Talotekniikan perustutkinnon osia, putkiasennuksen osaamisalan 2 pakollista osaa

Koulutuksen tavoitteena on Talotekniikan perustutkinnon, putkiasennuksen osaamisalan pakollisten osien (Käyttövesijärjestelmien asentaminen, 30 osp ja Viemärijärjestelmien asentaminen, 15 osp) suorittaminen.

Koulutuksen kohderyhmänä ovat talotekniikasta kiinnostuneet TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilujen asiakkaat, jotka soveltuvat koulutukseen. Alalla toimiminen vaatii hyvää terveyttä, ihmissuhdetaitoja ja palveluhenkisyyttä. Menestyminen opinnoissa edellyttää opiskelijaksi valittavalta riittävää suomen kielen taitoa. Jos hakijan äidinkieli on muu kuin opetuskieli, hänet kutsutaan tarvittaessa kielitaidon arviointiin. Opiskelijavalinnassa mukana oleminen edellyttää osallistumista kielikokeeseen tarvittaessa.

Talotekniikan perustutkinnon suorittanut työskentelee uudis- ja korjausrakennustyömailla LVI-urakoita tekevän yrityksen palveluksessa. He asentavat esimerkiksi vesijohtoja, varaajia, pesualtaita, wc-istuimia, vesihanoja ja viemäriputkistoja.

Putkiasentajana asennat ja huollat lämpö- ja vesijärjestelmiä. Osaat hitsata ja asentaa putkistoja sekä lämmitysjärjestelmiä. Putkiasentajana työskentelet yrittäjänä tai työntekijänä asennushuoltoyrityksissä sekä projektitöissä myös ulkomailla. Putkiasentajana teet putkistoasennuksia. Osaat käyttää alan perustyökaluja, oikeita työmenetelmiä ja valita käytettävät kannakkeet yms. materiaalit kohteen mukaan. Osaat toimia laatutietoisesti, oma-aloitteisesti sekä asiakaspalvelu- ja yhteistyöhenkisesti.

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ JA TOTEUTUS
Käyttövesijärjestelmien asentaminen, 30 osp

Ammattitaitovaatimukset:
oKäyttövesijärjestelmän asennustyön valmistelu
oKäyttövesijärjestelmään liittyvien putkistojen asentaminen
oKäyttövesijärjestelmän varusteiden ja kalusteiden asentaminen
oAsennustyön lopputuloksen laadun varmistaminen
oTyön aikaisen turvallisuuden ja kestävän kehityksen varmistaminen

Tarkemmin: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7854768/tutkinnonosat/7859166

Viemärijärjestelmien asentaminen, 15 osp

Ammattitaitovaatimukset:
oViemärijärjestelmän asennustyön valmistelu
oViemärijärjestelmään liittyvien putkistojen asentaminen
oViemärijärjestelmän varusteiden ja kalusteiden asentaminen
oAsennustyön lopputuloksen laadun varmistaminen
oTyön aikaisen turvallisuuden ja kestävän kehityksen varmistaminen

Tarkemmin: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7854768/tutkinnonosat/7859167

Koulutus toteutetaan päiväkoulutuksena, joka sisältää opiskelijan henkilökohtaisesta osaamisen kehittymissuunnitelmasta (HOKS) riippuen keskimäärin 105 päivää opetusta, 10 päivää etäopiskelua ja 60 päivää työssä oppimista.

Koulutus järjestetään ajalla: 20.9.2023 – 31.5.2024.
Koulutukseen sisältyy lomaa:
Lomat 2023: 23.10.-27.10. ja 27.12.-29.12.
Lomat 2024: 2.1.-5.1., 4.3.-8.3. ja 13.5.-17.5.

LISÄTIETOJA KOULUTUKSESTA
Opettaja Jukka Rahikainen puh. 040 357 7012, jukka.rahikainen@osao.fi

KOULUTUKSEEN HAKEUTUMINEN
Hae koulutukseen Oma asiointi verkkopalvelussamme täytettävällä sähköisellä lomakkeella tai jätä paperihakemus työ ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeilun toimistoon. Sähköiseen lomakkeeseen pääset tämän ilmoituksen välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, Sinun tulee vahvistaa hakemuksesi asioimalla tai soittamalla TE-toimistossa tai kuntakokeilun toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Paperihakemuksen löydät osoitteesta www.suomi.fi hakusanalla TEM601.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella. Kouluttaja haastattelee hakijat, pääsääntöisesti puhelimitse. Koulutusvalinnasta ilmoitetaan aina henkilökohtaisesti. Kouluttaja kutsuu koulutukseen.

Jotta voit tulla valituksi työvoimakoulutukseen, tulee työnhakusi olla voimassa. Voit avata työnhakusi Oma asiointi -verkkopalvelussamme. Voit seurata verkkopalvelussa myös hakemuksesi käsittelyä kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Huomaathan, että koulutushakemus on sitova eikä sitä tai haastatteluun tai koulutukseen osallistumista voi perua ilman pätevää syytä. Päteviä syitä ovat esimerkiksi työllistyminen tai muun koulutuspaikan saaminen. Koulutuksesta tulee olla sovittuna työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulla olisi oikeus mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan. Voit pyytää koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Omassa asioinnissa.

Lisätietoja koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista etuuksista saat valtakunnallisesta TE-puhelinpalvelun Koulutusneuvonnasta, p. 0295 020 702. Koulutusneuvonnan palvelukanavista lisätietoja tämän linkin takaa https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Koulutuskuntayhtymä OSAO
  • TE-toimisto: Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto