Hoiva-avustaja tai lähihoitaja

Hoiva-avustaja tai lähihoitaja

Haluatko avustaviin tehtäviin hoitoalalle tai lähihoitajaksi? Tästä koulutuksesta valmistut joko lähihoitajaksi tai saat kelpoisuuden toimia hoiva-avustajana. Kaikki opiskelijat suorittavat ensin hoiva-avustajakoulutuksen (60 osp). Tämän jälkeen on mahdollista soveltuvuuskokeiden kautta jatkaa sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon (180 osp) suorittamiseen.

Sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä työskentelee ihmisten kanssa ja heitä varten. Työssä saa kohdata eri elämänkulun vaiheissa olevia asiakkaita ja potilaita yksilöinä ja edistää toiminnallaan heidän terveyttään ja hyvinvointiaan. Hoitoalalla työskentelevä osaa avustaa ja ohjata asiakkaita ja potilaita voimavaralähtöisesti, yksilöllisesti ja tasavertaisesti arjen tilanteissa.

Kohderyhmä
Koulutus on tarkoitettu ensisijaisesti 20 vuotta täyttäneille TE-toimiston työnhakijoille, jotka ovat motivoituneet kouluttautumaan ja työllistymään hoitoalalle. Hakijalla pitää olla vähintään peruskoulu suoritettuna. Mikäli opintoihin tai työpaikoilla oppimiseen sisältyy työskentelyä alaikäisten parissa, on opiskelijan esitettävä rikostaustaote. Ammattiin soveltuvalla tulee olla hyvä terveydentila. Tutustu tarkemmin alan terveydentilavaatimuksiin ja rokotteisiin: https://www.winnova.fi/hakijalle/jatkuva-haku/

Hoiva-avustajan koulutukseen kuuluu kaikille pakollisina tutkinnon osina
- Kasvun ja osallisuuden edistäminen (25 osp) ja
- Ikääntyvien toimintakyvyn edistäminen (35 osp).

Nämä kaksi tutkinnon osaa ovat sosiaali- ja terveysalan perustutkinnosta. Koulutuksessa vuorottelee koulussa tapahtuva opetus ja työelämässä tapahtuva työssäoppiminen. Hoiva-avustajat työllistyvät ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen työpaikkoihin, jotka ovat: kuntoutujan kotiympäristö, kotihoidon ja välimuotoisen asumisen ympäristöt, toiminta- ja työkeskukset, työpajat, palvelutalot- ja keskukset, terveyskeskusten vuodeosastot, muistisairaiden yksiköt, vanhainkodit ja sairaalat sekä erilaiset kolmannen sektorin työpaikat.

Hoiva-avustajaksi valmistumisen jälkeen voi jatkaa sosiaali- ja terveysalan tutkinnon loppuun ja valmistua lähihoitajaksi. Tämä edellyttää osallistumista soveltuvuuskokeeseen, joka sovitaan erikseen koulutuksen alettua HOKS keskustelussa. Soveltuvuuskokeesta tulee saada hyväksytty tulos, jotta voi tulla valituksi lähihoitajaopintoihin. Tässä lähihoitajakoulutuksessa osaamisalana on ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen osaamisala.

Lähihoitajatutkinnossa suoritetaan jo suoritettujen kasvun ja osallisuuden edistämisen ja ikääntyvien toimintakyvyn edistämisen tutkinnon osan lisäksi
- Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen (30 osp)
- Kotihoidossa toimimisen tutkinnon osa (40 osp)
- Yhteiset tutkinnon osat; viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen sekä yhteiskunta- ja työelämäosaaminen (35 osp)
- Valinnainen tutkinnon osa (15 osp)

Koulutus toteutetaan päiväkoulutuksena (kello 8-15.15), joka sisältää lähiopetusta, etä- ja verkkotyöskentelyä sekä työpaikalla tapahtuvia oppimisjaksoja (työvuorot työpaikan työaikojen mukaisesti).

Koulutusaika - Hoiva-avustajaksi opiskelevat 30.10.23-6.6.24 (loma-aika: 23.12.23-7.1.24).- Lähihoitajaksi opiskelevat 30.10.23-30.9.25 (loma-ajat: 23.12.23-7.1.24, 8.7.-4.8.24, 23.12.24-6.1.25 ja 7.7.-1.8.25).

Koulutukseen haku
Koulutukseen haetaan 24.9.23 mennessä alla olevasta linkistä “Hae tähän koulutukseen”. Täytä hakemus huolellisesti ja kerro, miksi olet kiinnostunut kyseisestä koulutuksesta ja alasta. Osa hakijoista kutsutaan hakemuksen perusteella haastatteluun 9.10.23. Koulutukseen valinta perustuu koulutustarpeeseen, hakemuksessa esitettyihin tietoihin ja valintahaastatteluun. Mikäli hakijan äidinkieli on muu kuin suomi, hakija kutsutaan kielitaitokokeeseen. Koe järjestetään Porissa 4.10.23. Hoiva-avustajakoulutuksen kielitaitotaso vaatimus on B1.1. ja lähihoitajakoulutuksen B1.2.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa osoitteessa tyomarkkinatori.fi: Oma asiointi > Kaikki asiointi > työvoimakoulutus. TE-toimisto ilmoittaa valintatiedosta myös tekstiviestillä tai kirjeitse. Huomioithan, että koulutushakemus on sitova. Hakemuksen perumisella ilman pätevää syytä saattaa olla vaikutusta työttömyysturvaoikeuteen. Varmistaaksesi oikeutesi mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan koulutuksen ajalta sinun tulee huolehtia, että TE-toimistossa on laadittu työllistymissuunnitelma, jossa on sovittu koulutukseen hausta.

Koulutuksen sisältö ja toteutus:
- Länsirannikon Koulutus Oy Winnova, Susanna Vahteristo: 044 4557782, susanna.vahteristo@winnova.fi
- Länsirannikon Koulutus Oy, Winnova, Sari Asumalahti : 044 455 7705, sari.asumalahti@winnova.fi
- Länsirannikon Koulutus Oy, Winnova, Hakupalvelut: 044 455 8500, hakupalvelut@winnova.fi

Koulutushaku, koulutusajan etuudet:
- Satakunnan TE-toimisto, Jaana Vartila, 0295 045 127, jaana.vartila@te-toimisto.fi
- TE-toimiston koulutusneuvonta: 0295 020 702

• Tarjoaja: WinNova Länsirannikon Koulutus Oy