Kasvatuksen ja ohjauksen perustutkintoon valmentavat opinnot maahanmuuttajille

Kasvatuksen ja ohjauksen perustutkintoon valmentavat opinnot maahanmuuttajille

• Koulutus alkaa: 11.9.2023

Kasvatus ja ohjausalan perustutkinnosta kahden tutkinnon osan suorittaminen (Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla, Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen). Suomen kielen osaamisen kehittäminen

Tämä on koulutus maahanmuuttajille, jotka haluavat tehdä töitä päiväkodissa. Tässä koulutuksessa voit tutustua lastenohjaajan työhön suomalaisessa päiväkodissa. Koulutus on henkilöille, joiden äidinkieli ei ole suomi. Koulutuksessa opiskellaan myös suomea. Voit koulutuksen jälkeen hakea koulutukseen, joka antaa pätevyyden työskennellä päiväkodissa.

SISÄLTÖ
Koulutuksessa opiskellaan ammatillisia vuorovaikutustaitoja. Koulutuksessa opiskellaan päiväkodissa työskentelyn perusteita niin teoriassa kuin käytännön työtehtävissä toimien. Työpaikoilla ollaan pidempien työpaikalla tapahtuvan oppimisen jaksojen lisäksi säännöllisesti myös teoriajaksojen aikana. Opinnot sisältävät suomen kielen opiskelua, esimerkiksi työelämän ja varhaiskasvatuksen alan sanastoa.

EDELLYTYKSET
Hakijoilta edellytetään perusopetuksen oppimäärää vastaavia opintoja, riittävää suomen kielen taitoa (A2-taso) ja soveltuvuutta alalle. Hakijat kutsutaan soveltuvuuden arviointiin. Valintahaastattelu on 24.8.2023. Valinnassa sovelletaan Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon (OPH-2632-2017) terveydentilaan ja toimintakykyyn liittyviä vaatimuksia. Opiskelijaksi ei voida ottaa hakijaa, joka ei ole kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen. Opiskelijan tulee opintojen alussa näyttää rikostaustaote koulutuksen järjestäjän edustajalle (Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä).

Ammatillinen tutkinnon osa:
Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla 15 osp
Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen 40 osp
Oppimisvalmiuksia tukevat opinnot:
(kielivalmiudet (S2), tietotekniset valmiudet, työelämävalmiudet)

Koulutuspaikka: Lapua

LISÄTIETOA
Yhdyshenkilö Elina Ketola elina.ketola@step.fi , 040 3553035

HAKEUTUMINEN JA OPISKELIJAVALINTA
Jätä hakemus hakupainikkeesta “Hae tähän koulutukseen”. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, on sinun vahvistettava hakemuksesi henkilökohtaisesti ennen hakuajan päättymistä. Täytä hakemus koulutukseen huolellisesti, sillä valinta tehdään hakemusten perusteella.
Huomioithan, että koulutukseen hakeutuminen on sitovaa eikä sitä, tai koulutukseen osallistumista voi perua ilman pätevää syytä. Päteviä syitä ovat esimerkiksi työllistyminen tai toisen koulutuspaikan saaminen. Perumisesta tai laiminlyönnistä voi aiheutua työttömyysturvaseuraamus.

Seuraa valintatietojasi www.tyomarkkinatori.fi – TE-palveluiden Oma asiointi – Henkilöasiakas-palvelussa. Näet valintatiedon Oma asiointipalvelussa. Valituille ilmoitetaan valinnasta myös tekstiviestillä/kirjeellä.

Koulutuksen aikaiset taloudelliset etuudet:
Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta, korotettua etuuden osaa ja kulukorvausta.

Soveltuvuuskoepäivä 29.3.2023.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

LISÄTIETOJA koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
  • Koulutusneuvonta 0295 020 702 ma-pe klo 9-16:15 TAI
  • Koulutusneuvonnan suomenkielisen chat -palvelun ma-pe klo 9-16:00 löydät osoitteesta:
  • Ruotsinkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/sv/info/landsomfattande-radgivningstjanster/radgivningstjanster-for-personkunder/utbildningsradgivning
  • Englanninkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/en/info/national-guidance-services/guidance-services-for-personal-customers/education-and-training-guidance

Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa: www.facebook.com/koulutusneuvonta

Etelä-Pohjanmaan TE-palvelut myös: