Lähihoitajakoulutus vieraskielisille

Lähihoitajakoulutus vieraskielisille

Koulutus on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalasta kiinnostuneille ja alalle soveltuville maahanmuuttajille, joilla on riittävä suomen kielen taito, jotta he selviytyvät suomen kielellä tapahtuvasta opiskelusta. Valittavilta opiskelijoilta edellytetään hyvää psyykkistä ja fyysistä terveydentilaa.
Suoritettava tutkinto on Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, osaamisalana ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen osaamisala.

Koulutuksen sisällöt:

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä (osp). Tutkinto muodostuu ammatillisista tutkinnon osista (145 osp) ja yhteisistä tutkinnon osista (35 osp). Alkavassa koulutuksessa on mahdollisuus suorittaa seuraavat osaamisalat: Ikääntyvien hoidon ja kuntoutuksen osaamisala. Ammattinimike on lähihoitaja.

Ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen osaamisala, pakolliset tutkinnon osat:

• Kasvun ja osallisuuden edistäminen, 25 osp
  • Ikääntyvien osallisuuden edistäminen 35 osp
  • Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen, 30 osp
  • Kotihoidossa toimiminen, 40 osp
  • valinnainen tutkinnon osa 15 osp

Opintoihin sisältyy myös tutkinnonosittain opiskeluvalmiuksia parantavia opintoja (mm. suomen kieli, matematiikka, vuorovaikutustaidot ym.) ja S2 tuen.

Toteutus
Koulutus toteutetaan päiväopiskeluna. Koulutus sisältää lähiopetusta 3 – 5 pv/vk. Opinnot koostuvat teoriaopinnoista, etä- ja verkko-opinnoista, työelämässä tehtävästä työelämäyhteistyöstä sekä työpaikalla tapahtuvasta koulutuksesta. Tutkinnonosittain osaaminen näytetään työpaikoilla aidoissa työtehtävissä.

Kielitaitotaso A2.1

Osa hakijoista kutsutaan soveltuvuuskokeeseen.

Lisätietoja koulutuksesta antaa:
Kati Karvonen, koulutuspäällikkö
Sosiaali- ja terveysala, terveys ja kasvatus
kati.karvonen@hyria.fi

• Tarjoaja: Hyria koulutus Oy ⧉