Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja, Kuljetusalan ammattitutkinto

Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja, Kuljetusalan ammattitutkinto

Koulutus on tarkoitettu vähintään 21 vuotiaille henkilöille, jotka ovat kiinnostuneet yhdistelmäajoneuvonkuljettajan työtehtävistä ja joilla on vähintään C-luokan ajo-oikeus sekä soveltuvuus alalle. Edellytyksenä on myös ajokorttiasetuksen mukainen terveysvaatimus ja ajokortin valvontaosa. Koulutukseen voi hakeutua myös yhdistelmäajoneuvonkuljettaja, joka haluaa suorittaa Kuljetusalan ammattitutkinnon. Kielitaitovaatimus B1.1.

Haastattelut 24. – 25.8.2023.

Huolehdi, että TE-toimistossa on tehty koulutuksesta työllistymissuunnitelma varmistaaksesi oikeutesi mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan koulutuksen ajalta.

Koulutus toteutetaan päiväopiskeluna klo 8.00 – 15.00
Koulutuspaikka
Luuta-Kreetantie 1, Pori

Koulutukseen valitaan 4 opiskelijaa.
Tavoite

Koulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijalle sellaiset tiedot ja taidot, että hän suoriutuu itsenäisesti vaativimmistakin yhdistelmäajoneuvonkuljettajan tehtävistä. Koulutus on kuljetusalan ammattitutkinnon tavarakuljetusten osaamisalan ammattitutkintoon valmistavaa koulutusta ja sisältää opiskelijalle mahdollisuuden osallistua koulutukseen sisältyviin tutkinnon näyttökokeisiin.
Sisältö

Koulutuksen yksityiskohtainen sisältö rakennetaan henkilökohtaistamissuunnitelman mukaan kullekin osallistujalle.

Koulutus toteutetaan kuljetusalan ammattitutkinnon, tavarakuljetusten osaamisalan osaamisvaatimusten mukaisesti.

Pakolliset osat:

Kuljettajana toimiminen, 40 osp Perustason ammattipätevyys, 10 osp

Valinnaiset tutkinnon osat, 60-120 osp:

Kaupan ja teollisuuden tavarakuljetukset, 60 osp Maa-aineskuljetukset, 60 osp Säiliökuljetukset, 60 osp Ympäristöhuollon kuljetukset, 60 osp Erikoiskuljetukset, 60 osp Eläinkuljetukset, 60 osp

Valinnaiset tutkinnon osat, 0-40 osp:

Henkilöliikenteen tavarankuljetus, 40 osp Kuljetusalan perustason ammattipätevyyden laajennus, 15 osp Työhön perehdyttäminen ja opastaminen, 40 osp Huolto ja kunnossapito, 40 osp Tutkinnon osa toisesta osaamisalasta tai toisesta perus-, ammatti- tai erikoisammattitutkinnosta.

KOULUTUKSEN AIKANA SUORITETAAN:

ADR-ajolupa Työturvallisuuskortti SPR:n EA I -kortti Tieturva 1 -kortti Hygieniapassi

Kustannukset

Koulutuksen osallistumismaksu on n.450€. Hintaan sisältyy kortteihin liittyvät viranomaismaksut, CE teoria-ja ajokoe,ADR ajolupa ja ajolupakoe,sekä digipiirturikortti. Opiskelijan tulee itse tilata digipiirturikortti koulutuksen aikana.

Terveydelliset vaatimukset kuljetuspalvelut-alalla

Terveydentilavaatimukset koskevat seuraavia alan tutkintoja ja osaamisaloja:

Logistiikan perustutkinto; kuljetuspalvelujen osaamisala ja lentoasemapalvelujen osaamisala
Kuljetusalan ammattitutkinto; palvelukuljetuksen osaamisala (oa), tavarakuljetuksen oa, metsäteollisuuden kuljetusten oa ja henkilökuljetusten oa
Lentoasemapalvelujen ammattitutkinto
Tieto- ja kirjastopalveluiden ammattitutkinto; kirjastoautopalveluiden osaamisala.

Esteenä opiskelijaksivalinnalle voi olla:

insuliinihoitoinen diabetes
epilepsia tai muut tasapainoelimistön sairaudet ja toimintahäiriö
sellainen näön tai kuulon heikkous, jota ei voida korjata apuvälineillä
sydän- ja verenkiertoelinten sairaus
fyysisen kuormituksen sietoa ja ulkotyössä selviytymistä rajoittava hengityselinten sairaus
tuki- ja liikuntaelimistön sairaus
munuaissairaudet
psyykkinen sairaus, joka estää käytännön tehtäviin tai työssäoppimiseen osallistumisen
päihteiden ongelmakäyttö tai päihderiippuvuus.

Hakeutuminen

Koulutukseen hakeudutaan Internetin kautta osoitteessa www.te-palvelut.fi. Koulutukseen valinta perustuu hakemuksessa esitettyihin tietoihin ja haastatteluun, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta ja miten tämä edistää työllistymistäsi.
Koulutushakemus on sitova, sitä ei voi perua ilman pätevää syytä.

Mikäli tulet valituksi koulutukseen TE-toimistossa yksilöidään työllistymissuunnitelma koulutuksesta. Suunnitelmamerkinnän perusteella koulutusetuuden maksaja tutkii saako hakija korotetun ansio- tai peruspäivärahan taikka työmarkkinatuen korotettuna koulutuksen ajalta.

Valintatiedot lähetetään kirjeitse ja ne ovat nähtävillä myös sähköisissä palveluissa www.te-palvelut.fi. Kouluttaja ilmoittaa koulutuksen alkamisajan ja paikan.

Lisätietoa:
Koulutuksen aikaisista opintososiaalisista etuuksista saat tietoa Työlinjan koulutusneuvontapuhelimesta 0295 020 702.
www.kela.fi (työmarkkinatuki ja peruspäiväraha)
www.tyj.fi (ansiosidonnainen päiväraha)

Oppilasvalinta:
Omaan koulutushakuun liittyvää tietoa voi seurata netissä www.te-palvelut.fi sivustolla – Oma Asiointi/henkilöasiakas-kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla – näin saat tiedon heti tilanteestasi koulutushaun kannalta mm. näet mahdollisen esivalintaan liittyvän haastattelukutsun.
Lisäksi TE-toimisto lähettää valinnoista tiedon postitse.

HUOM!Hakemuksen liitteeksi tulee toimittaa Liikenteen turvallisuusvirastolta tilattava ajokorttiote, ilman sitä emme voi kohdaltanne suorittaa valintaa. Otetta ei tarvitse toimittaa etukäteen, vaan riittää kun sen ottaa haastatteluun mukaan. Myös sähköinen ote käy (matkapuhelimessa).

Ajokorttiotepyyntö: https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/oikeus-saada-paasy-omiin-henkilotietoihin-ja-oikeus-tietojen-oikaisemiseen

Yhteyshenkilö

Jari Lahtinen