Varaosamyyjä, ajoneuvoalan perustutkinto, tutkinnon osia (712710)

Varaosamyyjä, ajoneuvoalan perustutkinto, tutkinnon osia (712710)

Varaosamyyjän työvoimakoulutuksessa opit varastonhallintaa, ajoneuvotekniikkaa ja ajoneuvolan lainsäädäntöä. Lisäksi opit hoitamaan tilauksiin ja asiakaslähtöiseen asiakaspalveluun liittyviä asioita. Koulutukseen sisältyy työssäoppiminen, jossa opit varaosamyynnin käytännön töitä.

Kohderyhmä
Koulutus on suunnattu kaikille myyntityöstä kiinnostuneille. Erikoistut varaosien myyntiin ja työllistyt varaosaliikkeisiin tai ajoneuvo-, hyötyajoneuvo-, pienkone- ja maatalouskonehuoltokorjaamoihin. Koulutukseen osallistuminen ei edellytä aiempaa kokemusta ajoneuvoalalta.

Pääsyvaatimus
Pääsyvaatimuksena on vahva motivaatio asiakaspalveluun ja varaosamyyjän työhön, kiinnostus tekniikkaan ja halu toimia varaosamyyjän työtehtävissä. Hakijalta vaaditaan hyvä suomen kielen taito, B-luokan ajokortti ja soveltuvuus varaosamyyjän tehtäviin.

Toteutus
Työvoimakoulutuksen aikana suoritetaan henkilökohtaisen kehittymissuunnitelman mukaisesti ajoneuvoalan myynnin osaamisalaan liittyviä ammatillisia ja yhteisiä tutkinnon osia. Työvoimakoulutuksen kesto on 12kk, jonka jälkeen on mahdollista suorittaa tutkinto loppuun henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti. Koko tutkinnon suorittaminen kestää noin 1,5-2 vuotta.

Lisätietoja koulutuksesta:
koulutusasiantuntija Jyrki Myrsky p. 050 387 9571, jyrki.myrsky@tts.fi
koulutuspäällikkö Petri Oikarinen p. 050 453 0109, petri.oikarinen@tts.fi

Työvoimakoulutukseen hakeminen:
Koulutus on suunnattu ensisijaisesti TE-toimiston tai kuntakokeilun työttömille, työttömyysuhan alaisille tai toistaiseksi lomautetuille asiakkaille. Perustele hakemukseesi miksi juuri sinut pitäisi valita koulutukseen. Hakemusten perusteella valitaan osa hakijoista valintakokeeseen/haastatteluun. Valintakokeeseen tulee erillinen kutsu. Huomioithan, että koulutushakemus on sitova. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan valintaprosessiin ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksesi ilman pätevää syytä, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 12 §). Päteviä syitä voivat olla esimerkiksi työllistyminen tai muun koulutuspaikan saaminen.

Hae koulutukseen täyttämällä sähköinen hakemus. Hakemuksen pääset täyttämään sivun alalaidassa olevan Hae tähän koulutukseen painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, on sinun vahvistettava hakemuksesi TE-toimistossa/kuntakokeilun toimispisteessä ennen hakuajan päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon tai Kuntakokeilun toimipisteeseen.
Koulutuksen aikaiset etuudet ja valintojen seuraaminen:

Tietoa työvoimakoulutuksesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saa puhelimitse p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15 tai www.facebook.com/koulutusneuvonta tai nettisivuilta https://www.te-palvelut.fi/nain-asioit-kanssamme/te-palvelut/puhelinpalvelut/puhelin-koulutusneuvonta, jossa chat-palvelu ma-pe 9-16.

Valinnat
Esivalinnat tehdään 23.8.2023 ja valintahaastattelut pidetään viimeistään 28.8.2023 osoitteessa Kiljavantie 6, 05200 Rajamäki, Rakennus 18 luokkatila 9 – haastatteluun valituille lähetetään erillinen kutsu, jossa ilmoitetaan haastattelun kellon aika ja tarkemmat ohjeet.
Valintojen etenemistä voit seurata koulutusvalintojen jälkeen sähköisen asioinnin kautta (www.te-palvelut.fi —> sähköinen asiointi —> työvoimakoulutus —> koulutushakemusteni tilanne).

TERVEYSTURVALLISUUS
Opetus järjestetään lähiopetuksena. Jos koronatilanne vaatii, voidaan koulutuksen toteutustapaa joutua muuttamaan.

Opetuspaikka ja aika
TTS, Kiljavantie 6, 05200 Rajamäki.
Opiskelua on n. 7 tuntia päivässä 5 päivänä (ma-pe) viikossa. Lisätietoja hakemisesta ja koulutuksen aikaisista etuuksista saa Koulutusneuvonnasta puh 0295 020 702.
PaikkakuntaNurmijärvi
KouluttajaTyötehoseura ry