Kiinteistönhoidon perusosaaja

Kiinteistönhoidon perusosaaja

Tiesitkö, että kiinteistönhoitoalalla toimivissa yrityksissä on pulaa osaavista työntekijöistä? Kiinnostaisiko sinua osaamisen hankkiminen todellisissa asiakastyökohteissa ja käytännön kautta oppimalla?

Kiinteistönhoitotyötä tehdään alalla toimivien yritysten ulko- ja sisäkohteissa. Keskeistä on viihtyä itsenäisessä työssä, mutta myös tiimissä tapahtuvissa työtehtävissä. Työtehtävien hoidossa huolellisuus ja tekniset taidot ovat eduksi. Koulutuksen tavoitteena on suorittaa Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan osatutkinto sekä kehittyä kiinteistöhuollon osaajaksi ja työllistyä alan työtehtäviin.

Voit tutustua kiinteistönhoitoalaan katsomalla lyhyen tutustumisvideon https://youtu.be/wBD8dFqIOqs

Hakijalla ei tarvitse olla aiempaa työkokemusta kiinteistönhoitoalalta. Kiinteistöhoitoalan koulutus soveltuu hyvin esimerkiksi alanvaihtajille tai henkilöille, jotka haluavat päivittää osaamistaan. Koulutukseen hakeutuvilta edellytetään riittävää suomen kielen taitoa sekä alalle soveltuvaa terveyttä. Työn luonteesta johtuen alla toimivat työnantajat edellyttävät yleensä B-ajokorttia tai vähintään T-korttia. Koulutus on suunnattu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhanalaisille työnhakijoille, joiden työnhaku on voimassa.

Toteutus
Koulutus alkaa 2-3 viikon pituisella orientointijaksolla, jonka aikana opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Koulutuksen kesto on 6-8 kuukautta ja muodostuu yksilöllisesti henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman mukaan. Koulutukseen sisältyy yksi lomaviikko.

Koulutuksen aikana tehdään kiinteistöhuollon työtehtäviä alan ammattilaisten ohjauksessa asiakastyökohteissa ja alan yrityksissä. Opiskelu tapahtuu päiväopintoina viitenä päivänä viikossa. Opiskelu voi olla myös verkossa tapahtuvaa esim. yhtenä päivänä viikossa. Työpaikalla noudatetaan työpaikan työaikoja.

Opiskeltavat tutkinnon osat:

1. Kiinteistöpalvelujen vuodenaikoihin sidotut työt
- Toimit erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa.
- Teet eri vuodenaikoina piha- ja ulkoalueiden hoito-, huolto- ja kunnossapitotyöt huomioon ottaen eri vuodenaikojen asettamat vaatimukset.
- Huollat työssä käyttämäsi koneet.

2. Kiinteistön toimintakunnon arviointi
- Suunnittelet kiinteistön toimintakunnon arvioinnin asiakaskohteessa.
- Arvioit rakennusten ja piha-alueiden yleistä käyttökuntoa, tarkoituksenmukaisuutta, toimivuutta ja turvallisuutta.
- Teet kiinteistönhoitosopimuksen mukaiset työt puutteiden ja vikojen osalta.

3. Ilmastovastuullinen toiminta
- Ymmärrät ilmastomuutoksen ilmiönä ja ihmisen toiminnan vaikutuksen siihen sekä selvität keinoja, joilla ilmastomuutosta voidaan hillitä ja joilla siihen voidaan sopeutua kiinteistönhoitoalalla.
- Selvität organisaatiosi toiminnan, tuotteen tai palvelun ilmastovaikutuksia.

4. Muu soveltuva tutkinnon osa henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOKS) mukaan kiinteistöpalvelu-, rakennus- tai puutarha-alalta.

Koulutuksen aikana suoritetaan työturvallisuus- ja tulityökorttikoulutukset sekä itsenäisenä verkko-opintona Tieturva 1 -kortti. Koulutuksessa opiskellaan myös antamaan hätäensiapua. Korttien suorittamisisesta peritään viranomaismaksu. Lisäksi koulutukseen kuuluu digitaitojen ja työelämässä toimimisen taitojen kehittämistä sekä suomen kielen tukea, jos opiskelija niitä tarvitsee. Hankittu osaaminen osoitetaan näytöissä, jotka suoritetaan aidoissa työkohteissa.

Hakeminen ja valinta
Hakemus täytetään ‘Hae tähän koulutukseen’ -painikkeen kautta. Jos täytät sähköisen hakemuksen ilman vahvaa tunnistautumista, tulee sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Haastatteluun kutsutaan koulutushakemuksen perusteella. Kerro hakemuksesi tarkemmissa perusteluissa kiinnostuksestasi koulutukseen ja mahdollisesta aikaisemmasta kokemuksestasi kiinteistönhoitotyössä. Jos tehtävät eivät ole sinulle ennestään tuttuja, kerro miksi olet kiinnostunut kiinteistönhoitoalasta.

Haastatteluun jatkaville hakijoille lähetetään haastattelukutsut tekstiviestillä hakuajan päätyttyä. Haastattelut järjestetään Tredun Nokian Silta-kampuksella osoitteessa Kankaantaankatu 4, 37100 Nokia noin viikkoa ennen koulutuksen aloituspäivää. Valituksi tulleiden koulutus alkaa 4.9.2023

Seuraa hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi TE-palveluiden Oma asiointi -verkkopalvelun kautta osoitteessa www.te-palvelut.fi.

Koulutusneuvonta
Tietoa koulutukseen hakeutumisesta ja sen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saat TE-palveluiden koulutusneuvonnasta puhelimitse maanantaista perjantaihin klo 9.00-16.15 numerosta 0295 020 702. Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta. Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta ja kulukorvausta. Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille henkilöille, joiden työnhaku on voimassa. Lisätietoa työvoimakoulutuksesta voit lukea osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/koulutus/eri-tavat-opiskella/opiskelu-tyottomana.

Yhteyshenkilöt
- Tredu, opinto-ohjaaja Pekka Korhonen, puh. 041 730 9065 tai pekka.korhonen@tampere.fi.

• Tarjoaja: Tampereen seudun ammattiopistoTredu ⧉
  • TE-toimisto: Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimisto