Laboratorioalan koulutus, pt, at tai tutkinnon osa(t), Raahe

Laboratorioalan koulutus, pt, at tai tutkinnon osa(t), Raahe

Sinustako laborantti? Laboratorioalan koulutus tarjoaa sinulle mahdollisuuden työllistyä yksityiselle tai julkiselle sektorille laboratorioihin, tutkimuslaitoksiin, yliopistoihin tai teollisuuslaitoksiin laadunvalvonta-, tuotekehittely- tai teollisuuden prosessitehtäviin. Koulutuksessa voit suorittaa laboratorioalan osa-, perus- tai ammattitutkinnon. Koulutusaika määräytyy henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukaisesti.

Koulutuksen kohderyhmänä ovat koulutukseen ja alalle soveltuvat TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilun asiakkaat. Tutkintoon johtavan koulutuksen kohderyhmänä voivat olla myös alasta kiinnostuneet ammatinvaihtajat, ilman koulutusta olevat tai aiempia opintoja täydentävät alalle soveltuvat ja laboratorioalasta kiinnostuneet työttömät työnhakijat.

Laboratorioalalle tarvitaan uusia osaajia ja ammattilaisia monipuolisiin työtehtäviin teollisuuden tuotekehityksessä ja laadunvalvonnassa, yliopistojen ja korkeakoulujen tutkimuksessa, elintarvikevalvonnassa sekä ympäristönsuojelun, energian tuottamisen tai tullivalvonnan alalla. Teollisuuden suurimmat työllistäjät ovat kemianteollisuus, lääke-, metalli- ja elintarviketeollisuus sekä metsä- ja paperiteollisuus. Löytyykö tuleva työsi edellä mainituilta aloilta?

Laboratorioissa tehdään luonnontieteellistä tutkimusta, kehitetään tuotteita ja tuotantomenetelmiä sekä seurataan teollisuudessa raaka-aineiden ja tuotteiden laatua ja ympäristön tilaa. Laboratorioalan työtehtävät liittyvät laadunvalvontaan, teollisuuden prosesseihin, tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Koulutus kestää noin kaksi vuotta, jonka aikana on mahdollista suorittaa täydennyskoulutusta tai tutkinnon osia, mikäli edellytykset tutkinnon osan/osien suorittamiseen täyttyvät.

Laboratorioalalla on verkostoiduttu ja palveluja on yksityistetty, jolloin eri laboratoriot ovat keskittyneet tuottamaan omia erikoispalvelujaan. Verkostojen myötä monikansallisissa työyhteisöissä toimiminen on tullut osaksi alan arkipäivää.

KOULUTUSTIEDOT:
Koulutusaika: 15.8.2023 – 14.8.2025.
Koulutuksen kesto: 150-180 osp tai tutkinnon osa/osat (HOKS).
Haku päättyy: 9.6.2023.

KOULUTUKSEN TAVOITE:
Laboratorioalan perustutkinnon, ammattitutkinnon tai em. tutkinnon osien suorittaminen. Hyväksytysti suoritetun perustutkinto- tai ammattitutkintokoulutuksen jälkeen voit työllistyä monipuolisiin tehtäviin laboratorioalalle.

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ JA RAKENNE:
  • Laboratorion perustyöt 40 osp
  • Laiteanalyysien tekeminen 30 osp
  • Valinnaiset tutkinnonosat 75 osp
  • Yhteiset tutkinnon osat 35 osp
    Ammattitutkinto 150 osp tai perustutkinto 180 osp.

Perustutkinnon 180 osp suorittamisella voit valmistua laborantiksi (10043) laboratorioalan perustutkinnosta (351603).
Ammattitutkinnon 150 osp suorittamisella voit valmistua esimerkiksi erikoislaborantiksi (20134) laboratoriotyön osaamisalalta (2402).

E-PERUSTEET:

PÄÄSYVAATIMUKSET:
Kiinnostus laboratorioalan tehtäviin, soveltuvuus alalle ja sitoutuminen opintoihin.

Koulutus perustuu elinikäisen oppimiseen, tekemällä oppimiseen ja kokemuksellisen oppimisen ajatteluun, jossa opiskelija on keskiössä ja jossa toteutuu opiskelijan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Koulutus toteutetaan monimuotoisin menetelmin oppilaitosympäristöissä sekä osittain verkko-opintoina. Työssäoppiminen voi olla osa opiskelijan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelmaa, HOKSia.

LISÄTIETOJA
www.brahe.fi
Heikkinen Taru, puh. 040 135 7184, sp. taru.heikkinen@brahe.fi
Sarpola Arja puh. 040 135 9152, sp. arja.sarpola@brahe.fi

KOULUTUKSEEN HAKEUTUMINEN
Hae koulutukseen Oma asiointi verkkopalvelussamme täytettävällä sähköisellä lomakkeella tai jätä paperihakemus työ ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeilun toimistoon. Sähköiseen lomakkeeseen pääset tämän ilmoituksen välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, Sinun tulee vahvistaa hakemuksesi asioimalla tai soittamalla TE-toimistossa tai kuntakokeilun toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Paperihakemuksen löydät osoitteesta www.suomi.fi hakusanalla TEM601.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella. Kouluttaja haastattelee hakijat, pääsääntöisesti puhelimitse. Koulutusvalinnasta ilmoitetaan aina henkilökohtaisesti. Kouluttaja kutsuu koulutukseen.

Jotta voit tulla valituksi työvoimakoulutukseen, tulee työnhakusi olla voimassa. Voit avata työnhakusi Oma asiointi -verkkopalvelussamme. Voit seurata verkkopalvelussa myös hakemuksesi käsittelyä kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Huomaathan, että koulutushakemus on sitova eikä sitä tai haastatteluun tai koulutukseen osallistumista voi perua ilman pätevää syytä. Päteviä syitä ovat esimerkiksi työllistyminen tai muun koulutuspaikan saaminen. Koulutuksesta tulee olla sovittuna työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulla olisi oikeus mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan. Voit pyytää koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Omassa asioinnissa.

Lisätietoja koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista etuuksista saat valtakunnallisesta TE-puhelinpalvelun Koulutusneuvonnasta, p. 0295 020 702. Koulutusneuvonnan palvelukanavista lisätietoja tämän linkin takaa https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Koulutuskuntayhtymä Brahe
  • TE-toimisto: Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto