Ravintola-ja cateringalan perustutkinto, Kokki/tutkinnon osia

Ravintola-ja cateringalan perustutkinto, Kokki/tutkinnon osia

• Koulutus alkaa: 8.1.2024

Haluatko oppia valmistamaan maukasta, ravitsevaa ja terveellistä ruokaa?

Voit myös suorittaa tutkinnon osia oman yksilöllisen työllitymistarpeesi mukaan!

Koulutukseen on jatkuva haku ja aloitukset sovitaan erikseen.

Kokin opinnoissa opit ruoanvalmistuksen perusteita kuten ruoanvalmistusmenetelmiä, elintarvikkeiden ja raaka-aineiden tuntemusta sekä niiden käsittelyä ja käyttöä erilaisissa ruokalajeissa. Opit valmistamaan ja laittamaan ruokaa tarjolle erilaisille asiakasryhmille arkeen ja juhlaan erityisruokavaliot huomioon ottaen. Opinnoissasi perehdyt myös asiakaspalveluun, tarjoiluun ja myyntityöhön. Tutkinnon suoritettuasi voit työllistyä erilaisiin ravintoloihin, suurkeittiöihin, kahviloihin, cateringalan yrityksiin, pikaruoka-, juhlapalvelu- ja pitopalveluyrityksiin. Kokit työllistyvätkin hyvin ja heistä on jopa pulaa.

TOTEUTUS:

Koulutukseen sisältyy lähiopetusta/verkko-opiskelua (teoriaopinnot on mahdollista suorittaa verkossa), opetus-keittiötyöskentelyä sekä työssäoppimista. Jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämisen suunnitelma (HOKS), jossa huomioidaan aikaisempi koulutus ja työkokemus. Näytöt suoritetaan koulutuksen edetessä HOKS:n mukaisesti. Tutkinnon suorittamisaika on noin 1,5 – 2 vuotta. Koulutuksessa on mahdollista suorittaa myös tutkinnon osia, joita ovat lounasruokien valmistus, annosruokien valmistus, kahvilapalvelut ja katu ja pikaruokapalvelut. Koulutuksen aloitus sovitaan sopimuksen mukaan. Koulutukseen on jatkuva haku.

SISÄLTÖ:
Ravintola- ja cateringalan perustutkinnon laajuus on 180 osp. Tutkinto muodostuu ammatillisista ja valinnaisista tutkinnon osista (145 osp) sekä yhteisistä tutkinnon osista (35 osp).

Pakolliset tutkinnon osat:
·Ravitsemispalveluissa toimiminen 20 osp
·Lounasruokien valmistus 40 osp
·Annosruokien valmistus 25 osp

Valinnaiset tutkinnon osat:
·À la carte- ruoanvalmistus 30 osp
·Kahvilapalvelut 10 osp
·Katu- ja pikaruokapalvelut 10 osp
·Palvelu- ja jakelukeittiön toiminnot 10 osp
·Suurkeittiön ruokatuotanto 25 osp
·Tilaus- ja juhlaruokien valmistus 25 osp
·Tilaus- ja juhlatarjoilu 25 osp
·Yrityksessä toimiminen 15 osp

Yhteiset tutkinnon osat:
·Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen
·Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen
·Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen

Lisätiedot koulutuksen sisällöstä:
Ritva Luoma, p. 040 578 5875, ritva.luoma@jamin.fi, Merja Tomperi-Olkkonen, p. 044 465 7149, merja.tomperi-olkkonen@jamin.fi

Koulutuksen aikaiset taloudelliset etuudet:
Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta, korotettua etuuden osaa ja kulukorvausta.

LISÄTIETOJA koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
  • Koulutusneuvonta 0295 020 702 ma-pe klo 9-16:15 TAI
  • Koulutusneuvonnan suomenkielisen chat -palvelun ma-pe klo 9-16:00 löydät osoitteesta:
  • Ruotsinkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/sv/info/landsomfattande-radgivningstjanster/radgivningstjanster-for-personkunder/utbildningsradgivning
  • Englanninkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/en/info/national-guidance-services/guidance-services-for-personal-customers/education-and-training-guidance

Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa: www.facebook.com/koulutusneuvonta

Etelä-Pohjanmaan TE-palvelut myös:
  • Facebookissa: www.facebook.com/etelapohjanmaan.tepalvelut
  • Twitterissä: TEpalvelutEPO* Instagramissa: tepalvelutepo

KOHDERYHMÄ:
Ravintola- ja cateringalan perustutkinto tai tutkinnon osia, ruokapalvelun osaamisala, kokki (180 osp) soveltuu työttömille tai työttömyysuhanalaisille TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilujen yli 20-vuotiaille työnhakijoille, jotka ovat kiinnostuneita ruoanvalmistuksesta. Koulutus ei edellytä aikaisempaa osaamista.
HAKEMINEN JA OPISKELIJAVALINTA:

Täytä hakemus työvoimakoulutukseen huolellisesti, koska sen perusteella osa hakijoista kutsutaan hakuajan jälkeen haastatteluun. Haastateltaville lähetetään kirjallinen kutsu tekstiviestillä haastatteluun.

Huomioithan, että koulutukseen hakeutuminen on sitovaa eikä sitä, tai koulutukseen osallistumista voi perua ilman pätevää syytä. Perumisesta tai laiminlyönnistä voi aiheutua työttömyysturvaseuraamus..
Seuraa valintatietojasi www.tyomarkkinatori.fi – TE-palveluiden Oma asiointi – Henkilöasiakas-palvelussa

• Tarjoaja: Järviseudun ammatti-instituutti ⧉
  • TE-toimisto: Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto