Jatkuva haku, lähihoitaja koulutus

Jatkuva haku, lähihoitaja koulutus

• Koulutus alkaa: Sopimuksen mukaan

Haluatko työllistyä sosiaali- ja terveysalalle merkityksellisen työn pariin? Kohderyhmänä on ensisijaisesti Etelä-Karjalan alueen työttömät ja työttömyysuhan alaiset henkilöt. Voit hakea milloin tahansa koulutukseen ja hakemukset käsitellään kuukausittain.

Opiskelu edellyttää riittävää suomen kielen taitoa, joka arvioidaan yhden päivän kestävässä soveltuvuuskokeessa. Lähihoitajan opinnoissa ja työssä korostuvat hyvä psyykkinen tasapaino, fyysinen toimintakyky sekä yhteistyötaidot. Opiskelijoiden tulee esittää rikostaustaote opintojen alkaessa. Opiskelijaksi hakeutuvan tulee täyttää tutkintokohtaiset terveydentilavaatimukset. Koulutus kuuluu SORA-lainsäädännön alle. Voit myös suorittaa vain joitakin tutkinnon osia lähihoitajan tutkinnosta sekä yhteiset tutkinnon osat.

Koulutuksen sisältö
Sosiaali- ja terveysalan työ on ihmisläheistä hoito-, huolenpito- ja kasvatustyötä. Työtä tehdään erilaisten asiakkaiden kanssa monenlaisissa toimintaympäristöissä. Sosiaali- ja terveysala työllistää hyvin ja työ on haastavaa ja monipuolista. Lähihoitaja on aidosti lähellä ihmistä.

Koulutus toteutetaan tiimioppimismenetelmällä koululla ja työssäoppimisessa. Koulutuksen alussa opiskellaan opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja ja yhteisiä tutkinnon osia. Opiskeluvalmiuksia tukevissa opinnoissa vahvistetaan lähihoitajan ammattiin liittyvää osaamista suomen kielessä, matematiikassa, tieto- ja viestintätekniikan käytössä sekä työelämätaidoissa. Koulutus jatkuu ammatillisilla opinnoilla tämän jälkeen.

Lähihoitajaopiskelija perehtyy erilaisten asiakkaiden kasvun ja osallisuuden sekä terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin edistämiseen.
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto muodostuu ammatillisista tutkinnon osista (145 osp) ja yhteisistä tutkinnon osista (35 osp). Jokaiseen tutkinnon osan kuuluu työpaikkaoppimista 6-9 viikkoa. Työpaikalla oppiminen on osittain vuorotyötä.

Pakolliset tutkinnon osat 55 osp:
- Kasvun ja osallisuuden edistäminen 25 osp
- Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen 30 osp
Tarjolla olevat osaamisalat 75 osp:
- Ikääntyvien hoito ja kuntoutus
- Mielenterveys- ja päihdetyö
- Sairaanhoito ja huolenpito
- Vammaistyö
Ammatillisiin tutkinnon osiin sisältyy myös 15 osp valinnainen tutkinnon osa.
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp:
- Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen

Opintojen alussa laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), jossa sovitaan suoritettavista opintokokonaisuuksista sekä kartoitetaan osaaminen ja mahdollinen tuen tarve. Koulutuksen kesto on yksilöllinen ja pohjautuu HOKSiin (keskimäärin koko tutkinnon opiskeluaika on n. 2,5 -3 vuotta). Osaaminen osoitetaan näytöillä ja aiemmin hankittu osaaminen tunnustetaan.

Saimaan ammattiopisto Sampo – opinto-ohjaaja
Katri Huttunen Lappeenranta, p. 040 136 4685

Huolehdi siitä, että koulutuksen alkaessa TYÖNHAKUSI ON VOIMASSA TE-toimistossa, jotta olet oikeutettu koulutuksen aikaisiin etuuksiin.

HAKEUTUMINEN:
Hakijat valitaan koulutukseen hakemusten ja haastattelun perusteella, joten täytä hakemus huolellisesti. Kiinnitä erityishuomio hakemuksen Omat perustelut -kohtaan, miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta ja miten tämä koulutus auttaisi sinua eteenpäin. Puutteelliset tiedot ja perustelut hakemuksessa heikentävät mahdollisuuksiasi tulla valituksi tai kutsutuksi haastatteluun.

Koulutukseen hakeudutaan sähköisesti www.te-palvelut.fi/koulutushaku.
Tietoja työvoimakoulutuksista ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista :
Koulutusneuvonta 0295 020 702 (ma-pe 9-16.15)

Koulutushakemuksesi tilannetta voit seurata myös Internetissä: www-te-palvelut.fi Omaasiointi. koulutushakemusteni tilanne. Palvelun käyttö edellyttää verkkopankkitunnuksia tai sirullista henkilökorttia. Opiskelijat koulutukseen valitaan soveltavuuskokeiden perusteella. Valintapäätöksestä ilmoitetaan koulutukseen hakeneille kirjeellä.

• Tarjoaja: Saimaan ammattiopisto SAMPO ⧉
  • TE-toimisto: Kaakkois-Suomen TE-toimisto