Kone- ja tuotantotekniikan perustutkinnon osa

Kone- ja tuotantotekniikan perustutkinnon osa

Aloita metallialan koulutus. Alalla on hyvä työllisyys. Kasvuhakuiset yritykset tarvitsevat teknologiateollisuuteen kone- ja metallialan ammattilaisia ja monitaitajia. Ala tarjoaa rajattomat mahdollisuudet kehittyä ja mielenkiintoisia työtehtäviä niin Suomessa kuin myös ulkomailla.

Suorita kone- ja tuotantotekniikan perustutkinnon osa, valmistustyötehtävissä toimiminen (25 osp).
Tutkinnon osan suorittaja osaa hyödyntää konepiirustuksia, käsityökaluja, konepajamittavälineitä ja eri materiaaleja sekä tehdä hionta-, leikkaus- ja katkaisutöitä. Hän osaa koneistaa yksinkertaisia kappaleita sorvaamalla, jyrsimällä ja poraamalla sekä osaa tehdä mekaanisia levyliitoksia, lankahitsata ja polttoleikata käsin. Hän osaa NC-tekniikan perusteet ja käyttää yksinkertaisia NC-ohjelmia.

Koulutuksen aihealueita:
· orientaatio ja henkilökohtaistaminen
· työturvallisuuskorttikoulutus
· ammatilliset opinnot:
o konepiirustukset, käsityökalut, konepajamittavälineet, materiaalit
o hionta-, leikkaus- ja katkaisutyöt
o koneistus sorvaamalla. jyrsimällä sekä poraamalla
o mekaaniset levyliitokset, lankahitsaus ja polttoleikkaus
o NC-tekniikan perusteet ja NC-ohjelmia

Koulutus muodostuu lähiopetuksesta, käytännön harjoituksista, itsenäisestä työskentelystä, oppimistehtävistä, ohjauksesta sekä työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta.

Koulutuksesta on mahdollisuus jatkaa perustutkinto loppuun (levyseppähitsaaja/koneistaja) tai suorittaa muita osatutkintoja.

Opetus on maksutonta. Opiskelija maksaa itse koulutuksen aikana suoritettavien työelämän pätevyystestien korttimaksut sekä osan opiskelukustannuksista, esim. koulutuksessa tarvittavat materiaalit.

HAKEMINEN

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille Etelä-Savon TE-toimiston, Mikkelin seudun- sekä Savonlinnan kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa tai kuntakokeiluissa.

Täytä koulutushakemus työhallinnon internet-sivuilla (www.tyomarkkinatori.fi > haussa oleva työvoimakoulutus) tai jätä paperihakemus työ- ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeiluun. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa tai kuntakokeilussa ennen hakuajan päättymistä. Koulutushakemuksesi käsittelyä (mahdollinen haastattelukutsu ja lopullinen valintatieto) voit seurata: www.tyomarkkintori.fi > Oma asiointi > Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

VALINTA

Opiskelijat valitaan hakemusten ja tarvittaessa haastattelun perusteella. Valinnoissa on mukana koulutuksen edustaja. Muistathan perustella hakemuksesi huolellisesti!

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta ja kulukorvausta.

Lisätietoja koulutuksesta:
Petri Kosunen
opettaja
Etelä-Savon ammattiopisto (Esedu)
puh. 0447115268

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:

Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Etelä-Savon Koulutus Oy ⧉
  • TE-toimisto: Etelä-Savon työ- ja elinkeinotoimisto
  • Lähiosoite: Raviradantie 4-6
  • Paikkakunta: Mikkeli, Etelä-Savo
  • Kesto: hlö.suunnitelman muk.
  • Ensisijainen ammatti: Valimotyöntekijät, hitsaajat, levysepät ym.