Pohjoinen luovuus liiketoiminnaksi

Pohjoinen luovuus liiketoiminnaksi

Onko sinulla luovan alan osaamista, josta olisi mahdollisuus tehdä omaa työtä ja yritystoimintaa? Olet voinut hankkia osaamista koulutuksen, työkokemuksen tai harrastuksen myötä. Nyt olisi hyvä aika tehdä osaamisesta oma työ. Hae mukaan Pohjoinen luovuus liiketoiminnaksi – koulutusohjelmaan tekemään unelmistasi totta.

Pohjoinen luovuus liiketoiminnaksi -koulutus on liiketoimintaosaamisen koulutus luovien alojen osaajille. Oulu Euroopan kulttuurikaupunki 2026 – hanke on luonteva osa koulutuksen sisältöä.

Koulutus järjestetään ajalla 21.8 – 1.12.2023.

Koulutuksen tavoitteena on kehittää opiskelijoiden ydinosaamista niin, että luovuus yhdistetään menestyvään liiketoimintaosaamiseen. Koulutus koostuu kolmesta eri vaiheesta:

1.Oman luovuuden ja ydinosaamisen selkiyttäminen
2.Oma toimintamalli osaamisen tuotteistamiseen ja myymiseen sekä toimintaa tukevien verkostojen luominen
3.Luovuus osana liiketoimintaa ja yrittäjyyttä

Osaamisen kehittämistä tehostetaan yrityksien aidoilla toimeksiannoilla ja opiskelijaryhmän yhteisellä tekemisellä sekä erilaisten osaamisten yhdistämisellä. Keskeisenä tavoitteena on, että koulutuksen jälkeen osallistujalla on työkalut ja toimintatavat oman luovan osaamisen tuotteistamiseen ja myymiseen.

Kenelle koulutus sopii?
Koulutuksen kohderyhmänä ovat TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilun luovien alojen asiakkaat, jotka soveltuvat koulutukseen ja joiden osaamista koulutus edistää. Koulutus on suunnattu ensisijaisesti alle 30 vuotiaille nuorille. Voit olla miltä tahansa luovan alan genreltä. Esimerkiksi sinulla voi olla työkokemusta tai koulutusta seuraavilta aloilta: elokuva ja tv-tuotanto, peliala, kuvataide, käsityö, mainonta- ja markkinointiviestintä, muotoilupalvelut, musiikki- ja ohjelmapalvelut tai esittävät taiteet. Koulutus soveltuu hyvin myös luovien alojen mikro-/pienyrittäjille, joiden liiketoiminta on kärsinyt poikkeusajoista. Niin ikää koulutus soveltuu myös yritystoimintaa suunnitteleville tai yritystoiminnan alussa oleville luovan alan toimijoille.

Koulutuksen sisältö
Yrityshackathon: Koulutuksen aikana järjestetään kolme yrityshackathonia, joissa yhteistyöyrityksien tarpeet luovan alan osaamiselle tuodaan toimeksiantoina opiskelijoiden työstettäväksi. Opiskelijat työstävät yrityksen antamaa tehtävää jaettuna luomisprosessina, jonka aikana ideoista ja suunnitelmista syntyy osallistujien osaamista kehittäviä konkreettisia tuloksia.

Kehityslabra: Työskentely kehitystyöpajoissa jatkaa yrityshackathonien synnyttämien tulosten työstämistä ja yhdistää yrityscaseihin koulutusohjelman tietopuolisen opetuksen. Opiskelijat saavat käytännössä toteuttaa kaikki vaiheet luovan toimialan liiketoimintaprosesseista.

Koulutuksen sisältöön kuuluvat myös seuraavat kokonaisuudet:
-Liiketoimintaosaaminen ja työkalut
-Markkinointi ja työkalut
-Talous ja kannattavuus sekä työkalut
-Digitaalisuus osana omaa liiketoimintaa
-Työelämävalmennus
-Henkilökohtainen ohjaus
-Työssäoppiminen

Koulutuksen kesto on 75 pv, josta 43 pv teoriaopetusta (ml. yrityshackathonit ja kehityslabratyöskentely) ja 32 pv työssäoppimista. Koulutus toteutetaan hybridi-muotoisena: pääosa opetuksesta tapahtuu verkossa Zoomin välityksellä ja oppimista tehostetaan lähipäivillä Oulussa noin kerran kuukaudessa.

Lisätietoja koulutuksesta:

Voit tutustua koulutukseen suorassa TE-livelähetyksessä torstaina 1.6.2023 klo 11 osoitteessa: https://te-live.fi/lahetykset/88MocfE36
Lähetys tallennetaan ja myös tallenne on katsottavissa oheisesta linkistä.

Kysy lisää! Sari Juntunen, sari.juntunen@faroscom.com
www.faroscom.com

Pohjoinen luovuus liiketoiminnaksi koulutus on osa Nuorten start up pilotti -hanketta, jota rahoitetaan Työ ja elinkeinoministeriöstä. Hanketta hallinnoi Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus

Koulutukseen hakeutuminen Hae koulutukseen Oma asiointi verkkopalvelussamme täytettävällä sähköisellä lomakkeella tai jätä paperihakemus työ ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeilun toimistoon. Sähköiseen lomakkeeseen pääset tämän ilmoituksen välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, Sinun tulee vahvistaa hakemuksesi asioimalla tai soittamalla TE-toimistossa tai kuntakokeilun toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Paperihakemuksen löydät osoitteesta www.suomi.fi hakusanalla TEM601.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella. Kouluttaja haastattelee hakijat, pääsääntöisesti puhelimitse. Koulutusvalinnasta ilmoitetaan aina henkilökohtaisesti. Kouluttaja kutsuu koulutukseen.

Jotta voit tulla valituksi työvoimakoulutukseen, tulee työnhakusi olla voimassa. Voit avata työnhakusi Oma asiointi -verkkopalvelussamme. Voit seurata verkkopalvelussa myös hakemuksesi käsittelyä kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Huomaathan, että koulutushakemus on sitova eikä sitä tai haastatteluun tai koulutukseen osallistumista voi perua ilman pätevää syytä. Päteviä syitä ovat esimerkiksi työllistyminen tai muun koulutuspaikan saaminen. Koulutuksesta tulee olla sovittuna työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulla olisi oikeus mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan. Voit pyytää koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Omassa asioinnissa.

Lisätietoja koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista etuuksista saat valtakunnallisesta TE-puhelinpalvelun Koulutusneuvonnasta, p. 0295 020 702. Koulutusneuvonnan palvelukanavista lisätietoja tämän linkin takaa https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Faros & Com Oy ⧉
  • TE-toimisto: Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto