Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto / lähihoitaja

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto / lähihoitaja

• Koulutus alkaa: Sopimuksen mukaan

Lähihoitajana työskentelet ihmisten kanssa ja heitä varten erilaisissa sosiaali- ja terveysalan hoito-, huolenpito-, kasvatus- ja kuntoutustehtävissä. Työ voi olla päivä- tai vuorotyötä ja joskus fyysisesti raskasta. Myös henkiseen kuormitukseen pitää varautua, koska asiakkaina voi olla huonokuntoisiakin asiakkaita. Työ on vastuullista, vaatii huolellisuutta sekä myötäelämisen ja kuuntelemisen taitoa. Lähihoitajana osaat kohdata eri elämänkulun vaiheissa olevat asiakkaat ja potilaat yksilöinä sekä edistää toiminnallasi heidän terveyttään ja hyvinvointiaan. Osaat avustaa sekä ohjata asiakasta ja potilasta voimavaralähtöisesti, yksilöllisesti ja tasavertaisesti arjen tilanteissa. Ohjaat asiakasta ja potilasta toimintakyvyn ylläpitämisessä ja terveellisissä elintavoissa.

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon suorittanut lähihoitaja on terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun asetuksen mukaan nimikesuojattu terveydenhuollon ammattihenkilö sekä sosiaalihuollon ammattihenkilöistä annetun lain mukaan nimikesuojattu sosiaalihuollon ammattihenkilö. Lähihoitajana työpaikkojasi voivat olla esimerkiksi varhaiskasvatuksen toimintaympäristöt, koulut, kotihoito, palvelu- ja toimintakeskukset, palvelukodit, vuode- ja hoivaosastot, kuntoutus-, mielenterveys- ja päihdeyksiköt, vammaisten toimintayksiköt ja sairaalat.

Tutkinnon laajuus on 180 osp. Tutkinto muodostuu ammatillisista, pakollisista ja valinnaisista tutkinnon osista (145 osp) sekä yhteisistä tutkinnon osista (35 osp).

Osaamisalat
·Ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen osaamisala
·Jalkojenhoidon osaamisala
·Lasten kasvatuksen ja hoidon osaamisala
·Mielenterveys- ja päihdetyön osaamisala
·Sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisala
·Suunhoidon osaamisala
·Vammaistyön osaamisala

Osaamisalan alkaminen edellyttää riittävää ryhmäkokoa.

Käy katsomassa tarkempi kuvaus sisällöstä ja suoritettavista tutkinnonosista: https://www.esedu.fi/tutkintokoulutus/lahihoitaja/

VALINTA

Oppilasvalinnat tehdään hakemusten ja haastatteluiden perusteella. Haastattelu pidetään Etelä-Savon Koulutus Oy:n toimipaikassa Pieksämäellä.
Tarvittaessa valintaprosessiin kuuluu kielikoe.

KOHDERYHMÄ

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille Etelä-Savon TE-toimiston, Mikkelin seudun- sekä Savonlinnan kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa tai kuntakokeiluissa.

HAKEMINEN

Täytä koulutushakemus työhallinnon internet-sivuilla (www.tyomarkkinatori.fi > haussa oleva työvoimakoulutus) tai jätä paperihakemus työ- ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeiluun. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa tai kuntakokeilussa ennen hakuajan päättymistä. Koulutushakemuksesi käsittelyä (mahdollinen haastattelukutsu ja lopullinen valintatieto) voit seurata: www.tyomarkkintori.fi > Oma asiointi > Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne. Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan “Tarkemmat perustelut”.

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:

Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Etelä-Savon Koulutus Oy ⧉
  • TE-toimisto: Etelä-Savon työ- ja elinkeinotoimisto