Ravitsemisalan koulutus

Ravitsemisalan koulutus

Rakenna oma polkusi työllistyen nopeasti! Koulutus on tarkoitettu ravintola- ja/tai suurtalousalasta kiinnostuneille ja alalla työskenteleville, jotka haluavat suorittaa perustutkinnon osia suuntautuen kokin tai tarjoilijan tehtäviin. Hakijalle on eduksi alan työkokemus. Voit hakeutua ravintola- ja cateringalan opiskelijaksi ja opiskella tutkinnon osia tai mahdollisesti koko tutkinnon oman tarpeesi, kiinnostuksen ja työllistymistavoitteiden mukaisesti. Koulutustarpeet kartoitetaan valintojen yhteydessä.

Koulutus soveltuu myös maahanmuuttajille, joilla on riittävä suomen kielen taito, jotta he selviytyvät suomen kielellä tapahtuvasta opiskelusta (A2.2) sekä työtehtävistä.

Hakuaikaa jatkettu 20.8. asti!

Tavoitteena on suorittaa Ravintola- ja catering-alan tutkinnon osia tai koko tutkinto. Koulutuksen suorittanut osaa toimia laatu-, kustannus- ja asiakaspalvelutietoisesti ravintola-ja catering-alan perusammattitaitoa vaativissa tehtävissä; esimerkiksi työntekijänä erityyppisissä henkilöstöravintoloissa, ammattikeittiöissä, ravitsemisliikkeissä sekä kahvila- ravintoloissa ruoanvalmistus-, tarjoilu- ja myyntitehtävissä.

Koulutusaika tarkentuu jokaiselle opiskelijalle tehtävässä henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelmassa, tarvittaessa järjestetään opintovalmiuksia tukevia opintoja. Lähiopetusta on pääasiassa arkipäivisin klo 8.15 14.00 välillä. Koulutus toteutetaan monimuoto-opiskeluna, koostuen lähi ja/tai etäopiskelusta (myös verkko-opiskeluna) sekä työelämässä tapahtuvana oppimisena.

Oppilaitoksessa voi olla taukoja opetuksessa yleisten loma-aikojen puitteissa. Loma-ajoista tiedotetaan koulutuksen alussa, jolloin myös tarkastellaan lähemmin koulutuksen lukusuunnitelmaa. Tarvittaessa näiden oppilaitoksen lomien ajalla opiskelija edistää opintojaan työssäoppimisjaksolla tai itsenäisenä opiskeluna opettajan kanssa sovittujen tehtävien mukaisesti. Muista loma-ajoista on sovittava TE-palveluiden ja vastuuopettajan kanssa.

Sisältö:

Pakollinen tutkinnon osa
Ravitsemispalveluissa toimiminen 20 osp

Asiakaspalvelun osaamisala, tarjoilija pakolliset tutkinnon osat
Asiakaspalvelu ja myynti, 25 osp
Annosruokien ja juomien tarjoilu, 40 osp

Ruokapalvelun osaamisala, kokki, pakolliset tutkinnon osat
Lounasruokien valmistus, 40 osp
Annosruokien valmistus, 25 osp

Valinnaiset tutkinnon osat (valitaan 60 osp)
Á la carte ruoanvalmistus, 30 osp
Á la carte tarjoilu, 30 osp
Juomien myynti ja tarjoilu, 25 osp

Palvelu- ja jakelukeittiön toiminnot, 10 osp
Suurkeittiön ruokatuotanto, 25 osp

Tilaus- ja juhlaruokien valmistus, 25 osp
Tilaus- ja juhlaruokien tarjoilu, 25 osp
Vähittäiskaupan palvelutiskillä toimiminen, 15 osp
Palvelu- ja jakelukeittiön toiminnot,10 ops

Kahvilapalvelut, 10 osp
Katu- ja pikaruokapalvelut, 10 osp

Kouluttajan lisätiedot
Anne Hujo, kouluttaja
Matkailu-, ravintola- ja cateringala
040 687 5328 | anne.hujo@hyria.fi

Hyria Hakutoimisto aikuiskoulutus puh. 020 690 159, s-posti hakijanpalvelut@hyria.fi

Koulutuspaikka: Hyria Riihimäki, Sakonkatu (tarvittaessa muut Hyrian kampukset Riihimäki- Hyvinkää)

Koulutukseen hakeminen
Täytä hakemus ‘Hae tähän koulutukseen’ -painikkeen kautta tai jätä paperihakemus TE-toimistoon. Paperihakemuksen löydät osoitteesta www.suomi.fi hakusanalla TEM601. Jos täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen koulutuksen hakuajan päättymistä.

Koulutushakemus on aina sitova, joten kutsun saaneilla tulee olla valmius osallistua haastatteluun ilmoitettuna aikana. Haastatteluissa noudatetaan voimassa olevia hygienia- ja turvallisuusohjeita. Jos saat kutsun etkä voi saapua, ilmoita siitä ennen valintatilaisuutta TE-toimistoon kutsussa ilmoitetulle henkilölle. Varaudu toimittamaan sairauslomatodistus, todistus työssäolosta tai muu poissaolotodistus TE-toimistoon. Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa osoitteessa www.te-palvelut.fi

Tietoa koulutukseen hakeutumisesta ja sen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saat TE-palveluiden koulutusneuvonnasta ma-pe klo 9.00-16.15, numerosta 0295 020 702. Koulutusneuvonnan löydät myös Facebookista osoitteella www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Hyria koulutus Oy ⧉
  • TE-toimisto: Hämeen työ- ja elinkeinotoimisto