Lähihoitaja tai hoiva-avustaja

Lähihoitaja tai hoiva-avustaja

Koulutuksen aikana suoritetaan sosiaali- ja terveysalan perustutkinto (180 osp) tai hoiva-avustajan koulutus (60 osp). Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon suorittaneella on laajat valmiudet työllistyä hoitoalalle. Perustutkinnon suorittanut lähihoitaja osaa toimia työssään alan säädöksiä ja toimintaohjeita sekä arvoperustaa ja ammattietiikkaa noudattaen. Hän osaa toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa sekä moniammatillisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä. Hoiva-avustaja työskentelee sosiaali- ja terveysalan avustavissa tehtävissä. Koulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille työnhakijoille, joilla on TE-toimiston toteama koulutustarve.

Lähihoitajan koulutuksen kesto on noin kaksi vuotta. Hoiva-avustajan koulutus kestää noin vuoden. Jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), minkä perusteella vahvistetaan opiskeltavat tutkinnon osat. Yhteiset tutkinnon osat opiskellaan tutkinnon aikana monimuoto-opetuksena.

KOULUTUKSEN TOTEUTUS:
LÄHIHOITAJAN koulutuksessa opiskelijalla on valittavana kaksi osaamisalaa:
Ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen osaamisala tai
Sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisala.

Opiskelija lukee seuraavat tutkinnon osat:
1) Kasvun ja osallisuuden edistäminen, 25 osp
2) Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen, 30 osp
3) Kotihoidossa toimiminen, 40 osp
sekä osaamisalasta riippuen:
4) Ikääntyvien osallisuuden edistäminen, 35 osp (ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen osaamisala) TAI
5) Sairaanhoitotyössä toimiminen, 35 osp (sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisala).

Osaamisalaopinnoista riippuen määritetään valinnainen tutkinnon osa, 15 osp.

HOIVA-AVUSTAJAN koulutuksessa opiskellaan kaksi tutkinnon osaa 1) Kasvun ja osallisuuden edistäminen 25 osp sekä 2) Ikääntyneen osallisuuden edistäminen 35 osp

HAKEMINEN: Koulutukseen haetaan Oma asiointi verkkopalvelussa www.tyomarkkinatori.fi. Hakemus on sitova eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Koulutukseen valinta perustuu koulutustarpeeseen, hakemuksessa esitettyihin tietoihin ja valintahaastatteluun, johon lähetetään erillinen kutsu. Täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta ja miten koulutus edistää työllistymistäsi. Kerro myös haetko lähihoitajan vai hoiva-avustajan koulutukseen. Osa koulutukseen hakeneista kutsutaan valintahaastatteluun. Kutsuttujen tulee osallistua valintahaastatteluun. Valintatiedot lähetetään kirjeitse ja ne ovat nähtävillä myös Oma asiointi palvelussa (www.te-palvelut.fi). Valintatiedon yhteydessä hakijalle ilmoitetaan onko hänet valittu lähtökohtaisesti lähihoitajan vai hoiva-avustajan koulutukseen.

LISÄTIEDOT: Lisätietoja hakemisesta ja koulutuksen aikaisista etuuksista saa TE-toimiston Koulutusneuvonnasta
puh. 0295 020 702 (ma – pe klo 9.00 – 16.15) ja www.facebook.com/koulutusneuvonta.
Lisätietoa koulutuksesta saa Novidasta koulutuspäällikkö Timo Kulmala puh 044 0901223 ja opettaja Heidi Haapaniemi-Kahala puh 044 0901269.

• Tarjoaja: Novida -ammattiopisto ja lukio ⧉
  • TE-toimisto: Varsinais-Suomen TE-toimisto