Rakennusalan perustutkinto

Rakennusalan perustutkinto

• Koulutus alkaa: 15.1.2024

Kohderyhmänä ovat rakennusalasta kiinnostuneet ja rakennusalalle aikovat henkilöt, esim. remontoijat, rakentajat ja alaa vaihtavat.
Tavoitteena on suoriutua rakennustyömaan yleisistä tehtävistä osittain itsenäisesti ja osittain työryhmässä muiden ammattityöntekijöiden ohjauksessa. Koulutuksen yhteydessä on mahdollista suorittaa rakennusalan perustutkinto, talonrakennuksen osaamisala (talonrakentaja) tai sen osia. Koulutusohjelmassa voi erikoistua mm. kirvestöihin, muuraukseen tai laatoitukseen.

Koulutuksen sisältö

Pakollinen tutkinnon osa:
·Perustustyöt.

Talonrakennuksen osaamisalan, talonrakentaja, pakollinen tutkinnon osa:
·Runkovaiheen työt.

Valinnaiset tutkinnon osat:
·Sisävalmistusvaiheen työt
·Ulkoverhous- ja kattotyöt
·Muuraus
·Laatoitus
·Raudoitus ja betonointi
·Rappaus
·Muottityöt
·Hirsirakentaminen
·Korjausrakentaminen
·Telinerakentaminen
·Ikkunatyöt
·Rakentamispalvelut
·Yritystoiminnan suunnittelu.

Opiskelun henkilökohtaistaminen
Opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma. Koulutuksen kesto on noin kaksi vuotta riippuen opiskelijan aiemmasta alan osaamisesta. Henkilö, jolla on laaja ja monipuolinen ammatillinen osaaminen, voi osoittaa ammattitaitonsa suoraan näytöissä ilman tutkintokoulutukseen osallistumista.

Toteutus
Koulutus toteutetaan monimuoto-opiskeluna, koostuen lähiopiskelusta sekä työpaikalla järjestettävästä koulutuksesta.

TOMI PESSI, kouluttaja
Puh.: 040 513 2646
S-posti: etunimi.sukunimi@hyria.fi

Hyria Hakijan palvelut / jatkuva haku p. 020 690 159, s-posti hakijanpalvelut@hyria.fi

Koulutukseen hakeminen
Täytä hakemus ‘Hae tähän koulutukseen’ -painikkeen kautta tai jätä paperihakemus TE-toimistoon. Paperihakemuksen löydät osoitteesta www.suomi.fi hakusanalla TEM601. Jos täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen koulutuksen hakuajan päättymistä.

Koulutushakemus on aina sitova, joten kutsun saaneilla tulee olla valmius osallistua haastatteluun ilmoitettuna aikana. Haastatteluissa noudatetaan voimassa olevia hygienia- ja turvallisuusohjeita. Jos saat kutsun etkä voi saapua, ilmoita siitä ennen valintatilaisuutta TE-toimistoon kutsussa ilmoitetulle henkilölle. Varaudu toimittamaan sairauslomatodistus, todistus työssäolosta tai muu poissaolotodistus TE-toimistoon. Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa osoitteessa www.te-palvelut.fi

Lisätietoja koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista etuuksista saat valtakunnallisesta TE-puhelinpalvelun Koulutusneuvonnasta, p. 0295 020 702

• Tarjoaja: Hyria koulutus Oy ⧉
  • TE-toimisto: Hämeen työ- ja elinkeinotoimisto