Metallialan työkalupakki

Metallialan työkalupakki

• Koulutus alkaa: nonstop

Teollisuudessa on jatkuvaa kysyntää osaavasta työvoimasta. Tässä koulutuksessa tutustutaan metallialan työtehtäviin tai täydennetään jo aiempaa alan osaamista. Koulutuksessa pääset tutustumaan erilaisiin konepajateollisuuden työtehtäviin tutustumisvierailuilla alueen yrityksissä. Lisäksi pääset perehtymään alalla tarvittavaan perusosaamiseen oppilaitosympäristössä sekä yhteistyöyrityksissä työpaikkaohjaajan opastuksella.

Opiskelijapalaute vuoden 2022 työvoimakoulutuksesta:
“Opettajat oli päteviä, osaavia ja avuliaita. Hyvää ohjausta ja esimerkillistä opastusta hitsaustaidon kehittämiseen. Tilat oli siistit, päivät sopivan mittaisia ja hyvä tekemisen meininki. Opettajalta saatu palaute on rakentavaa, valaisevaa ja kannustavaa. Kiitos!”

Katso teollisuuden aloista tehty somevideo osoitteessa: https://www.youtube.com/watch?v=UetuCvss_JE

Tavoite:
Tässä koulutuksessa voit kehittää osaamistasi vastaamaan paremmin metallialan työtehtävien nykyisiä osaamisvaatimuksia. Tavoitteena on edistää työllistymistä alan työtehtäviin. Outokummussa on mahdollista opiskella koneistusta ja hitsausta.

Kohderyhmä:
Koulutukseen valittaville on eduksi aiempi alan koulutus tai tekemisen kautta kertynyt osaaminen, mutta nämä eivät ole välttämättömiä. Valituksi tulemisen edellytyksenä on valmius vuorotyöhön sekä matkustusvalmius (mahdollisuus kulkea työssäoppimispaikkaan). Koulutuksessa vaaditaan myös riittävän hyvää suomen kielen taitotasoa, jotta opiskelu oppilaitoksessa ja työskentely työssäoppimispaikassa voidaan toteuttaa turvallisesti. Hyvä fyysinen kunto katsotaan eduksi valituksi tulemisessa.

Koulutuksen sisältö ja toteutus:
Koulutuksen sisältö ja kesto räätälöidään yksilöllisesti tarpeidesi mukaisesti. Koulutuksessa voi suorittaa/opiskella mm. pätevyyshitsauksia, levy- ja teräsrakenneharjoituksia, työstökoneiden CNC-ohjelmointia, sekä teollisuusrobottien ja cam-ohjelmointien päivityksiä (muoviteollisuuden työtehtäviä on mahdollista opiskella Joensuussa rinnakkaiskoulutuksessa Metalli- ja muovialan työkalupakki). Opetus toteutetaan pääosin lähiopetuksena. Koulutus sisältää työssäoppimista työpaikoilla, ja työssäoppimispaikan löytämisessä autetaan tarvittaessa. Työssäoppimista on n. 50 % koulutuksen kestosta.

Kouluttajalla on hyvät työelämäyhteydet työvoimaa tarvitseviin yrityksiin, ja niitä hyödynnetään opiskelijalle sopivan työpaikan hakemisessa. Koulutuksen yhteistyöyrityksiä ovat mm. John Deere, Mantsinen, Abloy, Kesla, Hanza Levyprofiili, Turula Engineering, Outokummun Metalli, Finelcomp, Okun Koneistuspalvelu, Premetec, Eko-Aims Oy, Greenfox Oy, Muottituote Group Oy, Muovisola Oy, Phillips Medisize, Akvila, Piippo Oyj ja HR Mentor.

Mikäli koulutustaustasi tai osaamisesi on vielä vähäistä, tai mikäli koulutuksen aikana ilmenee, että sinulla on laajemman tai pidempikestoisen koulutuksen tarve, saat ohjausta esim. omaehtoiseen koulutukseen, tutkinnonosa-tavoitteiseen työvoimakoulutukseen tai oppisopimuskoulutukseen.

Koulutukseen on nonstop-haku. Haastateltavat saavat erillisen kutsun.

HUOM! Seuraava mahdollinen aloitus on syksyllä 2023. Mikäli sinulla on kiire saada suorituksia nopeasti työllistymisen takia (esim. pätevyyshitsaukset), ota erikseen yhteyttä, niin voimme neuvotella tilanteesta!

Kerrothan hakemuksessa, mikäli tiedossasi jo on:
- mitä haluat opiskella / mitä töitä haluaisit koulutuksen jälkeen tehdä
- milloin voisit aloittaa koulutuksen
- mikäli sinulla on jo valmiiksi tiedossa työssäoppimispaikka tietyssä yrityksessä
- muut mahdolliset toiveesi koulutusta koskien

Lisätiedot koulutuksesta: Pekka Junninen, p. 050 502 0338 / pekka.junninen@riveria.fi tai Hannu Juvonen, p. 050 348 0377 / hannu.juvonen@riveria.fi

HAKEMINEN:
Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja kuntakokeilun asiakkaille. Työttömyysuhan alainen työnhakija on esimerkiksi lomautettu, päättyvässä osa-aikatyössä tai määräaikaisessa työsuhteessa oleva.

Koulutukseen haetaan osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen tunnistautumalla pankkitunnuksilla, saat hakemuksesi voimaan heti. Jos hakemus tehdään avoimella lomakkeella (ilman tunnisteita), täytettyjen tietojen voimaantulo edellyttää aina vahvistamista eli henkilökohtaista käyntiä ja henkilötodistuksen esittämistä TE-toimistossa ennen koulutuksen hakuajan päättymistä.

Valinnat tehdään hakemusten ja haastattelujen perusteella, joten perustelethan hakemuksesi huolella!

Koulutushakemuksesi käsittelyä voit seurata osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi > TE-palveluiden Oma asiointi > Työvoimakoulutus. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli et osallistu koulutusvalintaan tai perut koulutukseen osallistumisen, TE-toimisto selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen.

Koulutuksen ajalta voidaan yleensä maksaa työttömyysetuutta ja kulukorvausta (mahdollisesti korotettuna). Lue lisätietoja kulukorvauksesta sivuiltamme: https://tyomarkkinatori.fi/palvelut/48d92f9d-b497-4670-a1cb-3f78c522661b/kulukorvaus-te-toimiston-jarjestamiin-palveluihin-osallistumisen-ajalta

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9 – 16.15 tai Koulutusneuvonnan chat-palvelu ma-pe klo 9.00 – 16.00.
Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa: www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Riveria koulutuspalvelut oy