Kiinteistönhoitajan tai laitoshuoltajan, toimitilahuoltajan koulutus

Kiinteistönhoitajan tai laitoshuoltajan, toimitilahuoltajan koulutus

Koulutuksen kohderyhmänä ovat alan työtehtäviin ja asiakaspalveluun soveltuvat kiinteistönhoitotyöstä tai puhtauspalvelualan työstä kiinnostuneet työnhakijat. Työhön soveltuvat henkilöt, joiden fyysinen kunto kestää työn rasitukset, hän pystyy tekemään sekä sisä- että ulkotöitä (ei tuki- ja liikuntaelin sairauksia tai vammoja, ei hengitystiesairauksia kuten rasitusastma yms.). Joissakin työkohteissa voi vaatimuksena olla, että taustan tulee olla moitteeton ja tällöin tulee esittää lain 504/2002 mukainen rikosrekisteriote (lasten kanssa työskentely) esim. päiväkodit ja koulut.

Koulutus soveltuu maahanmuuttajille, joilla on riittävä suomen kielen taito, jotta he selviytyvät suomen kielellä tapahtuvasta opiskelusta (A2.2) sekä työtehtävistä.

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perus- tai ammattitutkinnon suorittanut henkilö toimii kiinteistönhoidon, laitoshuollon tai toimitilahuollon asiakaskohteissa puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla.

Valinnaisten tutkinnon osien mukaisesti tutkinnon suorittanut henkilö osaa suunnitella ja toteuttaa palveluja erilaisissa asiakaskohteissa, joita ovat asuinkiinteistöt, hotelli- ja majoitustilat, kauppakeskukset ja myymälätilat, liikennevälineet, oppilaitokset ja päiväkodit, sosiaalihuoltolaitokset, terveydenhuoltolaitokset, teollisuuslaitokset tai uima-allas- ja kylpylätilat.

Työ on usein asiakaspalvelutyötä, joten asiakaspalveluhenkisyys on tärkeä ominaisuus alalla työskentelevälle henkilölle.

Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on valmentaa opiskelijoita puhtaus – tai kiinteistöpalvelualan erilaisiin työtehtäviin ja työllistymään alalle sekä suorittaa puhtaus – ja kiinteistöpalvelujen tutkinnon osa tai osia.

Koulutus kestää noin vuoden.

Koulutus toteutetaan monimuotokoulutuksena, johon sisältyy lähiopetuspäiviä, etäopiskelua, (myös verkko-opiskeluna) sekä työelämässä tapahtuvana oppimisena. Koulutusaika tarkentuu jokaiselle opiskelijalle tehtävässä henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelmassa. Lähiopetus on arkipäivisin klo 8.15 -17.00 välisenä aikana (huomioiden kampuskohtaiset rajoitteet ja mahdollistaen käytännön harjoitteet).

Oppilaitoksessa voi olla taukoja opetuksessa yleisten loma-aikojen puitteissa. Loma-ajoista tiedotetaan koulutuksen alussa, jolloin myös tarkastellaan lähemmin koulutuksen lukusuunnitelmaa.

Näiden oppilaitoksen lomien ajalla opiskelija edistää opintojaan työssäoppimisjaksolla tai itsenäisenä opiskeluna opettajan kanssa sovittujen tehtävien mukaisesti. Muista loma-ajoista on sovittava TE-palveluiden ja vastuuopettajan kanssa.

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä (osp). Tutkinto muodostuu ammatillisista tutkinnon osista (145 osp) ja yhteisistä tutkinnon osista (35 osp).
Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinnon laajuus on 150 osaamispistettä (osp). Tutkinto muodostuu pakollisesta (15 osp) tutkinnon osasta, osaamisalan valinnaisista tutkinnon osasta (45 – 90 osp) ja valinnaisista tutkinnon osista (45 – 90 osp). Tutkintonimikkeenä on kiinteistönhoitaja (AT), tekninen kiinteistönhoitaja, toimitilahuoltaja tai laitoshuoltaja osaamisalasta riippuen.

Sisältö:
henkilökohtaistamissuunnitelman mukaisesti valittuna tutkinnon osa tai tutkinnon osia.
Lisätietoja Opetushallituksen ePerusteet -palvelusta:

Hyria Hakijan palvelut / jatkuva haku p. 020 690 159, s-posti hakijanpalvelut@hyria.fi

Yhteyshenkilöt:
Jari Pellikka etunimi.sukunimi@hyria.fi Kiinteistöpalveluala
Taina Kaasalainen etunimi.sukunimi@hyria.fi Puhtauspalveluala

Koulutukseen hakeminen
Täytä hakemus ‘Hae tähän koulutukseen’ -painikkeen kautta tai jätä paperihakemus TE-toimistoon. Paperihakemuksen löydät osoitteesta www.suomi.fi hakusanalla TEM601. Jos täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen koulutuksen hakuajan päättymistä.

Koulutushakemus on aina sitova, joten kutsun saaneilla tulee olla valmius osallistua haastatteluun ilmoitettuna aikana. Haastatteluissa noudatetaan voimassa olevia hygienia- ja turvallisuusohjeita. Jos saat kutsun etkä voi saapua, ilmoita siitä ennen valintatilaisuutta TE-toimistoon kutsussa ilmoitetulle henkilölle. Varaudu toimittamaan sairauslomatodistus, todistus työssäolosta tai muu poissaolotodistus TE-toimistoon. Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa osoitteessa www.te-palvelut.fi

Lisätietoja koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista etuuksista saat valtakunnallisesta TE-puhelinpalvelun Koulutusneuvonnasta, p. 0295 020 702

• Tarjoaja: Hyria koulutus Oy ⧉
  • TE-toimisto: Hämeen työ- ja elinkeinotoimisto