Ravintola- ja catering-alan perustutkinto KOKKI tai TARJOILIJA Nivala

Ravintola- ja catering-alan perustutkinto KOKKI tai TARJOILIJA Nivala

• Koulutus alkaa: 9.8.2023

Opiskele Ravintola- ja catering-alan perustutkinto Nivalassa. Koulutuksessa suoritetaan Ravintola- ja catering-alan perustutkinto tai sen osa. Osaamisaloina ruokapalvelun osaamisala / asiakaspalvelun osaamisala. Koulutuksen sisältö/rakenne tutkinnon perusteiden mukaan: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/kooste/ammatillinen/7854763

Koulutuksen kohderyhmänä ovat TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilun asiakkaat. Koulutukseen ei ole erillisiä pääsyvaatimuksia.

KOKKINA (ruokapalvelun osaamisala) tunnet elintarvikkeet ja raaka-aineet, osaat valmistaa hygieenisesti maukasta ja terveellistä ruokaa myös erityisruokavalioasiakkaille ja laittaa sen esille joko suurelle joukolle kerrallaan tai annoksittain. Kokin opintoihin sisältyy ravitsemispalveluissa toimimista, lounas- ja annosruokien valmistusta sekä valintasi mukaan esimerkiksi á la carte-ruoanvalmistusta, suurkeittiön ruokatuotantoa, kahvilapalveluita, tilaus- ja juhlaruokien valmistusta, juomien anniskelua ja tarjoilua.

TARJOILIJANA (asiakaspalvelun osaamisala) kunnostat asiakastiloja ja laitat esille myytäviä tuotteita sekä esittelet, myyt ja tarjoilet asiakkaille tuotteita ja palveluja. Osaat palvella yksittäisiä asiakkaita ja asiakasryhmiä. Tarjoilijan opintoihin sisältyy ravitsemispalveluissa toimimista, asiakaspalvelua ja myyntiä, annosruokienja juomien tarjoilua sekä valintasi mukaan esimerkiksi tilaus- ja juhlatarjoilua, ala carte- tarjoilua, katu- ja pikaruokapalveluita, kahvilapalveluita.

Kokin opintoihin sisältyy majoitus- ja ravitsemispalveluissa toimimisen lisäksi esimerkiksi puhtaanapidon ja hygienian perusteet, lounasruokien valmistus, A la carte -ruoanvalmistus, suurkeittiön ruokatuotanto.

Tarjoilijan opintoihin sisältyy esimerkiksi majoitus- ja ravitsemispalveluissa toimiminen, annosruokien ja juomien tarjoilu, elintarvikkeiden tuntemus ja ruoanvalmistuksen perusteet, juomien myynti ja tarjoilu, kahvilapalvelut, pikaruokapalvelut ja tilaus- ja juhlatarjoilu.

Tarkemmat tiedot koulutuksesta löydät Koulutuskeskus JEDU:n sivuilta: https://www.jedu.fi/koulutus/ravintola-ja-catering-alan-perustutkinto/4003

Koulutus on ajalla 9.8.2023-9.1.2025, koulutukseen sisältyy lomaa. Koulutus on opiskelijalle maksutonta työvoimakoulutusta.

KOULUTUKSEN TOTEUTUS:
Pääsääntöisesti koulutus on lähiopiskelua. Yksittäisiä päiviä voi toteutua henkilökohtaisen suunnitelman mukaan etä- ja verkko-opintoina.
Jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS) ja koulutuksen kesto tarkentuu sen mukaisesti.

LISÄTIEDOT
Koulutuspäällikkö Mika Lukkarinen, mika.lukkarinen@jedu.fi, p. 044 0410221 ja osoitteessa https://www.jedu.fi/koulutus

KOULUTUKSEEN HAKEUTUMINEN
Hae koulutukseen Oma asiointi verkkopalvelussamme täytettävällä sähköisellä lomakkeella tai jätä paperihakemus työ ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeilun toimistoon. Sähköiseen lomakkeeseen pääset tämän ilmoituksen välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, Sinun tulee vahvistaa hakemuksesi asioimalla tai soittamalla TE-toimistossa tai kuntakokeilun toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Paperihakemuksen löydät osoitteesta www.suomi.fi hakusanalla TEM601.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella. Kouluttaja haastattelee hakijat, pääsääntöisesti puhelimitse. Koulutusvalinnasta ilmoitetaan aina henkilökohtaisesti. Kouluttaja kutsuu koulutukseen.

Jotta voit tulla valituksi työvoimakoulutukseen, tulee työnhakusi olla voimassa. Voit avata työnhakusi Oma asiointi -verkkopalvelussamme. Voit seurata verkkopalvelussa myös hakemuksesi käsittelyä kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.
Huomaathan, että koulutushakemus on sitova eikä sitä tai haastatteluun tai koulutukseen osallistumista voi perua ilman pätevää syytä.

Päteviä syitä ovat esimerkiksi työllistyminen tai muun koulutuspaikan saaminen. Koulutuksesta tulee olla sovittuna työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulla olisi oikeus mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan. Voit pyytää koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Omassa asioinnissa.

Lisätietoja koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista etuuksista saat valtakunnallisesta TE-puhelinpalvelun Koulutusneuvonnasta, p. 0295 020 702. Koulutusneuvonnan palvelukanavista lisätietoja tämän linkin takaa https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä JEDU
  • TE-toimisto: Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto