Hoiva-avustaja

Hoiva-avustaja

Koulutus on tarkoitettu työttömille tai työttömyysuhan alaisille henkilöille sekä alan vaihtajille, jotka ovat kiinnostuneet sosiaali- ja terveysalasta, erityisesti vanhus- ja vammaistyöstä. Hakijoilta edellytetään alalle soveltuvuutta, hyvää psyykkistä ja fyysistä terveyttä sekä valmiuksia vuorotyöhön. Maahanmuuttajien tulee selviytyä opinnoista suomen kielellä. Kielitaidon tulee täyttää vähintään tason A2.2 edellytykset.
Koulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille sellaiset ammatilliset perusvalmiudet, joiden avulla he työllistyvät julkiselle tai yksityiselle sektorille hoiva-alan avustaviin tehtäviin. Pääpaino koulutuksessa on vanhus- ja vammaispalveluihin liittyvissä tehtävissä.

Koulutuksen tavoitteena on suorittaa Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnosta, lähihoitaja “Kasvun ja osallisuuden edistäminen” tutkinnon osa 25 osp ja “ikääntyvien osallisuuden edistäminen” 35 osp.

Opinnot koostuvat teoriaopinnoista, etä- ja verkko-opinnoista, työelämässä tehtävästä työelämäyhteistyöstä sekä työpaikalla tapahtuvasta koulutuksesta. Tutkinnonosittain osaaminen näytetään työpaikoilla aidoissa työtehtävissä.

Koulutukseen sisältyy lisäksi työnhakuvalmennusta (1-5 päivää), tietotekniikan opetusta, asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaitojen kehittämistä sekä alalla tarvittavat lupakortit (EA1, hygieniapassi).

Lisätietoja saat Opetushallituksen kotisivuilta:
·Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon perusteet

Opiskeluaika on aina henkilökohtainen ja tarkentuu opintojen alussa olemassa olevan osaamisen perusteella.
Henkilö, jolla on laaja ja monipuolinen ammatillinen osaaminen, voi osoittaa ammattitaitonsa suoraan näytöissä ilman tutkintokoulutukseen osallistumista

Koulutukseen hakeudutaan sähköisesti osoitteessa www.te-palvelut.fi/koulutushaku (hakusanana koulutuksen numero 713488) tai jättämällä paperihakemus Työ- ja elinkeinotoimistoon. Mikäli sähköinen hakemus täytetään ilman pankkitunnuksia, hakemus on vahvistettava TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Koulutushakemuksesi käsittelyä voit seurata www.te-palvelut.fi > Oma asiointi > Henkilöasiakas > Työvoimakoulutus. Palvelun käyttö edellyttää verkkopankkitunnuksia tai sirullista henkilökorttia.

Osa hakijoista kutsutaan hakemusten perusteella soveltuvuuskokeisiin ja haastatteluun.

Lisätietoja koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista etuuksista saat valtakunnallisesta TE-puhelinpalvelun Koulutusneuvonnasta, p. 0295 020 702

Yhteyshenkilöt

KATI KARVONEN, koulutuspäällikkö