Logistiikan perustutkinto, kuorma-autonkuljettaja

Logistiikan perustutkinto, kuorma-autonkuljettaja

Koulutus on tarkoitettu kuljetusalasta kiinnostuneille, 20 vuotta täyttäneille työttömille tai työttömyysuhan alla oleville henkilöille, sekä ammatinvaihtajille, joilla on vähintään B -luokan ajokortti.

Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiudet toimia kuorma-autonkuljettajan tehtävissä elinkeinoelämän eri toimialueilla ja tuottaa itsenäiseen ja omatoimiseen työskentelyyn pystyviä kuljettajia työmarkkinoiden tarpeeseen. Koulutuksen suorittaneet ymmärtävät työn laadun merkityksen sekä vastuunsa työstään yksilönä ja ryhmän jäsenenä. Osaavat toimia asiakaspalvelutehtävässä ja omaavat valmiudet sopeutua epäsäännöllisiin työaikoihin.

Alan opinnot ja työ edellyttävät vastuullista ja turvallista asennetta, oma-aloitteisuutta, ongelmien ratkaisukykyä, asiakaspalvelutaitoja, hyvää perusterveyttä sekä suunnittelu- ja järjestelykykyä.

Koulutukseen sisältyy C-luokan ajokortin suorittaminen ja kuljetusalan ammattipätevyys sekä muut alalla tarvittavat luvat/lisenssit (esim. työturvallisuuskortti, ADR-perusajolupa, ensiapukoulutus).

Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiudet toimia kuorma-autonkuljettajan ammatissa ja suorittaa logistiikan perustutkinto, kuorma-autonkuljettaja, kuljetuspalvelujen osaamisalalta tai tutkinnon osia.

Koulutuksen lopullinen kesto määräytyy henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukaisesti, mutta on noin 9 kk yhteiset tutkinnon osat hyväksiluettuna. Yhteisten tutkinnon osien kanssa kesto on noin 12 kuukautta.

Koulutus järjestetään GRADIAn Lievestuoreen toimipisteessä (Ajoneuvontie 21), jonne on matkaa noin 25 kilometriä Jyväskylästä. Mahdollisia etäopetuspäiviä varten opiskelijalla olisi hyvä olla käytettävissä tietokone, jossa kaiuttimet ja mikrofoni sekä internetyhteys.

Koulutuksen sisältö:
Logistiikan perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä. Tutkinto muodostuu ammatillisista tutkinnon osista (145 osaamispistettä) ja yhteisistä tutkinnon osista (35 osaamispistettä).
Pakolliset ammatilliset tutkinnon osat ovat (60 osp):
- Logistiikka-alan työympäristössä toimiminen, 15 osp
- Kuorma-autonkuljettajana työskentely, 35 osp
- Kuljetusalan perustason ammattipätevyys, 10 osp
Valinnaisista ammatillisista tutkinnon osista valitaan yhteensä 85 osp laajuiset osiot, valinnaisia ovat esimerkiksi seuraavat:
- Kappaletavaran kuljettaminen, 35 osp
- Lämpösäädeltyjen elintarvikkeiden kuljettaminen, 35 osp
- Tavarankäsittelylaitteiden käyttö ja trukinkuljettajana työskentely, 25 osp
- Kappaletavaranosturin käyttäminen, 5 osp
- Kuormakorin vaihtaminen, 5 osp
- Työkoneen kuljettajana työskentely, 25 osp
- Maasiirtokuljetuksen suorittaminen, 35 osp

Yhteisistä tutkinnon osista muodostuu 35 osp laajuiset osiot, Näitä ovat mm:
- Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen
- Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen
- Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen

Haastattelutilaisuuteen on tuotava alle kolme kuukautta vanha ajokorttiote, joka vaaditaan kaikilta hakijoilta. Ajokorttiotteessa mainitut rikkomukset vaikuttavat opiskelijavalinnassa.
Ajokorttiotteen voi tilata ilmaiseksi Traficomin oma asiointi palvelun kautta verkkopankkitunnuksia käyttäen https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/kuljettajatiedot-ja-ajokorttiote

Hakevilta edellytetään alalle soveltuvaa terveydentilaa (SORA-lainsäädännön ja ajokorttiasetuksen mukaisesti: www.gradia.fi/oppimaan/sora-lainsaadanto Koulutusta ja työntekoa haittaavat fyysiset tai psyykkiset rajoitteet voivat estää opiskelun kuljettajakoulutuksessa. Lue lisää: https://ajokortti-info.fi/ajotaidon-yllapito/ajoterveys

Opiskelijan itse kustannettavaksi jäävät maksut ovat noin 250 euroa viranomaismaksuja (ajokorttilupamaksu, ADR ajolupamaksut ja digipiirturikortti) sekä lääkärintodistus.

Lisätietoja koulutuksesta:
Gradian kouluttaja Pekka Pietilä, puh 040 341 6378.

Hakeminen

Täytä sähköinen hakemus “Hae tähän koulutukseen” painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa (www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi > koulutushakemus).

Koska valinta koulutukseen tai mahdolliseen haastatteluun perustuvat hakemuksessa esitettyihin tietoihin, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta/miten tämä edistää työllistymistäsi. Tarkistathan työvoimakoulutukseen hakiessasi, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE- palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe 9.00 – 16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Jyväskylän koulutuskuntayhtymä/Gradia Jyväskylä ⧉
  • TE-toimisto: Keski-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto