Putki- ja lämpöpumppuasentajan koulutus

Putki- ja lämpöpumppuasentajan koulutus

Tavoitteet
Koulutuksen tavoitteena on antaa perusvalmiudet putkiasentajan ja lämpöpumppuasentajan työtehtäviin sekä talotekniikan perustutkinnon osan tai osien suorittamiseen. Tavoitteena on, että opiskelija pystyy koulutuksen jälkeen työllistymään talotekniikka-alan yritykseen tai hankkimaan alan oppisopimuspaikan. Tyypilliset työpaikat ovat uudisrakennus- ja saneerauskohteet.

Kohderyhmä
Koulutus on tarkoitettu ensisijaisesti 20 vuotta täyttäneille TE-toimiston työnhakija-asiakkaille, jotka ovat kiinnostuneita talotekniikka-alan työstä. Koulutukseen hakevalla tulee olla sujuva suullinen ja kirjallinen suomen kielen hallinta; kielitaso B1.1.

Koulutuksen toteutus
Jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS) aikaisempien opintojen, osaamisen, työkokemuksen ja henkilökohtaisen työllistymistavoitteen perusteella. Laaditun HOKS:n perusteella muodostuvat myös kunkin opiskelijan oppimistavoitteet. Lähtökohtana on osatutkinnon suorittaminen, minkä jälkeen tavoitteena on työllistyminen suoraan tai oppisopimuksella. Koulutusaika on 2.10.2023 – 14.6.2024. Koko tutkinnon suorittaminen työvoimakoulutuksena on harkinnanvaraisesti mahdollista, mikäli työllistyminen sitä edellyttää. Koulutus toteutetaan päiväopiskeluna Winnovassa ma – pe klo 8.00 – 15.00.
Koulutukseen sisältyy lomajakso: 27.12.2023 – 7.1.2024. Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta.

Koulutuksen sisältö
- Lämmitysjärjestelmien asentaminen, 40 osp
- Käyttövesijärjestelmien asentaminen, 30 osp
- Viemärijärjestelmien asentaminen, 15 osp
- Pienkylmälaitteiden ja ilmalämpöpumppujen asentaminen, 15 osp (Porissa kerran viikossa, 15 lähipäivää)

Kortit
- Tulityö
- Ensiapu 1
- Työturvallisuuskortti
- Sähkötyöturvallisuuskoulutus SFS6002
- Henkilönostin

Työssäoppiminen
- Koulutukseen sisältyy n. 13 vkoa kestävä työssäoppimisjakso, joka suoritetaan hyväksytyissä alan yrityksissä.

Koulutukseen haku
Koulutukseen haetaan 18.9.23 mennessä tämän ilmoituksen alaosassa olevasta linkistä “Hae tähän koulutukseen”. Täytä hakemus huolellisesti kaikilta osin ja perustele koulutustarpeesi. Osa hakijoista kutsutaan hakemuksen perusteella haastatteluun. Haastattelut järjestetään 27.9.23 Satakunnan TE-toimiston tiloissa (Aittakarinkatu 21, Rauma). Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa haastatteluaikasi sekä valintatietosi Oma asiointi -palvelussa osoitteessa tyomarkkinatori.fi (Oma asiointi – Kaikki asiointi – työvoimakoulutus). Koulutushakemus on sitova; hakemuksen perumisella ilman pätevää syytä saattaa olla vaikutusta työttömyysturvaoikeuteen.

Huom. Varmistaaksesi oikeutesi mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan koulutuksen ajalta huolehdithan, että TE-toimistossa on laadittu työllistymissuunnitelma, jossa on sovittu koulutukseen hausta.

Tiedustelut
Koulutuksen sisältö ja toteutus:
- Länsirannikon Koulutus Oy, WinNova, Arto Rautakallio: 044 455 8247, arto.rautakallio@winnova.fi
- WinNovan Hakupalvelut, 044 455 8500, hakupalvelut@winnova.fi

Koulutushaku, koulutuksen aikaiset etuudet:
- TE-toimiston koulutusneuvonta: 0295 020 702
- Satakunnan TE-toimisto, Marja Kukkakorpi-Karmisto, 0295 045 081, marja.kukkakorpi-karmisto@te-toimisto.fi

• Tarjoaja: WinNova Länsirannikon Koulutus Oy
  • TE-toimisto: Satakunnan TE-toimisto, Rauma