Rakennusalan perustutkinto, talonrakentaja

Rakennusalan perustutkinto, talonrakentaja

Teetpä sitten ihmisille koteja tai työpaikkoja, kätesi jälkiä voidaan ihailla jopa satoja vuosia.

Tutkinnon suorittaneena osaat tehdä talonrakennustyömaan perustusvaiheen töitä sekä ulko- ja väliseinätyöt sekä vesikaton runkotyöt eristystöineen suunnitelmien ja asiakirjojen mukaan. Osaat käyttää rakennustyömaan perustyövälineitä, oikeita työtapoja ja materiaaleja sekä toimit laatutietoisesti, oma-aloitteisesti sekä asiakaspalvelu- ja yhteistyöhenkisesti.

Tähän koulutukseen voivat hakeutua koko tutkinnon ja tutkinnon osien suorittajat sekä kesken jääneiden opintojen loppuun suorittajat.

Rakennusalan ammattilaiset vastaavat asuin-, työpaikka- ja vapaa-ajan tilojen ja rakennusten, liikenneverkkojen, erilaisten ympäristörakenteiden sekä vesihuoltoverkon ja energiahuoltoverkon uudisrakentamisesta ja jatkuvasta kunnossapidosta. Toimit usein kansainvälisessä ympäristössä myös kotimaan rakennustyömailla. Sinulla on valmiudet työskennellä myös korjausrakennustyömaalla.

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ

Rakennusalan perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä (osp). Tutkinto muodostuu ammatillisista tutkinnon osista (145 osp) ja yhteisistä tutkinnon osista (35 osp).

Pakolliset tutkinnon osat:
Rakennustyömaalla toimiminen 25 osp
Perustusvaiheen työt 15 osp
Runkovaiheen työt 30 osp
Valinnaisia tutkinnon osia:
Sisävalmistusvaiheen työt 15 osp
Ulkoverhoustyöt 15 osp
Kattotyöt 30 osp
Korjausrakentaminen 30 osp
Huippuosaajana toimiminen 15 osp
Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen 5 osp

Mahdollista suorittaa verkko-opintoina:
Yrityksessä toimiminen 15 osp
Yritystoiminnan suunnittelu 15 osp

Yhteiset tutkinnon osat:
Mahdollista suorittaa verkko-opintoina
Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen 6 osp
Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen 11 osp
Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen 9 osp

Tarkempi kuvaus sisällöstä: https://esedu.fi/koulutustarjonta/talonrakentaja/

Koulutuksen alussa laaditaan opiskelijalle HOKS, henkilökohtainen osaamisen kehittämisen suunnitelma, jonka perusteella sovitaan opintojen keskeinen sisältö, tavoitteet ja koulutuksen pituus.

HAKEMINEN

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille Etelä-Savon TE-toimiston, Mikkelin seudun- sekä Savonlinnan kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa tai kuntakokeiluissa.

Täytä koulutushakemus työhallinnon internet-sivuilla (www.tyomarkkinatori.fi > haussa oleva työvoimakoulutus) tai jätä paperihakemus työ- ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeiluun. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa tai kuntakokeilussa ennen hakuajan päättymistä. Koulutushakemuksesi käsittelyä (mahdollinen haastattelukutsu ja lopullinen valintatieto) voit seurata: www.tyomarkkintori.fi > Oma asiointi > Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

VALINTA

Opiskelijat valitaan hakemusten ja tarvittaessa haastattelun perusteella. Valinnoissa on mukana koulutuksen edustaja. Muistathan perustella hakemuksesi huolellisesti!

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta ja kulukorvausta.

Lisätietoja koulutuksesta:

Pöyry Jari, Tuntiopettaja
Puhelin, +358447115669
Sähköposti, Jari.Poyry@esedu.fi

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Etelä-Savon Koulutus Oy ⧉
  • TE-toimisto: Etelä-Savon työ- ja elinkeinotoimisto