Metsäkoneenkuljettaja, metsäalan perustutkinto

Metsäkoneenkuljettaja, metsäalan perustutkinto

Koulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhanalaisille työnhakijoille, metsäalalalla työskentelystä kiinnostuneille henkilöille. Metsä- ja/tai kuljetusalan työkokemus tai koulutus katsotaan eduksi. Kielitaitovaatimus: A2.2 (jos äidinkieli ei ole suomi).

Koulutus toteutetaan monimuotokoulutuksena, mikä sisältää lähi- ja etäopiskelua sekä työharjoittelua metsäalan työpaikoilla.

Opiskelijoille tehdään henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma.

Osa hakijoista kutsutaan haastatteluun. Haastatelut pidetään 10.8.2023 Sahalahdentie 57 ULVILA.

Koulutuksen tavoitteena on suorittaa metsäalan perustutkinto, metsäkoneenkuljetuksen osaamisalalta.

Metsäkoneenkuljettajan työ on itsenäistä ja työskentely tapahtuu joko hakkuukoneella, millä kaadetaan ja katkotaan puita tai kuormatraktorilla, millä valmis puutavara kuljetetaan työmaalla metsävarastoon. Työskentelyssä tulee huomioida hyvät metsänhoidon tavat ja ympäristötekijät. Käytössä olevia koneita tulee myös huoltaa ja korjata tarvittaessa.

Opintoihin sisältyy myös – C-luokan ajo-oikeuden suorittaminen – kuljetusalan perustason ammattipätevyyskoulutuksen suorittaminen.

Opiskelijalle tulee maksettavaksi:

- ajokortteihin liittyvät tutkinto- ja viranomaismaksut

- turvakengät ja suojavarusteet

Lisäksi suosittelemme seuraavien kirjojen hankkimista (voi ostaa oppilaitoksesta)

- Metsäkoulukirja (Metsälehtikustannus)

- Metsänhoidon suositukset (Tapio)

- Koneellinen puunkorjuu (Metsäteho)

- Autokoulukirja(t)

Metsurin turvavarusteet voi tarvittaessa lainata oppilaitokselta.

Terveydelliset vaatimukset metsäalalla:

Metsäalan perustutkinto; metsäkoneenkuljetuksen osaamisala. Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla:

insuliinihoitoinen diabetes
epilepsia tai muut tasapainoelimistön sairaudet ja toimintahäiriöt
sellainen näön tai kuulon heikkous, jota ei voida korjata apuvälineillä
sydän- ja verenkiertoelinten sairaus
fyysisen kuormituksen sietoa ja ulkotyössä selviytymistä rajoittava hengityselinten sairaus
tuki- ja liikuntaelimistön sairaus
mielenterveyden häiriö
päihteiden ongelmakäyttö tai päihderiippuvuus.
Lisätietoja terveysvaatimuksista ja esteistä saat oppilaitoksilta.

Koulutukseen hakeudutaan Internetin kautta osoitteessa www.te-palvelut.fi. Koulutukseen valinta perustuu hakemuksessa esitettyihin tietoihin ja haastatteluun, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta ja miten tämä edistää työllistymistäsi.

Koulutushakemus on sitova, sitä ei voi perua ilman pätevää syytä.

Lisätietoa:
Koulutuksen aikaisista opintososiaalisista etuuksista saat tietoa Työlinjan koulutusneuvontapuhelimesta 0295 020 702.
www.kela.fi (työmarkkinatuki ja peruspäiväraha)
www.tyj.fi (ansiosidonnainen päiväraha)

Koulutuksen sisältö ja toteutus:
Winnova Heidi Forsberg puh. 044 455 8050 ja Katja Pitkänen puh. 044 455 8305 etunimi.sukunimi@winnova.fi
Koulutukseen hakeutuminen: Olli Kivelä puh. 0295 045 067, sähköposti olli.kivela@te-toimisto.fi

Oppilasvalinta:
Omaan koulutushakuun liittyvää tietoa voi seurata netissä www.te-palvelut.fi sivustolla: Oma Asiointi/henkilöasiakas – kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla. Näin saat tiedon heti tilanteestasi koulutushaussa ja näet mahdollisen esivalintaan liittyvän haastattelukutsun. Haastatteluaika näkyy Oma Asiointi-palvelussa kohdassa Kaikki asiointi – työvoimakoulutus. Lisäksi TE-toimisto lähettää valinnoista tiedon postitse.

Valintatiedot lähetetään kirjeitse. Kouluttaja ilmoittaa koulutuksen alkamisajan ja paikan.

• Tarjoaja: WinNova Länsirannikon Koulutus Oy
  • TE-toimisto: Satakunnan TE-toimisto, Pori