Luonto- ja ympäristöalan perustutkinto (Ympäristöalan osaamisala)

Luonto- ja ympäristöalan perustutkinto (Ympäristöalan osaamisala)

Haluaisitko työskennellä luonnonläheisessä työssä, jolla on vaikutusta ympäristöön? Luonto- ja ympäristöalan perustutkinnon suorittaneella on laaja-alainen ympäristöalan perusosaaminen. Ympäristöalan osaamisalan suorittanut ympäristönhoitaja osaa toimia ympäristön kunnostamisen, hoidon ja seurannan työtehtävissä. Hän osaa valita työkohteeseen sopivat työmenetelmät ja -järjestyksen, käyttää ympäristön tilan selvittämisessä laitteita ja välineitä sekä toimia turvallisesti.

Ympäristönhoitaja voi työskennellä asiantuntijana yrityksen kestävässä ja vastuullisessa toiminnassa mm. ympäristölaatutyössä. Hän osaa yhdyskuntatekniikkaa mm. jäte- vesi- ja energiahuoltoa sekä ympäristönäytteiden ottamista. Koulutuksen kohderyhmä on työttömät tai työttömyysuhan alaiset työnhakijat.

Koulutus edellyttää koulutus- ja työskentelymotivaatiota, palveluhenkisyyttä, luotettavuutta, oma-aloitteisuutta, ja terveyttä sekä riittävää suomen kielen taitoa.

Luonto- ja ympäristöalan perustutkinnon laajuus on 180 osp. Tutkinto muodostuu ammatillisista tutkinnon osista (145 osp) ja yhteisistä tutkinnon osista (35 osp). Ammatillisista tutkinnon osista pakollisia on 70 osaamispistettä ja valinnaisia 75 osaamispistettä.

Pakollinen tutkinnon osa:
Luonto- ja ympäristöalalla toimiminen, 30 osp

Ympäristönhoitaja:
Ympäristökohteessa työskenteleminen, 40 osp

Valinnaiset osat (HOKSin mukaan):

- Hyvinvoinnin tuottaminen eläinten avulla 15 osp
- Hyvinvoinnin tuottaminen luonnontuotteilla 20 osp
- Jäteasemalla työskenteleminen 20 osp
- Jäte- ja kierrätyslaitoksessa toimiminen 20 osp
- Jäte- ja kierrätysneuvonta 20 osp
- Perinnemaisemien kunnostaminen ja hoitaminen 20 osp
- Tuotteiden valmistaminen luonnonmateriaaleista 15 osp
- Tutkimuksessa avustaminen 10 osp
- Ulkoilualueiden rakentaminen ja hoitaminen 20 osp
- Vesistöjen kunnostaminen ja hoitaminen 20 osp
- Vieraslajitorjunta 20 osp
- Ympäristökohteen kunnostaminen ja hoitaminen 20 osp
- Ympäristön tilan selvittäminen 15 osp
- Ympäristöviestintä 20 osp
- Ympäristöä säästäviin kulutusvalintoihin ohjaaminen 20 osp
- Huippuosaajana toimiminen 15 osp
- Ilmastovastuullinen toiminta 15 osp
- Yrityksessä toimiminen 15 osp
- Yritystoiminnan suunnittelu 15 osp

Paikallisiin ammattitaitovaatimuksiin perustuva tutkinnon osa 5 – 15 osp
Tutkinnon osa toisesta ammatillisesta perustutkinnosta, ammattitutkinnosta tai erikoisammattitutkinnosta 5 – 15 osp
Korkeakouluopinnot 5 – 15 osp
Yhteisten tutkinnon osien osa-alueita, lukio-opintoja tai muita jatko-opintovalmiuksia tukevia opintoja 1-25 osp

Koulutus sisältää lähi-, etä- ja verkko-opiskelua, pääpaino on työpaikalla järjestettävässä koulutuksessa, työssä oppien. Opiskelijoiden osaaminen kartoitetaan koulutuksen alkaessa. Kartoituksen pohjalta jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS).

Lisätietoja:
Tarja Hyötyläinen, lehtori, FT, luonnontieteet
tarja.hyotylainen@poke.fi
puh.040 740 0385

Koulutukseen hakeutuminen:

Täytä sähköinen hakemus “Hae tähän koulutukseen” painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa (www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi > koulutushakemus).

Koska valinta koulutukseen tai mahdolliseen haastatteluun perustuvat hakemuksessa esitettyihin tietoihin, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta/miten tämä edistää työllistymistäsi. Tarkistathan työvoimakoulutukseen hakiessasi, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE- palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe 9.00 – 16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Keski-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto
  • Lähiosoite: Saralinnantie 3 (Koulunmäen koulukeskus)
  • Paikkakunta: Laukaa, Keski-Suomi