Lähihoitaja- tai hoiva-avustajakoulutus

Lähihoitaja- tai hoiva-avustajakoulutus

Haluatko tehdä hoitotyötä? Onko sinusta mukava tehdä töitä ihmisten kanssa? Olisitko kiinnostunut lähihoitajan tai hoiva-avustajan työstä? Jos vastaat kyllä, tässä sinulle hyvä koulutus.

Lähihoitajaopinnoissa osaamisalana on ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen osaamisala. Koulutuksen jälkeen voit työllistyä ikääntyvien pariin esimerkiksi kotihoitoon tai palvelutaloon. Hoiva-avustajana voit työllistyä avustaviin tehtäviin esimerkiksi ikääntyneille tai vammaisille tarkoitetuissa palvelutaloissa ja hoivakodeissa eli asumispalveluyksiköissä. Hoiva-avustajan työtä ovat erilaiset avustavat tehtävät asukkaiden arjessa ja perushoidossa.

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ JA TOTEUTUS
Koulutuksessa opiskelet hoitoalan työtehtäviä. Koulutuksesta voit valmistua hoiva-avustajaksi tai jatkaa opintojasi lähihoitajaksi.
Lähihoitajaksi valmistuva opiskelee koko sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon. Hoiva-avustaja opiskelee kaksi ammatillista tutkinnon osaa.

Koulutuksen suuntautuminen (lähihoitaja vai hoiva-avustaja) valitaan opintojen aikana. Opintosi suunnitellaan yhdessä opettajan kanssa.
Opintojen alussa opiskellaan tarvittaessa opiskeluvalmiuksia tukevina opintoina suomen kieltä sekä matemaattisia taitoja vahvistavia opintoja.

Hoiva-avustaja, 1.11.23-31.10.2024
-Kasvun ja osallisuuden edistäminen
-Ikääntyvien osallisuuden edistäminen

Lähihoitaja, 1.11.23-19.12.2025
-Kasvun ja osallisuuden edistäminen
-Ikääntyvien osallisuuden edistäminen
-Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen
-Kotihoidossa toimiminen
-Valinnainen tutkinnon osa
-Yhteiset tutkinnon osat

Opiskelijan kanssa tehdään henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma. Siinä sovitaan tutkinnon suorittamisesta ja vielä puuttuvan osaamisen hankkimisesta. Osaamista hankitaan osallistumalla oppilaitoksen tarjoamiin opintoihin ja työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen. Osaaminen osoitetaan näytöissä.

Teoriaopinnot järjestetään Raisiossa. Opiskeluun kuuluu oppimista työpaikoilla, esimerkiksi hoivakodeissa. Koulutuksen aikana on lomajaksoja (mm. kesällä). Näistä kerrotaan tarkemmin opintojen alussa.

VALINTAPERUSTEET
-Osallistuminen haastatteluun ja hyväksytty tulos valintatesteistä
-Soveltuvuus alalle: Hakijan tulisi persoonana soveltua alalle sekä hänen fyysinen ja psyykkinen terveydentilansa tulisi olla riittävän hyviä koulutukseen ja alalla suoriutumiseen. (SORA-lainsäädäntö)
-Koulutukseen vaadittava riittävä suomen kielen taito
-Motivaatio: kiinnostus, aktiivinen ote opiskeluun ja oma-aloitteisuus
-Edellytykset opiskeluun, mm. opiskelutaidot ja valmius sitoutua opiskeluun koko opintojen ajaksi

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN
Perustele hakemuksesi huolella. Osa hakijoista kutsutaan haastatteluun hakemusten perusteella. Valinnat koulutuksiin tehdään hakemusten ja haastattelujen perusteella.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta verkossa (mm. haastattelukutsu ja valintapäätös): www.tyomarkkinatori.fi -> Oma asiointi -
> Henkilöasiakas

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi
työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

TIETOA TYÖVOIMAKOULUTUKSISTA
Koulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille työnhakijoille, joilla on TE-toimiston toteama koulutustarve. Työvoimakoulutus on maksutonta. Jos tulet valituksi koulutukseen, sovi työllistymissuunnitelmasi päivittämisestä TE-toimiston/kuntakokeilun kanssa. Koulutus tulee lukea työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulle voidaan maksaa korotettua työttömyysetuutta. Korotusosan maksamisesta päättää työttömyysetuutesi maksaja.

Lisätietoa koulutuksista ja koulutuksen aikaisista etuuksista antaa Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

LISÄTIETOJA
Lisätietoja hakeutumisesta ja taloudellisista tuista antaa
Koulutusneuvonta p. 0295 020 702, ma-pe klo 9.00-16.15.

Lisätietoja koulutuksesta
Hannele Lindgren (0447057444) (22.6.2023 asti)
Jonna Maier, 044 7057560 tai jonna.maier@raseko.fi (7.8.2023 alkaen)

Pysy kartalla – suunnista työvoimakoulutukseen!
Tervetuloa ke 13.9. klo 12-15 Työvoimakoulutusmessuille Turun virastotalolle. Valtakunnallinen Työvoimakoulutusviikko on käynnissä 11.-15.9.

Sen aikana järjestetään tapahtumia ympäri Suomen ja myös verkossa.
Tule käymään ja tapaamaan kouluttajia ja koulutusneuvojia. Kaikki tapahtumat näet kartasta:

• Tarjoaja: Raision seudun koulutuskuntayhtymä
  • TE-toimisto: Varsinais-Suomen TE-toimisto