Jatkuva haku, hoiva-avustaja

Jatkuva haku, hoiva-avustaja

• Koulutus alkaa: Sopimuksen mukaan

Kiinnostaako sinua merkityksellinen työ hoiva-avustajana? Koulutus mahdollistaa nopean polun työelämään sotealalle. Kohderyhmänä on ensisijaisesti Etelä-Karjalan alueen työttömät ja työttömyysuhan alaiset henkilöt. Voit hakea milloin tahansa koulutukseen ja hakemukset käsitellään kuukausittain.

Koulutus on tarkoitettu sinulle, joka olet kiinnostunut sosiaali- ja terveysalan avustavista työtehtävistä, erityisesti vanhus- ja vammaistyössä. Koulutus järjestetään suomen kielellä, joten hakijoilta edellytetään riittävää suomen kielen taitoa. Hakijoilta edellytetään alalle soveltuvuutta, hyvää psyykkistä ja fyysistä terveyttä sekä valmiuksia vuorotyöhön. Hakijat kutsutaan koulutushaastatteluun.

Koulutuksen sisältö

Koulutus muodostuu kahdesta lähihoitajaopintojen tutkinnon osasta. Kasvun ja osallisuuden edistäminen 25 osp ja Ikääntyvien osallisuuden edistäminen 35 osp-tutkinnon osat.

Kasvun ja osallisuuden edistäminen:
·ammatillinen vuorovaikutus
·avustaminen ja apuvälineiden käyttö
·palvelujärjestelmän tunteminen
·turvallisuus asiakastyössä
·kodinhoito ja ravitsemuksen järjestäminen
·hygienia- ja aseptinen osaaminen
·ensiaputaidot.

Ikääntyvien osallisuuden edistäminen
·eettisten periaatteiden noudattaminen ikääntyvien hoidossa
·Ikääntymismuutosten tunteminen
·iäkkään ihmisen mielekkään arjen edistäminen
·toimintakyvyn tukeminen
·voimavarakeskeisten ja osallistavien menetelmien käyttö
·muistisairaan ihmisen avustaminen arjessa
·saattohoidon periaatteiden noudattaminen.

Koulutuksen tavoite
Koulutus sopii hoiva-alan avustavista tehtävistä kiinnostuneille. Hoiva-avustaja tekee töitä ikääntyneiden tai vammaisten asiakkaiden kanssa. Koulutus sopii sinulle, joka haluat nopeasti työelämään tekemään merkityksellistä työtä asiakkaita avustaen.
Hoiva-avustajan työhön kuuluvat erilaiset avustavat tehtävät asukkaiden arjessa ja perushoidossa, esimerkiksi avustaminen ruokailussa, hygienian hoidossa, vaatehuollossa, ulkoilussa, viriketoiminnassa, keittiössä ja puhtaanapidossa.

Työ on ihmisläheistä työtä ja siinä tarvitaan hyviä vuorovaikutus- ja tiimityötaitoja. Hoiva-avustajat eivät työskentele yksin työvuorossa eivätkä vastaa lääkehoidosta. Hoiva-avustajan koulutuksen suorittaneena ammattilaisena työskentelet avustavissa tehtävissä esimerkiksi ikääntyneille tai vammaisille tarkoitetuissa palvelutaloissa ja hoivakodeissa. Hoiva-avustajan koulutuksen kautta voit jatkaa kouluttautumista lähihoitajaksi suorittamalla sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon.

Kouluttajien lisätiedot:
Saimaan ammattiopisto Sampo
Opettaja Tuija Blankenstein p. 040 136 4761
Opinto-ohjaaja Katri Huittinen p. 040 136 4685
Koulutusneuvonta 0295 020 702
facebook.com/koulutusneuvonta
www.te-palvelut.fi/kaakkois-suomi

HAKEUTUMINEN
Hakijat valitaan koulutukseen hakemusten ja haastattelun perusteella, joten täytä hakemus huolellisesti. Kirjaa Omat perustelut -kohtaan, miksi haet koulutukseen ja miten koulutus auttaa sinua eteenpäin työuralla.

Koulutushakemuksesi tilannetta voit seurata myös verkkosivuilla Oma asiointi palvelussamme kohdassa koulutushakemusten tilanne. Valintapäätöksestä ilmoitetaan koulutukseen hakeneille kirjeellä.

Huolehdi siitä, että koulutuksen alkaessa työnhakusi on voimassa TE-toimistossa. Tietoja työvoimakoulutuksista ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista Koulutusneuvonta 0295 020 702 (ma-pe 9-16.15).

• Tarjoaja: Saimaan ammattiopisto SAMPO ⧉
  • TE-toimisto: Kaakkois-Suomen TE-toimisto