Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinto/STEP-ammattiopisto

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinto/STEP-ammattiopisto

• Koulutus alkaa: non stop

KOULUTUKSEN TOTEUTTAA STEP-AMMATTIOPISTO. Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinto työvoimakoulutuksena, ammattinimikkeenä toimitilahuoltaja AT, kodinhuoltaja AT tai laitoshuoltaja.

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalle suuntaava työvoimakoulutus on tarkoitettu täydennyskoulutukseksi henkilöille, joilla on jo kokemusta puhtauspalvelualasta, sekä alasta kiinnostuneille ja alalle soveltuville henkilöille uuteen ammattitutkintoon johtavaksi koulutukseksi. Käytännönläheinen koulutus toteutetaan pääosin puhtauspalvelualan työpaikoilla.

Koulutuksen tavoitteena on tarjota mahdollisuus kehittää omaa ammattitaitoa ja työllistyä alalle.

Puhtauspalvelualan osaajilla on koulutuksen jälkeen hyvät työllistymismahdollisuudet esimerkiksi palvelu- ja hoitokodeissa, päiväkodeissa, kuntien ja kaupunkien palveluksessa sekä siivousyrityksissä. Alalle tarvitaan osaajia! Työvoimatarvetta on mm. Pieksämäen kaupungilla, Vaalijalan kuntayhtymällä ja kiinteistönhoitopalveluita tarjoavilla yrityksillä.

Koulutuksen sisältöön kuuluu:
Kaikille pakollinen tutkinnon osa: asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen (15 osp)

Yksi seuraavista osaamisalojen pakollisista tutkinnon osista valintasi mukaan:
Kotityöpalvelujen osaamisalan tutkinnon osa: laitoshygieniapalvelut, 45 osp
Toimitilahuollon osaamisalan tutkinnon osa: ylläpitosiivouspalvelut, 45 osp
Kotityöpalvelujen osaamisalan tutkinnon osa: kotisiivouspalvelut, 45 osp.

Lisäksi valitset valinnaisia tutkinnon osia 90 osaamispistettä, esimerkiksi puhtauspalvelujen tuottaminen erilaisiin asiakaskohteisiin, osia kiinteistönhoidon osaamisalasta työvaltaisesti, mikäli sopiva työssäoppimispaikka löytyy. Voit sisällyttää opintoihisi myös yrittäjyysopintoja, jotka voit tehdä verkossa tai esim. perustamalla harjoitusyrityksen.

Voit tehdä myös yhdistelmätutkinnon valitsemalla opintoihisi esimerkiksi palvelu- ja jakelukeittiön toimintoja, jota osaamista tarvitaan esim. päiväkodeissa.

Opintoihin sisältyy myös osa työssä vaadittavista lupakorteista, esimerkiksi hygieniapassi ja EA-kortti tarvittaessa Suomi toisena kielenä -ammatillinen sanasto urasuunnitelman laatiminen

Lisätietoja antaa vastuuopettaja Ritva Marjanen, ritva.marjanen@step.fi, p. 040 706 3723

Monta tapaa opiskella:
Koulutus sisältää lähiopetusta, itsenäistä ja tiimissä työskentelyä, projekteja, tutustumiskäyntejä alan työpaikkoihin ja työelämässä oppimista. Opintojen aloitusvaiheessa opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Työelämässä järjestettävää koulutusta on noin puolet koko koulutusajasta ja voit itse vaikuttaa työpaikan valintaan. Työelämässä oppimisen paikkoja ajankohdasta ja sen hetkisestä tilanteesta riippuen tarjoavat mm. lähialueiden kunnat ja kaupungit sekä siivousalan yritykset.

Koulutuksen ajankohta: Koulutukseen on jatkuva haku ja koulutus alkaa sovitusti, opinnot henkilökohtaistetaan ja koulutuksen kesto on opintojen henkilökohtaisen suunnitelman mukainen. Lähiopetus järjestetään Pieksämäellä.

Huolehdi siitä, että koulutukseen hakeutuessa ja sen aikana TYÖNHAKUSI ON VOIMASSA TE-toimistossa.
Opetus on maksutonta. Opiskelija maksaa itse koulutuksen aikana suoritettavien työelämän pätevyystestien korttimaksut.

KOHDERYHMÄ
Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille Etelä-Savon TE-toimiston, Mikkelin seudun- sekä Savonlinnan kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa tai kuntakokeiluissa.

HAKEMINEN

Täytä koulutushakemus työhallinnon internet-sivuilla (www.tyomarkkinatori.fi > haussa oleva työvoimakoulutus) tai jätä paperihakemus työ- ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeiluun. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa tai kuntakokeilussa ennen hakuajan päättymistä. Koulutushakemuksesi käsittelyä (mahdollinen haastattelukutsu ja lopullinen valintatieto) voit seurata: www.tyomarkkintori.fi > Oma asiointi > Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan “Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun valitaan hakemuksen perusteella. Valinnoissa on mukana koulutuksen edustaja.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta ja kulukorvausta.

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:

Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: STEP-koulutus/STEP-utbildning ⧉
  • TE-toimisto: Etelä-Savon työ- ja elinkeinotoimisto