Hyötyajoneuvomekaanikko, ajoneuvoalan perustutkinto

Hyötyajoneuvomekaanikko, ajoneuvoalan perustutkinto

Hyötyajoneuvomekaanikon koulutuksessa opit kuorma-autojen, linja-autojen tai työkoneiden huoltamisen ja korjaamisen. Koulutuksen aikana suoritat alalla tarvittavat kortit ja pätevyydet. Lisäksi opit käyttämään hyötyajoneuvokorjauksissa tarvittavia työkaluja, mittalaitteita ja määrittämään yleisimpiä vikoja.
Koulutukseen kuuluu myös työssäoppiminen, jossa harjaannut uuden mekaanikon yleisimmissä töissä ja opit korjaamon päivittäisen työrytmin.

Kohderyhmä
Käytännönläheinen koulutus soveltuu sinulle, kun haluat oppia ajoneuvojen tai työkoneiden tekniikan ja työllistyä hyötyajoneuvomekaanikoksi.

Pääsyvaatimus
Pääsyvaatimuksena on vahva motivaatio mekaanikon työhön, kiinnostus tekniikkaan ja halu oppia uusia asioita. Lisäksi vaaditaan vähintään B-luokan ajokortti, hyvä suomen kielen taito ja soveltuvuus alalle.
Hyötyajoneuvomekaanikon työssä hyödynnetään paljon tietotekniikan, testereiden, mekaniikan ja sähkötekniikan osaamista. Englannin kielen ja tietotekniikan perusosaaminen ovat hakijalle tarpeen. C-ajokortti on hakijalle eduksi.

Toteutus
Henkilökohtaiseen kehittymissuunnitelmaan perustuva koulutus kestää noin 20 kuukautta. Koulutus tapahtuu TTS Työtehoseuran Rajamäen toimipisteessä. Koulutukseen sisältyy työssäoppiminen hyötyajoneuvokorjaamolla.

Työssäoppimispaikkoja tarjoavat esimerkiksi Scania Suomi, Volvo Truck Center, VDL Bus and Coach, Helsingin Bussiliikenne, Rotator ja Suomen Rakennuskone.

Koulutuksen loppupuolella on mahdollista suorittaa opintoihin sisältyvänä C-ajo-oikeus. Koulutuksen aikana suoritetaan hyötyajoneuvomekaanikon tutkinto tai osatutkinto.

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ:

Koulutuksessa opiskelet
·ajoneuvojen huollot
·alustan korjaustyöt
·jarrujen korjaustyöt
·sähköjärjestelmän kunnon määrittämisen.

Lisäksi opiskelet kiinnostuksesi ja valintasi mukaan
·hyötyajoneuvojen korjausta, polttomoottorin korjausta ja sähköjärjestelmien mittaamista
·työkoneiden korjausta, polttomoottorin korjausta ja sähköjärjestelmien mittaamista

Muita valinnaisia opintoja ovat
·sähköjärjestelmien ohjausjärjestelmien diagnostiikka
·päällirakenteiden korjaustyöt tai perävaunujen korjaustyöt
·paikallisena tutkinnon osana C-ajokortti

Yhteiset tutkinnon osat (YTO-aineet)
·viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen
·matemaattisluonnontieteellinen osaaminen
·yhteiskunta- ja työelämäosaaminen

koulutuspäällikkö Petri Oikarinen, puh 050 4530 109, petri.oikarinen@tts.fi

Työvoimakoulutukseen hakeminen:
Koulutus on suunnattu ensisijaisesti TE-toimiston tai kuntakokeilun työttömille, työttömyysuhan alaisille tai toistaiseksi lomautetuille asiakkaille. Perustele hakemukseesi miksi juuri sinut pitäisi valita koulutukseen. Hakemusten perusteella valitaan osa hakijoista valintakokeeseen/haastatteluun. Valintakokeeseen tulee erillinen kutsu. Huomioithan, että koulutushakemus on sitova. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan valintaprosessiin ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksesi ilman pätevää syytä, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 12 §). Päteviä syitä voivat olla esimerkiksi työllistyminen tai muun koulutuspaikan saaminen.

Hae koulutukseen täyttämällä sähköinen hakemus. Hakemuksen pääset täyttämään sivun alalaidassa olevan Hae tähän koulutukseen painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, on sinun vahvistettava hakemuksesi TE-toimistossa/kuntakokeilun toimispisteessä ennen hakuajan päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon tai Kuntakokeilun toimipisteeseen.
Koulutuksen aikaiset etuudet ja valintojen seuraaminen:
Tietoa työvoimakoulutuksesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saa puhelimitse p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15 tai www.facebook.com/koulutusneuvonta tai nettisivuilta https://www.te-palvelut.fi/nain-asioit-kanssamme/te-palvelut/puhelinpalvelut/puhelin-koulutusneuvonta, jossa chat-palvelu ma-pe 9-16.

Valinnat
Esivalinnat tehdään 04.09.2023 ja valintahaastattelut pidetään 11.09.2023 osoitteessa Kiljavantie 6, 05200 Rajamäki, Rakennus 18 luokkatila 8 – haastatteluun valituille lähetetään erillinen kutsu, jossa ilmoitetaan haastattelun kellonaika ja tarkemmat ohjeet.

Valintojen etenemistä voit seurata koulutusvalintojen jälkeen sähköisen asioinnin kautta (https://asiointi.mol.fi/omaasiointi/ —> kirjaudu palveluun —> työvoimakoulutus —> koulutushakemusteni tilanne).

TERVEYSTURVALLISUUS
Opetus järjestetään lähiopetuksena. Jos koronatilanne vaatii, voidaan koulutuksen toteutustapaa joutua muuttamaan.

Opetuspaikka ja aika
TTS, Kiljavantie 6, 05200 Rajamäki.
Opiskelua on n. 7 tuntia päivässä 5 päivänä (ma-pe) viikossa. Lisätietoja hakemisesta ja koulutuksen aikaisista etuuksista saa Koulutusneuvonnasta puh 0295 020 702.
PaikkakuntaNurmijärvi
KouluttajaTyötehoseura ry