Linja-autonkuljettaja, kuljetusalan ammattitutkinto

Linja-autonkuljettaja, kuljetusalan ammattitutkinto

Kohderyhmä

Henkilöt, jotka soveltuvat alalle terveydentilansa ja nuhteettoman taustansa puolesta. Koulutus on tarkoitettu vähintään 23 vuotiaille henkilöille, jotka ovat kiinnostuneet linja-autonkuljettajan työtehtävistä ja joilla on B-luokan pitkäaikainen ajo-oikeus, sekä soveltuvuus alalle. Edellytyksen on myös ajokorttiasetuksen mukainen terveysvaatimus ja ajokortin valvontaosa. Kielitaitovaatimus B1.1.

Huolehdi, että TE-toimistossa on tehty koulutuksesta työllistymissuunnitelma varmistaaksesi oikeutesi mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan koulutuksen ajalta.

Valintahaastattelut järjestetään 24. – 25.8.2023

Koulutus toteutetaan päiväkoulutuksena klo 8:00-15:00
Koulutuspaikka
Luuta-Kreetantie 1, Pori

Tavoite

Tavoitteena on suorittaa Kuljetusalan ammattitutkinto, henkilökuljetusten osaamisala, kokonaan tai tutkinnon osien suorittaminen näyttötutkintona.

Sisältö

Koulutuksen yksityiskohtainen sisältö rakennetaan henkilökohtaistamissuunnitelman mukaan kullekin osallistujalle.

Koulutus toteutetaan kuljetusalan ammattitutkinnon, henkilökuljetusten osaamisalan osaamisvaatimusten mukaisesti

Henkilökuljetusten osaamisala, 150 osp

Pakolliset tutkinnon osat, 50 osp:

Kuljettajana tomiminen, 40 osp
Perustason ammattipätevyys, 10 osp
Osaamisala, valinnainen tutkinnon osa, 60-120 osp (valittava vähintään 1 tutkinnon osa):

Aikataulunmukainen säännöllinen reittiliikenne, 60 osp
Palveluliikenne, 60 osp
Tilausliikenne, 60 osp
Valinnaiset tutkinnon osat, 0-40 osp:

Henkilöliikenteen rahdinkuljetus, 40 osp
Kuljetusalan perustason ammattipätevyyden laajennus, 15 osp
Työhön perehdyttäminen ja opastaminen, 40 osp
Huolto ja kunnossapito, 40 osp
Tutkinnon osa toisesta osaamisalasta tai toisesta perus-, ammatti- tai erikoisammattitutkinnosta

Kustannukset

Koulutuksen osallistumismaksu on 447 €. Hintaan sisältyy kortteihin liittyvät viranomaismaksut sekä digipiirturikortti.

Hakeutuminen

Koulutukseen hakeudutaan sähköisellä hakulomakkeella osoitteessa www.te-palvelut.fi.

Terveydelliset vaatimukset kuljetuspalvelut-alalla

Terveydentilavaatimukset koskevat seuraavia alan tutkintoja ja osaamisaloja:
Logistiikan perustutkinto; kuljetuspalvelujen osaamisala ja lentoasemapalvelujen osaamisala
Kuljetusalan ammattitutkinto; palvelukuljetuksen osaamisala (oa), tavarakuljetuksen oa, metsäteollisuuden kuljetusten oa ja henkilökuljetusten oa
Lentoasemapalvelujen ammattitutkinto
Tieto- ja kirjastopalveluiden ammattitutkinto; kirjastoautopalveluiden osaamisala.

Esteenä opiskelijaksivalinnalle voi olla:

insuliinihoitoinen diabetes
epilepsia tai muut tasapainoelimistön sairaudet ja toimintahäiriö
sellainen näön tai kuulon heikkous, jota ei voida korjata apuvälineillä
sydän- ja verenkiertoelinten sairaus
fyysisen kuormituksen sietoa ja ulkotyössä selviytymistä rajoittava hengityselinten sairaus
tuki- ja liikuntaelimistön sairaus
munuaissairaudet
psyykkinen sairaus, joka estää käytännön tehtäviin tai työssäoppimiseen osallistumisen
päihteiden ongelmakäyttö tai päihderiippuvuus.

HUOM! Hakemuksen lisäksi tulee hakijan esittää Liikenteen turvallisuusvirastolta tilattava ajokorttiote, ilman sitä emme voi kohdaltanne suorittaa valintaa. Asiakirja tulee esittää valintatilaisuuden haastattelun yhteydessä, eikä sitä tarvitse lähettää postissa eikä sähköpostilla.
Matkapuhelimessa näkyvä ote myös käy.

Ajokorttiotepyyntö: https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/oikeus-saada-paasy-omiin-henkilotietoihin-ja-oikeus-tietojen-oikaisemiseen

Jukka Lindfors
Aikuiskoulutuksen opettaja
etunimi.sukunimi@winnova.fi

Hakupalvelut
hakupalvelut@winnova.fi

TE-toimisto Olli Kivelä
etunimi.sukunimi@te-toimisto.fi

Lisätietoa:
Koulutuksen aikaisista opintososiaalisista etuuksista saat tietoa Työlinjan koulutusneuvontapuhelimesta 0295 020 702.
www.kela.fi (työmarkkinatuki ja peruspäiväraha)
www.tyj.fi (ansiosidonnainen päiväraha)

Oppilasvalinta:
Omaan koulutushakuun liittyvää tietoa voi seurata netissä www.te-palvelut.fi sivustolla: Oma Asiointi/henkilöasiakas – kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla. Näin saat tiedon heti tilanteestasi koulutushaussa ja näet mahdollisen esivalintaan liittyvän haastattelukutsun. Haastatteluaika näkyy Oma Asiointi-palvelussa kohdassa Kaikki asiointi – työvoimakoulutus. Lisäksi TE-toimisto lähettää valinnoista tiedon postitse.

Valintatiedot lähetetään kirjeitse. Kouluttaja ilmoittaa koulutuksen alkamisajan ja paikan.

• Tarjoaja: WinNova Länsirannikon Koulutus Oy
  • TE-toimisto: Satakunnan TE-toimisto, Pori