisältää suomen kielen opintoja koko koulutuksen ajan.

Koulupäivät ovat arkisin klo 9-15. Opiskelu tapahtuu suomen kielellä. Opinnoista osa tehdään työpaikalla tapahtuvana oppimisena työharjoitteluna. Jos saat työpaikan koulutuksen aikana, opiskelua voi jatkaa oppisopimuksella.

Valintaperusteet
Hakijan tulee osata suomen kielen alkeet. Suomen kielen lähtötason suositus A1.3 – A2.2.
Koulutukseen valittavalla tulee olla vahva motivaatio oppimista ja alalla työskentelyä kohtaan.

Koulutukseen hakeminen
Perustele hakemuksesi huolella. Osa hakijoista kutsutaan haastatteluun hakemusten perusteella. Valinnat koulutuksiin tehdään hakemusten ja haastattelujen perusteella.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta verkossa (mm. haastattelukutsu ja valintapäätös): www.tyomarkkinatori.fi -> Oma asiointi -> Henkilöasiakas

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

Tietoa työvoimakoulutuksista
Koulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille työnhakijoille, joilla on TE-toimiston toteama koulutustarve. Työvoimakoulutus on maksutonta.

Jos tulet valituksi koulutukseen, sovi työllistymissuunnitelmasi päivittämisestä TE-toimiston/kuntakokeilun kanssa. Koulutus tulee lukea työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulle voidaan maksaa korotettua työttömyysetuutta. Korotusosan maksamisesta päättää työttömyysetuutesi maksaja.

Lisätietoa koulutuksista ja koulutuksen aikaisista etuuksista antaa Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

Kouluttajan yhteystiedot lisätietoja varten
Lehtori Anu Vuorio, p. 044 455 8208, etunimi.suunimi@winnova.fi
Opinto-ohjaala, Anna-Kaisa Nieminen, p. 044 455 7769, etunimi.suunimi@winnova.fi

Pysy kartalla – suunnista työvoimakoulutukseen!
Tervetuloa ke 13.9. klo 12-15 Työvoimakoulutusmessuille Turun virastotalolle. Valtakunnallinen Työvoimakoulutusviikko on käynnissä 11.-15.9.

Sen aikana järjestetään tapahtumia ympäri Suomen ja myös verkossa.
Tule käymään ja tapaamaan kouluttajia ja koulutusneuvojia. Kaikki tapahtumat näet kartasta:

• Tarjoaja: WinNova Länsirannikon Koulutus Oy
  • TE-toimisto: Varsinais-Suomen TE-toimisto