Hygieniapassikoulutus maahanmuuttajille, Nivala

Hygieniapassikoulutus maahanmuuttajille, Nivala

Hygieniapassia tarvitset, jos työskentelet kahvilassa, ravintolassa, suurkeittiössä, kioskilla, pikaruokaravintolassa, elintarvikemyymälässä, päiväkodilla tai elintarvikkeita valmistavassa tehtaassa.

HUOM! Koulutus tulkataan venäjän kielelle, suomenkielinen opetus ja materiaali.

Koulutuksen kohderyhmänä on TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilun maahanmuuttaja-asiakkaat, jotka aikovat työskennellä elintarvikealalla.

Koulutus on ajalla 18. – 19.9.2023.

Hygieniapassi on todistus elintarvikehygieenisestä osaamisesta. Suomen elintarvikelain mukaan hygieniapassi tarvitaan, jos työntekijä käsittelee työssään pakkaamattomia ja helposti pilaantuvia elintarvikkeita. Virallinen hygieniapassi on hyvä osoitus siitä, että elintarvikehygienian perusasiat ovat hallussa. Koulutuksen tavoitteena on saavuttaa hygieniaosaamisessa sellainen osaamistaso, joka riittää koulutukseen liittyvän tentin hyväksyttävään suorittamiseen.

Elintarvikehygieenisellä osaamisella tarkoitetaan elintarvikealan työntekijöiden jatkuvaa tietojen ja taitojen päivittämistä sekä ajankohtaisten alaa koskevien muutosten huomioimista osana yrityksen omavalvontaa. Henkilöillä, jotka elintarvikehuoneistoissa käsittelevät työkseen pakkaamattomia, helposti pilaantuvia elintarvikkeita, on oltava elintarvikehygieenistä osaamista osoittava hygieniapassi. Käytännön hygieniaosaaminen on sitä, että hygieniapassilla osoitettuja tai muuten hankittuja tietoja ja taitoja noudatetaan jokapäiväisessä työssä.

SISÄLTÖ
Hygieniapassikoulutuksessa käydään läpi kaikki lopputestin osa-alueet:

· Mikrobiologian perusteet sekä elintarvikkeiden saastuminen
· Ruokamyrkytykset
· Hygieeniset työskentelytavat
· Henkilökohtainen hygienia
· Puhtaanapito
· Omavalvonta
· Lainsäädäntö, viranomaiset
· Hygieniapassitesti

Koulutuksen toteutus on kokonaisuudessaan lähiopetusta ajalla 18.-19.9.2023. Viimeisen opetuspäivän päätteeksi on osaamistesti, jonka hyväksytysti suoritettuaan saa hygieniapassin. Testi käännetään venäjän kielelle. Jokaisella on suomenkielinen vastauslomake ja ohessa venäjän kielelle käännetyt kysymykset.

Koulutus on maksuton, mutta passin viranomaismaksut kuten korttikustannukset, tulevat opiskelijan itsensä maksettaviksi. Hygieniapassin hinta on 12 e (sis. alv).

LISÄTIETOJA
Jaana Hietamäki, puh. 040 3120416, jaana.hietamaki@jedu.fi
Koulutuspaikka: Nivala

Koulutukseen hakeutuminen Hae koulutukseen Oma asiointi verkkopalvelussamme täytettävällä sähköisellä lomakkeella tai jätä paperihakemus työ ja elinkeinotoimistoon. Sähköiseen lomakkeeseen pääset tämän ilmoituksen Kuvaus- tai Tiedot -välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, Sinun tulee vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Paperihakemuksen löydät osoitteesta www.suomi.fi hakusanalla TEM601.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun/koulutukseen kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella. Kerro perusteluissa miten juuri tämä korttikoulutus on välittömän työllistymisesi edellytys huomioiden aiemman osaamisesi ja työllistymismahdollisuutesi. Voit seurata hakemuksesi käsittelyä Oma asiointi -verkkopalvelusta kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne. Koulutusvalinnasta ilmoitetaan aina henkilökohtaisesti. Hakuajan jälkeen hakijat haastatellaan, jonka jälkeen opiskelijavalinta. Kouluttaja kutsuu koulutukseen.

Huomaathan, että koulutushakemus on sitova eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Päteviä syitä ovat esimerkiksi työllistyminen tai muun koulutuspaikan saaminen. Työnhakusi tulee olla voimassa hakiessasi koulutukseen.

Lisätietoja koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista etuuksista saat valtakunnallisesta TE-puhelinpalvelun Koulutusneuvonnasta, p. 0295 020 702. Koulutusneuvonnan palvelukanavista lisätietoja tämän linkin takaa https://www.te-palvelut.fi/te/fi/nain_asioit_kanssamme/te_palvelut/puhelinpalvelut/puhelin_koulutusneuvonta/index.html

• Tarjoaja: Jokiedu Oy
  • TE-toimisto: Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto