Ravintola- ja catering-alan perustutkinto /kokki

Ravintola- ja catering-alan perustutkinto /kokki

Opiskele ravintola-alan ammattilaiseksi!

Tähän koulutukseen voivat hakeutua koko tutkinnon ja tutkinnon osien suorittajat sekä kesken jääneiden opintojen loppuun suorittajat.

Kokkina osaat toimia ruoanvalmistuksentehtävissä erilaisin liikeideoin tai toiminta-ajatuksin toimivissa ravintoloissa tai julkisen sektorin toimipaikoissa. Tunnet elintarvikkeet ja raaka-aineet, valmistat maukasta, ravitsevaa ja terveellistä ruokaa myös erityisruokavalioasiakkaille ja laitat sen esille, joko suurelle joukolle kerrallaan tai annoksittain. Toimit kestävän toimintatavan, hygieniavaatimusten ja anniskelumääräyksien mukaisesti sekä noudatat muita alan sopimuksia ja säädöksiä. Voit opinnoissasi omilla valinnoillasi suunnata osaamistasi esimerkiksi suurkeittiön tai ravintolan ruoanvalmistukseen.

Tutkinnon suorittaneena:
·tunnet elintarvikkeet ja raaka-aineet
·osaat valmistaa eri liikeideoiden mukaisesti maukasta ja terveellistä ruokaa
·huomioit myös erityisruokavalioasiakkaat
·osaat ruokien esillelaiton ja tarjoilutavat
·toimit taloudellisesti ja yrittäjämäisesti

Koko tutkinnon laajuus on 180 osp. Tutkinto muodostuu ammatillisista, pakollisista ja valinnaisista tutkinnon osista (145 osp) sekä yhteisistä tutkinnon osista (35 osp).

Pakolliset tutkinnon osat:

3.Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen

Tarkempi kuvaus sisällöstä: www.esedu.fi/tutkintokoulutus/kokki/

HAKEMINEN

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille Etelä-Savon TE-toimiston, Mikkelin seudun- sekä Savonlinnan kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa tai kuntakokeiluissa.

Täytä koulutushakemus työhallinnon internet-sivuilla (www.tyomarkkinatori.fi > haussa oleva työvoimakoulutus) tai jätä paperihakemus työ- ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeiluun. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa tai kuntakokeilussa ennen hakuajan päättymistä. Koulutushakemuksesi käsittelyä (mahdollinen haastattelukutsu ja lopullinen valintatieto) voit seurata: www.tyomarkkintori.fi > Oma asiointi > Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

VALINTA

Opiskelijat valitaan hakemusten ja tarvittaessa haastattelun perusteella. Valinnoissa on mukana koulutuksen edustaja. Muistathan perustella hakemuksesi huolellisesti!

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta ja kulukorvausta.

Lisätietoja koulutuksesta:

Esedu, Hanna-Kaisa Nikkarinen, puh. 050 448 5499, hanna-kaisa.nikkarinen@esedu.fi

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:

Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Etelä-Savon Koulutus Oy ⧉
  • TE-toimisto: Etelä-Savon työ- ja elinkeinotoimisto