Kodinhuoltaja

Kodinhuoltaja

Kodinhuoltajana työskentelet kotityöpalveluyrityksissä, asiakkaiden kodeissa, palvelukodeissa tai kodinomaisissa laitoksissa siivous- ja tekstiilihuoltotehtävissä, avustamis- ja asiointipalveluissa sekä ateriapalveluissa.

Tutkinnon suoritettuasi sinulla on laaja-alainen osaaminen erilaisiin kotityöpalvelualan työtehtäviin, olet asiakkaan kodin arjen ammattilainen! Arkipäivän työtehtäviä voivat olla siivouspalvelujen tuottamisen lisäksi esimerkiksi avustamista ruokailussa ja peseytymisessä ja aterioiden valmistaminen. Kodinhuoltajana et kuitenkaan tee sairaanhoidollisia työtehtäviä.

Koulutukseen voivat hakeutua koko tutkinnon ja tutkinnon osien suorittajat sekä kesken jääneiden opintojen loppuun suorittajat. Mahdollisuus suorittaa myös ammattitutkinto.

Kodinhuoltaja Tutkinnon suorittaneena toteutat kodinsiivouspalveluita. Toimit joustavasti erilaisissa kotityöpalvelujen tehtävissä sekä huomioit erilaisten asiakkaiden tarpeet ja toiveet. Tarkempi kuvaus sisällöstä: https://esedu.fi/koulutustarjonta/kodinhuoltaja/

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä (osp). Tutkinto muodostuu yhdestä pakollisesta tutkinnon osasta (15 osp), kahdesta osaamisalan valinnaisesta tutkinnon osasta (60 osp), valinnaisista tutkinnon osista (70 osp) ja yhteisistä tutkinnon osista (35 osp).

Pakollinen tutkinnon osa:
Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen 15 osp

Osaamisalan valinnaiset tutkinnon osat:
Avustamis- ja asiointipalvelujen tuottaminen 30 osp
Kotisiivouspalvelujen tuottaminen 30 osp

Valinnaisia tutkinnon osia:
Kodin ruokapalvelujen tuottaminen 20 osp
Kodin siivous erityistilanteissa 20 osp
Sosiaalihuoltolaitosten puhtauspalvelut 40 osp
Vaatteiden ja tekstiilien huoltaminen 20 osp
Huippuosaajana toimiminen 15 osp
Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen 5 osp

Mahdollista suorittaa verkko-opintoina:
Yrityksessä toimiminen 15 osp
Yritystoiminnan suunnittelu 15 osp

Yhteiset tutkinnon osat:
Mahdollista suorittaa verkko-opintoina
Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen 6 osp
Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen 11 osp
Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen 9 osp

Sinulla voi olla jo aikaisemmin hankittua alan työkokemusta. Aiemmin hankittu osaamisen, joka vastaa tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimuksia tai osaamistavoitteita, tunnustetaan. Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa tutkinto ilman tutkintokoulutukseen osallistumista, jos osaaminen on riittävää.

Koulutuksen alussa laaditaan opiskelijalle HOKS, henkilökohtainen osaamisen kehittämisen suunnitelma, jonka perusteella sovitaan opintojen keskeinen sisältö, tavoitteet ja koulutuksen/tutkinnon pituus.

Opinnot toteutetaan monimuoto-opintoina. Koulutus muodostuu lähiopetuksesta, verkko-opinnoista, itsenäisestä opiskelusta sekä työelämässä oppimisesta.

HAKEMINEN

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille Etelä-Savon TE-toimiston, Mikkelin seudun- sekä Savonlinnan kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa tai kuntakokeiluissa.

Täytä koulutushakemus työhallinnon internet-sivuilla (www.tyomarkkinatori.fi > haussa oleva työvoimakoulutus) tai jätä paperihakemus työ- ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeiluun. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa tai kuntakokeilussa ennen hakuajan päättymistä. Koulutushakemuksesi käsittelyä (mahdollinen haastattelukutsu ja lopullinen valintatieto) voit seurata: www.tyomarkkintori.fi > Oma asiointi > Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

VALINTA

Opiskelijat valitaan hakemusten ja tarvittaessa haastattelun perusteella. Valinnoissa on mukana koulutuksen edustaja. Muistathan perustella hakemuksesi huolellisesti!

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta ja kulukorvausta.

Lisätietoja koulutuksesta:

Turkki Satu
Tuntiopettaja
Puhelin +358447115727
Sähköposti: Satu.Turkki@esedu.fi

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Etelä-Savon Koulutus Oy ⧉
  • TE-toimisto: Etelä-Savon työ- ja elinkeinotoimisto
  • Lähiosoite: Otavankatu 4
  • Paikkakunta: Mikkeli, Etelä-Savo
  • Kesto: hlö.suunnitelman mukaan
  • Ensisijainen ammatti: Koti-, hotelli- ja toimistosiivoojat ym.