Rakennusalan perustutkinto, maarakennuskoneenkuljetuksen osaamisala

Rakennusalan perustutkinto, maarakennuskoneenkuljetuksen osaamisala

Tule opiskelemaan maarakennuskoneenkuljettajaksi Nivalaan.
Koulutuksen tavoitteena on suorittaa Rakennusalan perustutkinto, Maarakennuskoneenkuljetuksen osaamisala / Maarakennuskoneen kuljettaja.

Kohderyhmänä ovat TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilun asiakkaat, joilla on soveltuvuus ja kiinnostus alalle.
Opiskelijaksi aikovan tulee huomioida mahdolliset terveydentilasta johtuvat esteet (OPH:n määräys, 39/011/2011, 23.12.2011). Henkilöllä ei saa olla sairauksia, jotka vaarantaisivat hänen oman tai muiden lähellä työskentelevien terveyden tai turvallisuuden.

Maarakennuskoneenkuljetuksen osaamisalan suorittanut osaa toimia maarakennustyömaalla, hallitsee työhönsä liittyvät piirustukset ja mittaukset sekä osaa käyttää valitsemaansa konetyyppiä turvallisesti kokeneen kuljettajan tavoin koneelle tyypillisissä maarakentamisen tehtävissä sekä suorittaa päivittäiset huoltotyöt. Maarakennuskoneenkuljettajan koulutukseen liittyvä C-ajolupakoulutus ja tavaraliikenteen ammattipätevyyden suorittaminen luo edellytykset kuljettajan toiminnalle koneiden ja materiaalien siirroissa sekä mahdollistaa liikennetraktorin kuljettamisen. Valinnaisesti koulutus antaa valmiuksia toimia koneenkuljettajana myös liikennealueiden kunnossapitotöissä. Koulutus antaa myös hyvän perustan hakeutua erikoiskoneiden kuljettajaksi sekä muihin maarakennusalan tehtäviin. Ammatti edellyttää itsenäistä työskentelyotetta, vastuullisuutta, huolellisuutta ja täsmällisyyttä. Alalla on hyvät mahdollisuudet työllistyä.

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ:
Opiskelijat koulutetaan maarakennuskoneen kuljettajan ammattiin. Koulutus toteutetaan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman mukaan. Koulutuksen jälkeen opiskelija osaa toimia itsenäisesti, taloudellisesti, joutuisasti, laadukkaasti ja turvallisesti maarakennustyömaalla. Hän hallitsee työhönsä liittyvät piirustukset sekä mittaukset siten, että pystyy soveltamaan osaamistaan työssään. Hän osaa käyttää valitsemaansa konetyyppiä turvallisesti kokeneen kuljettajan tavoin koneelle tyypillisissä maarakentamisen tehtävissä sekä suorittaa päivittäiset huoltotyöt.

Koulutus on opiskelijalle maksutonta.

KOULUTUKSEN TOTEUTUS:
Koulutus toteutetaan ajalla 4.9.2023-16.1.2026
Pääsääntöisesti koulutus on lähiopiskelua. Yksittäisiä päiviä voi toteutua henkilökohtaisen suunnitelman mukaan etäopintoina. Jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS) ja koulutuksen kesto tarkentuu sen mukaisesti.

Koulutukseen sisältyy lomaa:
23.-29.10.2023 (vko 43)
20.12.2023- 1.1.2024
4.-10.3.2024 (vko 10)
1.7.-4.8.2024 (heinäkuu 2024)
21.-27.10.2024 (vko 43)
23.12.2024-1.1.2025
3.-9.3.2025 (vko10)
30.6.-3.8.2025 (heinäkuu 2025)
20.-26.10.2025 (vko 43)
22.12.2025-4.1.2026
Työssäoppinen ja/tai opintojen henkilökohtaistaminen voi aiheuttaa muutoksia suunniteltuihin loma-aikoihin.

LISÄTIEDOT
Lisätietoja: Koulutuspäällikkö Mika Lukkarinen, mika.lukkarinen@jedu.fi, p. 044 0410221

KOULUTUKSEEN HAKEUTUMINEN
Hae koulutukseen Oma asiointi verkkopalvelussamme täytettävällä sähköisellä lomakkeella tai jätä paperihakemus työ ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeilun toimistoon. Sähköiseen lomakkeeseen pääset tämän ilmoituksen Kuvaus tai Tiedot -välilehdiltä ja klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, Sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa tai kuntakokeilun toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Paperihakemuksen löydät osoitteesta www.suomi.fi hakusanalla TEM601.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella. Kouluttaja haastattelee hakijat, pääsääntöisesti puhelimitse. Koulutusvalinnasta ilmoitetaan aina henkilökohtaisesti. Kouluttaja kutsuu koulutukseen.

Jotta voit tulla valituksi työvoimakoulutukseen, tulee työnhakusi olla voimassa. Voit avata työnhakusi kätevästi Oma asiointi -verkkopalvelussamme. Palvelusta voit seurata myös hakemuksesi käsittelyä kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Huomaathan, että koulutushakemus on sitova eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Päteviä syitä ovat esimerkiksi työllistyminen tai muun koulutuspaikan saaminen. Voit pyytää koulutukseen hakeutumisen kirjaamista työllistymissuunnitelmaasi Omassa asioinnissa. Koulutuksesta tulee olla sovittuna työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulla olisi oikeus mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan.

Hakijalla on oltava haastattelutilaisuudessa mukanaan Trafin verkkosivuilta tulostettavissa oleva ajokorttiote. Otteen voi tulostaa osoitteesta https://asiointi.trafi.fi/web/asiointi/henkiloasiakkaat/tieliikenne/kuljettajatietopalvelut. Tunnistautuminen tapahtuu verkkopankkitunnuksilla.

Lisätietoja koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista etuuksista saat valtakunnallisesta TE-puhelinpalvelun Koulutusneuvonnasta, p. 0295 020 702. Koulutusneuvonnan palvelukanavista lisätietoja tämän linkin takaa https://www.te-palvelut.fi/te/fi/nain_asioit_kanssamme/te_palvelut/puhelinpalvelut/puhelin_koulutusneuvonta/index.html

• Tarjoaja: Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä JEDU
  • TE-toimisto: Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto