Hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinto, parturi

Hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinto, parturi

• Koulutus alkaa: 4.9.2023

Kiinnostaako sinua hius- ja kauneudenhoitoala? Parturina leikkaat, värjäät ja kampaat asiakkaiden hiuksia. Ammattitaitosi koostuu asiakaspalvelutaidoista, luovasta silmästä ja hyvistä käden taidoista. Voit työskennellä parturi-kampaamoissa joko työntekijänä tai yrittäjänä. Hiusala on yksi osa muoti- ja kauneusalaa ja voit itse suunnitella urastasi juuri niin monipuolisen kuin haluat!

Koulutuksen kohderyhmänä ovat alasta kiinnostuneet Te-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilun asiakkaat. Menestyminen opinnoissa edellyttää opiskelijaksi valittavalta riittävää suomen kielen taitoa. Jos hakijan äidinkieli on muu kuin opetuskieli, hänet kutsutaan tarvittaessa kielitaidon arviointiin. Hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinnossa kieltitaitosuositus on B.1.1

KOULUTUKSEN TOTEUTUS:
Koulutusta toteutetaan päiväkoulutuksena. Koulutus sisältää lähiopiskelua, työpaikalla tapahtuvaa oppimista, etäopiskelua sekä itsenäistä opiskelua. Jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), jossa aikaisempi osaaminen tunnustetaan.

Koulutus on ajalla 4.9.2023-31.8.2025. Loma-ajankohdat: 23.10.27.10.2023; 23.12.2023-1.1.2024, vko 10/2024, 1.7.-28.7.2024, 21-27.10.2024, 23.12.2024 1.1.2025, vko 10/2025.

TUTKINNON SISÄLTÖ:
Koulutuksessa suoritetaan Hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinto. Tutkinnon laajuus on kokonaisuudessaan 180 osaamispistettä. Alle koostettu tutkinnon osat. Tutusta tutkinnon perusteisiin ePerusteet palvelussa: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7823344/tiedot

Pakolliset ammatilliset tutkinnon osat
· Parturipalvelut, 25 osp
· Myyntityö ja asiakaslähtöinen palvelu hius- ja kauneudenhoitoalalla, 15 osp

Valinnaiset ammatilliset tutkinnon osat
· Valinnaiset tutkinnon osat 1, 45 – 80 osp
· Valinnaiset tutkinnon osat 2, 25 – 60 osp
· Valinnaisten ammatillisten tutkinnon osien (15 osp) tarjonta vaihtelee lukuvuosittain.

Yhteiset tutkinnon osat 35 osp
· Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen
· Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen
· Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen

Hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinnon suorittaneilla on ammattitaito palvella asiakkaita sekä myydä hius- ja kauneudenhoitoalan tuotteita ja palveluja. Asiakaspalvelutaitojen lisäksi hyvä tuotetuntemus sekä työ- ja asiakasturvallisuudesta huolehtiminen ovat osaamisen ydintä. Tutkinnon suorittaneilla on laaja-alaisen perusosaamisen lisäksi osaamisalan mukainen erikoistuneempi osaaminen.

LISÄTIETOA KOULUTUKSESTA:
Opinto-ohjaaja Annu Kuusijärvi, p. 040 541 5134, annu.kuusijarvi@osao.fi
Koulutuspäällikkö Maarit Kopakka, puh. 040 6682884, sähköposti maarit.kopakka@osao.fi

Koulutukseen hakeudutaan TE-palveluiden kautta.

Opiskelijavalinta tehdään pääsy- ja soveltuvuuskokeen perusteella. Ne järjestetään 7.-8.8.2023. Kontinkankaan yksikössä.

Kielikoe järjestetään 1.8.2023. Pääsy- ja soveltuvuuskoe muodostuu hakijan kädentaitoja, visuaalisuutta ja sosiaalisuutta sekä ilmaisutaitoa mittaavista osista. Hakijalle annetaan pääsy- ja soveltuvuuskokeesta 0-10 pistettä ja pisteet jakautuvat seuraavasti:· Sosiaalisuus ja itsensä ilmaiseminen 0-4 p.· Kädentaidot 0-4 pist· Visuaalinen ja avaruudellinen hahmottaminen 0-2 pistKokeesta poisjääminen (ei osallistunut: hakija ei voi tulla valituksi hakukohteeseen).

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN:
Hae koulutukseen Oma asiointi verkkopalvelussamme täytettävällä sähköisellä lomakkeella tai jätä paperihakemus työ ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeilun toimistoon. Sähköiseen lomakkeeseen pääset tämän ilmoituksen välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, Sinun tulee vahvistaa hakemuksesi asioimalla tai soittamalla TE-toimistossa tai kuntakokeilun toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Paperihakemuksen löydät osoitteesta www.suomi.fi hakusanalla TEM601.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella. Kouluttaja haastattelee hakijat. Koulutusvalinnasta ilmoitetaan aina henkilökohtaisesti. Kouluttaja kutsuu koulutukseen.

Jotta voit tulla valituksi työvoimakoulutukseen, tulee työnhakusi olla voimassa. Voit avata työnhakusi Oma asiointi -verkkopalvelussamme. Voit seurata verkkopalvelussa myös hakemuksesi käsittelyä kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Huomaathan, että koulutushakemus on sitova eikä sitä tai haastatteluun tai koulutukseen osallistumista voi perua ilman pätevää syytä. Päteviä syitä ovat esimerkiksi työllistyminen tai muun koulutuspaikan saaminen. Koulutuksesta tulee olla sovittuna työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulla olisi oikeus mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan. Voit pyytää koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Omassa asioinnissa.

Lisätietoja koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista etuuksista saat valtakunnallisesta TE-puhelinpalvelun Koulutusneuvonnasta, p. 0295 020 702. Koulutusneuvonnan palvelukanavista lisätietoja tämän linkin takaa https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Koulutuskuntayhtymä OSAO
  • TE-toimisto: Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto