Palkanlaskennan osaaja

Palkanlaskennan osaaja

Kiinnostavatko sinua palkanlaskijan työt, mutta sinulta puuttuu osaamista? Katse tulevaisuuteen!

Onko uusi tulevaisuuden ammattisi odottamassa sinua palkkahallinnon tehtävien piirissä ja tarvitset apua sinne siirtymiseen? Palkkahallinto on laaja-alainen ja monipuolinen taloushallinnon osa-alue, jossa on mahdollisuuksia todella monitasoiseen, mielenkiintoiseen ja vastuulliseen työskentelyyn.

Palkanlaskennan osaaja -koulutus on tarkoitettu työttömille tai työttömyysuhan alaisille henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita työskentelemään palkanlaskennan tehtävissä.

Koulutuksen sisältö ja toteutustapa

Koulutuksen sisältö
· Orientaatio ja opintojen ohjaus
· Palkanlaskenta palkkakausittain
· Palkanlaskenta erityistilanteissa
· Vuosilomapalkan laskenta
· Palkkakirjanpito
· Työnhaun ja opintojen ohjaus

Koulutuksen sisältö antaa valmiudet toimia palkanlaskijan tehtävissä koulutuksen jälkeen. Opiskelemme ensin palkanlaskennan perusteita, lainsäädäntöä erilaisin tehtävien kautta ja sen jälkeen siirrytään työssäoppimisjaksolle koulutussopimuspaikkaan. Työssäoppimisjaksolla tehdään todellisia palkanlaskentaan liittyviä työtehtäviä työantajan kanssa sovitulla tavalla. Työskentelyn avulla syvennetään opiskelijan osaamista ja valmiuksia suorittaa tutkinnon osan näyttö.

Koulutuksen toteutustapa
Koulutus toteutetaan ajalla 30.10.2023 – 27.9.2024
Opiskellaan lähiopetuksessa oppilaitoksessa ja käytännön opiskelu työelämäjaksolla sijoittuu ajalla 18.3.2024 – 26.9.2024.
Koulutus toteutetaan Rasekon tiloissa Purokadulla. Opiskelupäivä on klo 9.00 – 15.00.

Koulutuksen toteutukseen liittyy aluksi noin 4 viikon pituinen arviointivaihe (ns. suppilovaihe). Sen ajankohta on 30.10. – 24.11.2023. Siihen valitaan max 15 opiskelijaa. Arviointivaiheen perusteella valitaan jatkoon soveltuvat opiskelijat. Muiden kanssa laaditaan uusi suunnitelma tulevaisuutta varten.

Koulutuksen loma-ajat
v. 2023 joululoma 2 vko ja v. 2024 hiihtoloma 1 vko ja vko 2 vko kesällä. Tarkat ajankohdat määritellään koulutuksen alussa.

Koulutuksen tavoite
Tavoitteena on koulutuksen jälkeen opiskelijan työllistyminen ja tutkinnon osan suorittaminen.
Suoritettava tutkinnon osa on: Liiketoiminnan perustutkinto, Palkanlaskennan tutkinnon osa, 30 osp

Valintaperusteet
· Hakijalla pitää olla jokin suomalaisen koulutusjärjestelmän mukainen tutkinto suoritettuna.
· Aikaisempaa osaamista palkanlaskennasta ei edellytetä.
· Edellytyksenä on hyvä kirjallisen ja suullisen suomen kielen taito sekä luetun ymmärtäminen.
· Hakijan tulee olla motivoitunut ja soveltuva palkkahallinnon alalla työskentelyyn.
· Valinnan edellytyksenä on osallistuminen testi- ja haastattelutilaisuuteen. Testit pidetään 10.10.2023. Haastattelut 10.10. / 12.10.2023.

Koulutukseen hakeminen
Perustele hakemuksesi huolella. Osa hakijoista kutsutaan haastatteluun hakemusten perusteella. Valinnat koulutuksiin tehdään hakemusten ja haastattelujen perusteella. Voit seurata hakemuksesi tilannetta verkossa (mm. haastattelukutsu ja valintapäätös): www.tyomarkkinatori.fi -> Oma asiointi -> Henkilöasiakas

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

Tietoa työvoimakoulutuksista
Koulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille työnhakijoille, joilla on TE-toimiston toteama koulutustarve. Työvoimakoulutus on maksutonta.* Jos tulet valituksi koulutukseen, sovi työllistymissuunnitelmasi päivittämisestä TE-toimiston/kuntakokeilun kanssa. Koulutus tulee lukea työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulle voidaan maksaa korotettua työttömyysetuutta. Korotusosan maksamisesta päättää työttömyysetuutesi maksaja.
Lisätietoa koulutuksista ja koulutuksen aikaisista etuuksista antaa Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

Lisötietoa koulutuksesta:
Vastuuopettaja Pirja Karjalainen, pirja.karjalainen(at)raseko.fi, puh. 044 7057 449

Pysy kartalla – suunnista työvoimakoulutukseen!
Tervetuloa ke 13.9. klo 12-15 Työvoimakoulutusmessuille Turun virastotalolle. Valtakunnallinen Työvoimakoulutusviikko on käynnissä 11.-15.9.

Sen aikana järjestetään tapahtumia ympäri Suomen ja myös verkossa.
Tule käymään ja tapaamaan kouluttajia ja koulutusneuvojia. Kaikki tapahtumat näet kartasta:

• Tarjoaja: Raision seudun koulutuskuntayhtymä
  • TE-toimisto: Varsinais-Suomen TE-toimisto