Talotekniikan alan ammattistartti

Talotekniikan alan ammattistartti

HAASTATTELUT JA KOULUTUS PERUTTU VÄHÄISEN HAKIJÄMÄÄRÄN VUOKSI!!!

Kiinnostaako sinua talotekniikka ja onko toiveenasi päästä asentamaan ja huoltamaan kiinteistöjen ja laitosten LVI-tekniikkaa (putkia, ilmastointi- ja jäähdytyslaitteita), mutta et ole uskaltanut tutustua alaan?

Nyt on auennut mahtava tilaisuus päästä tutustumaan mitä työskentely ja opiskelu talotekniikanalalla tarkoittaa.

Koulutuksen tavoitteena on saada valmiuksia jatkaa opintojaan talotekniikan alan tutkintoon johtavassa koulutuksessa. Koulutuksen aikana opiskelija pääsee osallistumaan alan monipuolisiin työtehtäviin sekä tutustumaan alan koulutukseen. Mikäli on aiempaa alan koulutustaustaa ja/tai alan työkokemusta, mahdollisuuksien mukaan pystyy koulutuksessa päivittämään osaamistaan ja hakeutumaan alalle työhön. Kokemusta omaavalle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, jossa huomioidaan aikaisempaa koulutusta, työkokemusta ja osaamista.

Talotekniikan alan ammattistartissa on tarkoituksena tutustua alan opiskeluun sekä lisätä alan tutkinto-opiskelussa vaadittavia opiskeluvalmiuksia. Talotekniikan opintoihin sisältyy matemaattisia aineita ja teoreettista LVI-tekniikkaa, joiden osaaminen on tarpeellista. Ammattistartin aikana vahvistetaan tätä osaamista. Alan työtehtävissä tarvittavien turvallisuus- ja mittausasioiden osaaminen sisältyy myös osaksi tätä koulutusta.

Talotekniikan alalla työskentelevä ammattilainen ( tutkinto- ja työ-kokemusvaatimukset täyttävä henkilö ) asentaa ja huoltaa kiinteistöjen ja laitosten taloteknisiä järjestelmiä. Alalla voidaan työskennellä, ammattitaidon karttuessa, myös yrittäjinä. Ammatti-taidossa korostuu alaan liittyvien säädösten ja asetusten edellyttämä kyky itsenäiseen työskentelyyn. Työ on usein myös asiakaspalvelutyötä eli työtä tehdään esimerkiksi asiakkaiden asunnoissa tai yrityksissä. Lisäksi alalla korostuu ongelmanratkaisukyky, erilaisten suunnitelmien ja kuvien lukeminen, käden taidot sekä looginen päättelykyky. Asennustöissä tarvitaan sorminäppäryyden lisäksi ripeyttä ja tarkkuutta. Taloteknisissä asennuksissa on aina otettava huomioon alaan liittyvät vaaratekijät. Työt on tehtävä huolella alaa koskevien lakien ja määräyksien mukaisesti.

Talotekniikan alan ammattistarttikoulutuksen suunnitelma:

Talotekniikan alalla toimimisen perusteita
·Turvallinen työskentely
·Suojaimet ja suojavarusteet
·Tietojenkäsittelyohjelmien harjoittelua ja kertausta
·Matemaattisten aineiden perusteiden kertausta
·Talotekniikan perusteiden opiskelua
·Tutustutaan talotekniikan alalla tarvittaviin käsityökaluihin
·Talotekniikka alan asennusmateriaalien ja -tekniikoiden opiskelua

Koulutuksen aikana suoritettavat kortit (tarvittaessa)
·Työturvallisuuskortti
·Tulityö
·Hätäensiapu

Koulutuksessa tehdään käytännön harjoituksia koulun oppimisympäristössä tai mahdollisesti yrityksessä.

Koulutusaika on 9.10.2023-15.12.2023. Koulutus on kokoaikaista opiskelua. Koulutus toteutetaan päiväopiskeluna ma – pe 8.30 – 15.30. Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta.

Koulutukseen haku
Koulutukseen haetaan 14.9.2023 mennessä tämän ilmoituksen alaosassa olevasta linkistä “Hae tähän koulutukseen”. Täytä hakemus huolellisesti ja perustele koulutustarpeesi. Hakemusten perusteella osa hakijoista kutsutaan haastatteluun. Valintahaastattelupäivä on 28.9.2023, paikka ilmoitetaan kutsussa Valinta näkyy heti haastattelua seuraavana päivänä Oma Asioinnissa. Lisäksi TE-toimisto lähettää valinnoista tiedon postitse.

Oppilasvalinta:
Voit seurata hakemuksesi tilannetta reaaliaikaisesti ja tarkistaa haastatteluaikasi sekä valintatietosi osoitteessa tyomarkkinatori.fi / oma-asiointi —> koulutushakemukseni tilanne. Näin saat nopeasti tiedon tilanteestasi koulutushaun kannalta mm. näet mahdollisen esivalintaan liittyvän haastattelukutsun.

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §). Huom. Varmistaaksesi oikeutesi mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan koulutuksen ajalta sinun tulee huolehtia, että TE-toimistossa on laadittu työllistymissuunnitelma, jossa on sovittu koulutukseen hausta.

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille, 20-vuotta täyttäneille Satakunnan TE-toimiston tai Porin seudun työllisyyden kuntakokeilun työnhakijoille, joiden työnhaku on voimassa, ja jotka ovat kiinnostunteet talotekniikan alasta.

Koulutuksen sisältö ja toteutus:
- Länsirannikon Koulutus Oy WinNova, Toni Alarotu, 044 455 7667, toni.alarotu@winnova.fi
- Hakupalvelut, 044 455 8500, hakupalvelut@winnova.fi

Koulutushaku, koulutusajan etuudet:
- Satakunnan TE-toimisto, Noora Häyhtiö, 0295 045 103, noora.hayhtio@te-toimisto.fi
- Tietoa työvoimakoulutuksesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saa puhelimitse p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15 tai www.facebook.com/koulutusneuvonta tai nettisivuilta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta, jossa chat-palvelu ma-pe 9-16.

www.kela.fi (työmarkkinatuki ja peruspäiväraha)
www.tyj.fi (ansiosidonnainen päiväraha)

• Tarjoaja: WinNova Länsirannikon Koulutus Oy