Tapahtumaturvallisuusosaaja - Moniosaajaksi festareille ja tapahtumiin

Tapahtumaturvallisuusosaaja - Moniosaajaksi festareille ja tapahtumiin

Haluaisitko mielenkiintoiset työolosuhteet, joissa yksikään työvuoro ei ole samanlainen? Tapahtumaturvallisuusosaajan työ vie tekijänsä kulissien taakse mitä erilaisempiin tilaisuuksiin, festareille, urheilutapahtumiin tai vaikkapa autojen kiihdytyskisoihin. Jos pidät ihmisten kanssa työskentelystä ja monipuoliset asiakaspalvelutehtävät kiinnostavat, tämä koulutus on juuri sinulle tehty.

Tulossa TE-Live lähetys 7.11.2023. Linkki lähetykseen: https://te-live.fi/lahetykset/kxEVhG8kF

Tapahtumaturvallisuusosaajan työkohteita ovat erilaiset yleisötilaisuudet, kuten musiikkifestarit, autokilpailut, yleisurheilukisat, jääkiekko- ja jalkapallo-ottelut, ravintolat, matkustajalaivat tai leirintäalueet. Työtehtävät vaihtelevat ja tapahtumasta riippuen ne voivat olla erilaisia myynti-, opastus-, tai valvontatehtäviä. Koulutuksen suoritettuasi voit hakea poliisiviranomaisen hyväksyntää järjestyksenvalvojaksi. Koulutuksessa suoritetaan turvallisuusalan perustutkinnon tutkinnonosa järjestyksenvalvonnan tehtävissä toimiminen, 20 osp.

Koulutuksen sisältö ja toteutustapa
Koulutus antaa valmiudet toimia erilaisten yleisötapahtumien toteutus- ja turvallisuusorganisaatiossa erilaisissa asiakaspalvelu tai turvallisuustehtävissä. Koulutus on kokopäivätoimista opiskelua, joka sisältää luokkaopetuksen lisäksi käytännönharjoituksia sekä tutustumisia erilaisiin tapahtumaosaajan työkohteisiin. Koulutuksen sisältö:

1.Erilaiset yleisötilaisuudet ja -tapahtumat (5 pv)
·Erilaiset yleisötilaisuudet ja niiden erot järjestämistilan, yleisömäärän ja tapahtuman luonteen osalta
·Yleisö- ja asiakastilaisuuksiin liittyvät riskit ja niiden tunnistaminen

2.Lainsäädäntö, suunnitelmat ja lupamenettelyt (5 pv)
·Viranomaismääräykset, turvallisuussuunnittelu, järjestäjän velvollisuudet ja lupamenettelyt
·Yleisötilaisuuden turvallisuussuunnitelman laatiminen

3.Järjestyksenvalvojan peruskurssi (6 pv)
·Poliisihallituksen vaatimusten mukainen järjestyksenvalvojan peruskurssi, jonka hyväksytysti suorittanut on oikeutettu hakemaan järjestyksenvalvojan korttia poliisiviranomaiselta

4.Turvallisuustehtävät yleisötilaisuudessa (10 pv)
·Erilaisten turvallisuustehtävien tuntemus, tarkoitus ja vaatimukset
·Ensiaputaidot yleisötilaisuudessa, sis. hätäensiapu 8 h
·Paloturvallisuus- ja alkusammutusosaaminen, sis. alkusammutuskoulutus 4 h
·Kriisitilanteisiin varautuminen ja evakuointi
·Uhka- ja voimankäyttötilanteet
·Järjestyksenvalvonnan tehtävissä toimiminen, näyttötilaisuus

5.Asiakaspalveluosaaminen (8 pv)
·Onnistuneen asiakaspalvelun periaatteet
·Tapahtumatuotanto ja asiakaspalvelun erityispiirteet
·Asiakaspalvelutilanteiden riskit ja niihin varautuminen
·Asiakaspalvelu- ja myyntityö
·Maksuvälineiden ja käteisenrahan käsittely

6.Kortit ja passit (3 pv)
·Anniskelupassi
·Hygieniapassi
·Työturvallisuuskortti

Valintaperusteet
Koulutukseen osallistujan kielitaito tulee olla sillä tasolla, että hän pystyy selviytymään järjestyksenvalvojan peruskurssin kirjallisesta ja käytännön kokeesta. Hakijalta edellytetään myös nuhteetonta taustaa.

Koulutukseen hakeminen
Perustele hakemuksesi huolella. Osa hakijoista kutsutaan haastatteluun hakemusten perusteella. Valinnat koulutuksiin tehdään hakemusten ja haastattelujen perusteella.
Voit seurata hakemuksesi tilannetta verkossa (mm. haastattelukutsu ja valintapäätös): www.tyomarkkinatori.fi -> Oma asiointi -> Henkilöasiakas
Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

Tietoa työvoimakoulutuksista
Koulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille työnhakijoille, joilla on TE-toimiston toteama koulutustarve. Työvoimakoulutus on maksutonta.
Jos tulet valituksi koulutukseen, sovi työllistymissuunnitelmasi päivittämisestä TE-toimiston/kuntakokeilun kanssa. Koulutus tulee lukea työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulle voidaan maksaa korotettua työttömyysetuutta. Korotusosan maksamisesta päättää työttömyysetuutesi maksaja.
Lisätietoa koulutuksista ja koulutuksen aikaisista etuuksista antaa Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

Lisätietoja:
Pia Lampolahti, vastuukouluttaja