Tutkintoon valmentava koulutus, TUVA

Tutkintoon valmentava koulutus, TUVA

Koulutus on tarkoitettu työnhakijoille, jotka tarvitsevat valmentavaa koulutusta ennen siirtymistä jatko-opintoihin ammatilliseen koulutukseen tai lukiokoulutukseen sekä työnhakijoille, jotka haluavat vahvistaa suomen kielen osaamista ennen tutkintokoulutukseen siirtymistä. Koulutukseen valittavilla tulee olla riittävät edellytykset suoriutua opinnoista, kuten riittävä suomen kielen taito. Koulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-palvelujen asiakkaille, joilla on koulutustarve. Voit hakea koulutukseen, jos olet vähintään 20 -vuotias, mutta et ole suorittanut toisen asteen tutkintoa. / HAKUAIKAA ON JATKETTU 31.8.2023 SAAKKA.

SISÄLTÖ: Opiskelet omien tavoitteittesi ja osaamistarpeittesi mukaisesti. Suoritettuasi koulutuksen voit hakea ammatilliseen koulutukseen tai lukioon. Voit myös kesken valmentavan koulutuksen siirtyä joustavasti tutkintoon johtavaan koulutukseen, jos sinulla on siihen riittävä osaaminen.

Koulutuksessa saat:
·valmiuksia hakeutua ammatilliseen perustutkintokoulutukseen tai lukiokoulutukseen
·selkeän suunnitelman jatko-opintoihin ja työelämään
·paremmat edellytykset suorittaa ammatillinen perustutkinto
·lisävalmiuksia suomen kieleen
Opiskelet:
·Opiskelu- ja urasuunnittelutaidot (0-10 viikkoa)
·Perustaitojen vahvistaminen (0-30 viikkoa)
·Ammatillisen koulutuksen opinnot ja niihin valmentautuminen (0-30 viikkoa)
·Lukiokoulutuksen opinnot ja niihin valmentautuminen (0-30 viikkoa)
·Arjen taidot ja yhteiskunnallinen osallisuus (0-20 viikkoa)
·Työelämätaidot ja työelämässä tapahtuva oppiminen (0-20 viikkoa)
·Valinnaiset opinnot (0-10 viikkoa)
·Koulupäivät ovat arkisin klo 8.00 – 14.30

KESTO: Koulutus kestää enintään vuoden ja sen laajuus on 38 viikkoa. Opiskelet omien tavoitteittesi ja osaamistarpeittesi mukaisesti. Suoritettuasi koulutuksen voit hakea ammatilliseen koulutukseen tai lukioon. Voit myös kesken valmentavan koulutuksen siirtyä joustavasti tutkintoon johtavaan koulutukseen, jos sinulla on siihen riittävä osaaminen.

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN: Hakemus täytetään www.tyomarkkinatori.fi Oma asiointi verkkopalvelussa. Perustele hakemuksesi huolella. Osa hakijoista kutsutaan haastatteluun hakemusten perusteella. Valinnat koulutuksiin tehdään hakemusten ja haastattelujen perusteella. Voit seurata hakemuksesi tilannetta verkossa (mm. haastattelukutsu ja valintapäätös): www.tyomarkkinatori.fi -> Oma asiointi -> Henkilöasiakas Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

TIETOA TYÖVOIMAKOULUTUKSISTA: Koulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille vähintään 20-vuotta täyttäneille työnhakijoille, joilla on TE-toimiston toteama koulutustarve. Työvoimakoulutus on maksutonta.
Jos tulet valituksi koulutukseen, sovi työllistymissuunnitelmasi päivittämisestä TE-toimiston/kuntakokeilun kanssa. Koulutus tulee lukea työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulle voidaan maksaa korotettua työttömyysetuutta. Korotusosan maksamisesta päättää työttömyysetuutesi maksaja. Lisätietoa koulutuksista ja koulutuksen aikaisista etuuksista antaa Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta.

LISÄTIETOA KOULUTUKSESTA: Tarvittaessa lisätietoa koulutuksesta antaa Novidassa koulutuspäällikkö Satu Kaurala puh. 044 090 1214
satu.kaurala@novida.fi ja opinto-ohjaaja Päivi Keinonen puh. 040 543 6432 paivi.keinonen@novida.fi

Pysy kartalla – suunnista työvoimakoulutukseen!
Tervetuloa ke 13.9. klo 12-15 Työvoimakoulutusmessuille Turun virastotalolle. Valtakunnallinen Työvoimakoulutusviikko on käynnissä 11.-15.9.

Sen aikana järjestetään tapahtumia ympäri Suomen ja myös verkossa.
Tule käymään ja tapaamaan kouluttajia ja koulutusneuvojia. Kaikki tapahtumat näet kartasta:

• Tarjoaja: Novida -ammattiopisto ja lukio ⧉
  • TE-toimisto: Varsinais-Suomen TE-toimisto