Osaajaksi metsäkonealalle

Osaajaksi metsäkonealalle

• Koulutus alkaa: non stop

Metsäkonealan työntekijöillä on hyvät työllistymismahdollisuudet Pielisen Karjalassa ja koko Suomessa – tässä mahdollisuutesi kouluttautua alalle! Opiskelu on pääosin lähiopintoja joko oppilaitoksessa Valtimolla tai koulutussopimuksessa työnantajilla.

Metsäkonealan opinnot metsäalan perustutkinnossa antavat laajan osaamisen toimia koneiden parissa kuljettajana tai asentajana metsäalalla tai muilla raskaskonealoilla.

Koulutuksen sisältö:

Koulutus alkaa orientaatiojaksolla. Jakso sisältää mm. opiskelun perusvalmiuksien kartoittamisen ja henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman laadinnan.

Metsäkonealan opinnoissa on valittavissa useita suuntautumisopintoja. Kuljettajana voit erikoistua metsäkoneisiin, ajokone-, harvesteri- tai kaivinkonetöihin tai puutavara-autoon. Metsäkoneasennuksen opinnot ovat erillinen tekniikkaan keskittyvä opintolinja.

Aikaisemmista opinnoista ja työkokemuksesta riippuen voit suorittaa vain suuntautumisopinnot tai suorittaa koko metsäalan perustutkinnon. Opiskelu on kokoaikaista.

Käytännön työtehtävät ovat suuntautumisopintojen mukaisen koneen käyttöä tai asentajan taitojen harjaannuttamista käytännön työssä oppilaitoksen tai yrityksen työmaalla.

Kaikki Metsäalan perustutkinnon Metsäkoneen kuljetuksen ja metsäkoneasennuksen osaamisalan osaamisvaatimukset löytyvät:

Oppilaitos antaa käyttöön työtehtävän mukaiset pakolliset huomio- ja turvavarusteet. Koulutuksen aikana suoritetaan metsäalan töissä vaadittavat työelämäkortit (ensiapu-, työturvakortti ja kasvinsuojelututkinto). Lupakorteista voi aiheutua vähäisiä kuluja opiskelijalle.

Valintaedellytykset ja valinta:

Hakijalta edellytetään alalla vaadittavaa terveyttä ja fyysistä kuntoa, sekä riittävää suomen kielen taitoa. Kielitaito arvioidaan valintahaastattelussa.

Metsäkoneenkuljettajaksi hakeneet ja valintahaastaatteluun kutsutut suorittavat myös soveltuvuuskokeen. Soveltuvuuskokeessa testataan motoriikkaa, hahmottamista ja matemaattista päättelykykyä.

Riittämätön terveydentila tai toimintakyky voi olla esteenä valinnalle. Valintahaastattelussa sinua pyydetään täyttämään oma arvio terveydentilasta ja toimintakyvystä. Tutustu tutkintokohtaisiin terveydentilavaatimuksiin metsäalalla: https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/hakijan-terveys-ja-toimintakyky

Puutavara-autosuuntautumisessa pohjavaatimuksena on C-ajokortti, joka koulutuksessa korotetaan CE-kortiksi.

Asentajasuuntautumisessa kyseessä on monimuotokoulutus, jossa pääasiallinen opiskelu työpaikalla koulutus- tai oppisopimussopimuksella.

Kerrothan hakemuksessa mikä suuntautumisopinto sinua kiinnostaa ja onko itselläsi jo tiedossa työpaikkaa, johon voisit päästä harjoittelemaan koulutuksen aikana koulutussopimuksella tai koulutuksen päätteeksi työllistyä.

Teemme koulutukseen valintoja muutaman kerran vuodessa, haastatteluun valitut saavat erillisen kutsun.

LISÄTIETOJA metsäalan tutkinnoista ja koulutuksen sisällöstä antaa koulutuspäällikkö Mikko Saarimaa, mikko.saarimaa@riveria.fi,p. 0503497172

HAKEMINEN:

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja kuntakokeilun asiakkaille. Työttömyysuhan alainen työnhakija on esimerkiksi lomautettu, päättyvässä osa-aikatyössä tai määräaikaisessa työsuhteessa oleva.

Koulutukseen haetaan osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen tunnistautumalla pankkitunnuksilla, saat hakemuksesi voimaan heti. Jos hakemus tehdään avoimella lomakkeella (ilman tunnisteita), täytettyjen tietojen voimaantulo edellyttää aina vahvistamista eli henkilökohtaista käyntiä ja henkilötodistuksen esittämistä TE-toimistossa ennen koulutuksen hakuajan päättymistä.

Koulutushakemuksesi käsittelyä voit seurata osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi > TE-palveluiden Oma asiointi > Työvoimakoulutus. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli et osallistu koulutusvalintaan tai perut koulutukseen osallistumisen, TE-toimisto selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen.

Koulutuksen ajalta voidaan yleensä maksaa työttömyysetuutta ja kulukorvausta (mahdollisesti korotettuna). Lue lisätietoja kulukorvauksesta sivuiltamme: https://tyomarkkinatori.fi/palvelut/48d92f9d-b497-4670-a1cb-3f78c522661b/kulukorvaus-te-toimiston-jarjestamiin-palveluihin-osallistumisen-ajalta

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9 – 16.15 tai Koulutusneuvonnan chat-palvelu ma-pe klo 9.00 – 16.00.
Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa: www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Riveria